Sida 2 av 2

Re: Lämna bort vattenkylningen??

Postat: lör aug 06, 2005 7:44 pm
av Axel
Jens Gustavsson skrev: Tacksam för svar!!! :D
det går bra att köra utan vattenkylning på lagren. jag har offta kört 402m repor och slagit av motorn vid mål linien för att kolla stift, utan att få minsta lilla avlagring i turbon. oljerna är så mycket bättre i dag än på 70-80talet.[/quote]


:shock: oj

Det är ju lite extremt ja... men om man tänker efter så försvinner ju 95% av belastningen på lagren så fort man stänger av motorn...

Postat: mån dec 19, 2005 6:21 pm
av TurboToffi
Väckte upp tråden igen för att berätta vad jag fick veta när jag handlade min turbo...
q7even Skrivet: Tor Aug 04, 2005 1:00 am Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Om man använder olja som kylning.
Alltså kopplar in olja som kylning istället för vatten
Det slutade med att jag köpte en Mitsubishi TD05-16G "big" med vattenkylt lagerhus... Jag köpte den från ProTurbo här i Finland och han berättade att man kan göra just som q7even skrev. Det lär vara rätt så vanligt på motorcyklar att man kör oljan genom kylkanalen först innan den far in till lagren och smörjer. Så kommer jag också att lösa det på bubblan...

Postat: mån dec 19, 2005 9:36 pm
av larsat
hur mycket värmer de oljan då? har du oljekylare eller bör man ha de isåfall? var intressant info iaf tack för de

Postat: mån dec 19, 2005 10:08 pm
av TurboToffi
Jag vågar inte uttrycka mig om hur mycket det värmer oljan, men som sagt så lär moppepojkarna köra så och det verkar funka...
Jag använder oljekylare i vilket fall som helst eftersom det i princip är enda sättet att hålla koll på tempen på luftkylt! :D

Postat: mån dec 19, 2005 10:19 pm
av volvosmurfen
Vanligt lagrade turbos går väl att köra torra med lite minskad livslängd men kullagrade "måste" ha vattenkylningen. Grejen är den som jag har förstått det att oljeflödet är såpass mycket mindre i kullagrade snurror att det inte räcker till för kylning.