Sida 2 av 3
Postat: tis mar 09, 2010 8:14 pm
av Kristoffer Helle
Ferken skrev:Har en b204 motor, där är oljepumpens kapacitet ökat 20% mot b234
och jag har 4-5kg på tomgång.. 6-7 kg vid 5-6 tusen i varv
Er det sammatype pump som 234 har? eller er den intern som b230 etc?
Postat: tis mar 09, 2010 8:27 pm
av Jens Gustavsson
jag gör lite tvärt om jag bruka leta upp en ricktigt gammal fjäder så by pas ventilen öppnar redan vid 4- 5 bar (beroende på vad motorn är till).
jag tror inte oljan smörjer bättre vid högre tryck på en sån här motor.
jag skulle gissa att ni som kör 6-7 bar ger bort 4-10hk i drivningen av olje pumpen sen kanse nåra hk till i onödigt olje sprut runt veven.
det belastar kamrem och drev mer också.
Postat: tis mar 09, 2010 8:58 pm
av Toffe
O-ringen vid oljefiltret ger sig lätt, jag shimsa som tommy nämner tidigare i tråden.
De misstaget kosta mig 40k
Postat: tis mar 09, 2010 9:53 pm
av j björk
Jag har aldrig skjutit någon oring på filtret, däremot själva filtret i pressningen om trycket blir för högt vid kall motor.
Jag svarvade en liten hylsa som stöd för ringen på oljeröret från pumpen där det går in i blocket, den ville gärna krypa ur annars.
Jag vågade inte köra på 5 bar vid 8000varv efter ett vevlagerras, utan chimsade till 7bar. Så mycket mer verkade inte filtren gilla.
Jag byter hellre kamrem oftare och tappar några hästar än att byta vev, stakar, lager mm. mm.
Postat: tis mar 09, 2010 10:06 pm
av Amazonic
känner en kille som bygger många rallymotorer,och han går alldrig över 4bar på full mutter.
Postat: ons mar 10, 2010 12:46 am
av Tommy Luhr
Jag har personligen åkt med 5st b230ft med denna setupen.
Kört allt möjligt i filterväg och vanlig 10w-40 olja.
Aldrig kalvat en oring till trycket, aldrig skjutit nått.
Det är ju konstigt om ni andra har problem med det ?
Kan räkna upp motorerna som alla åkt med 2mm schimsad pump
b230 -98 300hk
b230 -98 470hk
b230 -91 gt37 med 1,6bars ladd
b230 -94 580hk
b230 -98 744hk
Vet några mer motorer som åker med detta och det är inga problem.
Det hade garranterat gått lika bra utan schimsningen på dessa motorer.
Stirra er inte blind på trycket utan flödet.
Men med högre tryck kan man hoppas på att man orkar evakuera lagren snabbare och få in fräsch olja snabbare.
Ni gör som ni vill där ute i garagen.
Postat: ons mar 10, 2010 12:49 am
av Tommy Luhr
btw, plunchen hade hängt sig i oljepumpen på golf äcklet
Postat: ons mar 10, 2010 12:51 am
av Tommy Luhr
Toffe skrev:O-ringen vid oljefiltret ger sig lätt, jag shimsa som tommy nämner tidigare i tråden.
De misstaget kosta mig 40k
Den brann i råda såg jag. har för mig dom sa att du hade blåst en slang då.
Men kan ha haft fel.
Tråkigt är det iaf

