Val av topp/portning m.m. (b230 8v)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21735
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du säger att du siktar på ett lägre register än stövarns, vidare utväckla det mer så kan man komma med bättre svar.

du vill inte varva mer än 6000rpm?

har du nån turbo/westgate som du ska använda? eller köper du en lämplig?

mvh jens
PDE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: lör okt 14, 2006 4:32 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av PDE »

Jens Gustavsson skrev:du säger att du siktar på ett lägre register än stövarns, vidare utväckla det mer så kan man komma med bättre svar.

du vill inte varva mer än 6000rpm?

har du nån turbo/westgate som du ska använda? eller köper du en lämplig?

mvh jens
Grova riktlinjer är: (väldigt grova)
Max varvtal (varvstopp) <7000 rpm
Växlingspunkt (vid bankörning) 6500-6600 rpm
Effekttopp vid ca 5500-6000 rpm

Detta är väldigt grova riktlinjer, men jag har provkört en annan b230 med liknande karaktär (dock lite lägre effekt) och trivdes väldigt bra med den.

Gällande turbo/wastegate så kommer detta införskaffas (stämmas av) mot motorn i övrigt när jag har värden på topp/kam m.m.
Grenrör bygger jag eget när turbo/wastegate m.m. är införskaffat och "placerat", kompromisser kommer behöva göras, men förhoppningen är att kunna stämma av dessa i bästa möjliga mån.
Även insuget planerar jag att försöka bygga eget och stämma av detta mot övriga komponenter.

Mvh
Mikael
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21735
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vart vill du laddtrycket ska börja komma och vart ska max tryck va uppnått?


så hära såg laddtrycket ut med A kam och standard topp på vår motor (rå siffror)

Sista originalbromsningen på 1 bar, samma inställningar som tidigare.

Kod: Markera allt

RPM          Nm       HP  Lambda Laddtryck

2000        233      65    0,80       0,22 
3000        367      154   0,78       0,72
4000        440      247   0,85       0,91
5000        429      300   0,88       0,95
6000        373      313   0,85       1,00
6500        330      300   0,80       1,00

vid demontering mätte vi kammens inställning till advancad 4 grader
PDE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: lör okt 14, 2006 4:32 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av PDE »

Skall jag vara ärlig så har jag inte tänkt riktigt så långt.

Men tanken är att köra två olika mappar:
En lågtrycks gatumapp där laddtrycket är varvtalsberoende i två steg, 0-4500rpm "grundtryck", 4500-> "lätt" laddtrycksökning för omkörningar och dylikt.
En banmapp där det i stort sett är fullt laddtryck från botten (inom realistiska gränser för spikningar m.m.). Vid bankörning kommer varvtalsområdet 3500/4000 -> 6000/6500 användas, så en grov riktlinje kan vara att passera den magiska 1bars gränsen i närheten av 3500-4000rpm (om praktiskt möjligt).

Behöver troligtvis fundera, och läsa på, på saken lite mer innan jag kan ge ett mer exakt svar.

Mvh
Mikael
PDE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: lör okt 14, 2006 4:32 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av PDE »

Jag skulle vilja återuppliva den här tråden lite...

Mvh
Mikael
Skriv svar