Postat: ons mar 10, 2010 5:45 am
av robban
dundersmurfen skrev:
Kan inte se att det skulle hjälpa att spänna fjädern någe om man har lågt oljetryck på tomgång.
Det gör det, blir ganska linjärt över registret. Dock är det viscositeten på oljan och tryck på kallmotor som bestämmer. Jag vill inte ha 4bar på 9000rpm.
Postat: ons mar 10, 2010 8:30 am
av Kadett4wd
Nu är det inte en Volvomotor, men filterprincipen är likadan iallafall.
Opelmotor C20let(nååågot modifierad)
med helt STD oljepump, ingenting shimsat eller liknande.
Till och med oljesprutare som kyler kolvarna(öppnar över 2bar)
Kallstart 6bar på tomgång, full mutter 9.5bar
Varm motor 4.5bar tomgång och 7bar full mutter.
Ingenting händer.... jag har till och med större oljefilter än std.
större plåtarea som kan kalva, men icke.
med tanke på att jag har större spel på lagren och kolvkylning så borde juh trycket svikta lite.
Så jag undrar hur högt de här opelmotorerna har std.
0.03mm spel på lagren std, jag har 0.055mm.
Postat: ons mar 10, 2010 8:57 am
av Toffe
Tommy Luhr skrev:Toffe skrev:O-ringen vid oljefiltret ger sig lätt, jag shimsa som tommy nämner tidigare i tråden.
De misstaget kosta mig 40k
Den brann i råda såg jag. har för mig dom sa att du hade blåst en slang då.
Men kan ha haft fel.
Tråkigt är det iaf

Stämmer bra, nej de va o.ringen till oljefilter som gac sig! Efter de shimsa vi 1mm och de funka kannon(åkte 3 eller 4 tävlingar till) och motorn såg okej ut nu.
Ja tror inte de finns anledning att stirra sig blind på trycket, undra om tjernell kan ladda upp bilder på sina lager. den ser som ny ut invändigt, utan hejdundrans oljetryck

Postat: ons mar 10, 2010 11:01 am
av Tommy Luhr
Offtopic: Skulle gå och prata med dig när det hade brunnit, var ju faktiskt ganska synd om dig där.
Men tävlingsledningen i form av ett hondjur var rebellsk och henne ville jag inte gå upp i en fight med. Såg mer vild ut än tam.
Hennes gubbe kanske är nöjd över det när skymmningen lägger sig

Postat: ons mar 10, 2010 3:40 pm
av Toffe
Tommy Luhr skrev:Offtopic: Skulle gå och prata med dig när det hade brunnit, var ju faktiskt ganska synd om dig där.
Men tävlingsledningen i form av ett hondjur var rebellsk och henne ville jag inte gå upp i en fight med. Såg mer vild ut än tam.
Hennes gubbe kanske är nöjd över det när skymmningen lägger sig

Tror inte de finns en gubbe med där.
Synd du inte kom å språka. va en kul tävling annars.
Bilen va ihop 2 veckor senare igen!!
Postat: ons mar 10, 2010 5:11 pm
av Jens Gustavsson
robban skrev:dundersmurfen skrev:
Kan inte se att det skulle hjälpa att spänna fjädern någe om man har lågt oljetryck på tomgång.
Det gör det, blir ganska linjärt över registret. Dock är det viscositeten på oljan och tryck på kallmotor som bestämmer. Jag vill inte ha 4bar på 9000rpm.
hur kan det bli bättre oljetryck på tomgång med en hårdare fjäder?
fjäder och kulan är ju en övertrycks ventil som öppnar efter ett visst max tryck. ( den kanske smyg öppnar 0.5 bar före max tryck du ser på mätaren?)
på tomgång är den alltid stängd, det blir samma tryck än om du stummar den helt och hållet.
Postat: ons mar 10, 2010 10:30 pm
av Toffe
Jens Gustavsson skrev:robban skrev:
Det gör det, blir ganska linjärt över registret. Dock är det viscositeten på oljan och tryck på kallmotor som bestämmer. Jag vill inte ha 4bar på 9000rpm.
hur kan det bli bättre oljetryck på tomgång med en hårdare fjäder?
fjäder och kulan är ju en övertrycks ventil som öppnar efter ett visst max tryck. ( den kanske smyg öppnar 0.5 bar före max tryck du ser på mätaren?)
på tomgång är den alltid stängd, det blir samma tryck än om du stummar den helt och hållet.
Du kan alltså inte nå övertryck på tomgång?
De bör man kunna eftersom de blir skillnad, eller är ja på djupt vatten nu?