du säger att du siktar på ett lägre register än stövarns, vidare utväckla det mer så kan man komma med bättre svar.
du vill inte varva mer än 6000rpm?
har du nån turbo/westgate som du ska använda? eller köper du en lämplig?
mvh jens
Val av topp/portning m.m. (b230 8v)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Grova riktlinjer är: (väldigt grova)Jens Gustavsson skrev:du säger att du siktar på ett lägre register än stövarns, vidare utväckla det mer så kan man komma med bättre svar.
du vill inte varva mer än 6000rpm?
har du nån turbo/westgate som du ska använda? eller köper du en lämplig?
mvh jens
Max varvtal (varvstopp) <7000 rpm
Växlingspunkt (vid bankörning) 6500-6600 rpm
Effekttopp vid ca 5500-6000 rpm
Detta är väldigt grova riktlinjer, men jag har provkört en annan b230 med liknande karaktär (dock lite lägre effekt) och trivdes väldigt bra med den.
Gällande turbo/wastegate så kommer detta införskaffas (stämmas av) mot motorn i övrigt när jag har värden på topp/kam m.m.
Grenrör bygger jag eget när turbo/wastegate m.m. är införskaffat och "placerat", kompromisser kommer behöva göras, men förhoppningen är att kunna stämma av dessa i bästa möjliga mån.
Även insuget planerar jag att försöka bygga eget och stämma av detta mot övriga komponenter.
Mvh
Mikael
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vart vill du laddtrycket ska börja komma och vart ska max tryck va uppnått?
så hära såg laddtrycket ut med A kam och standard topp på vår motor (rå siffror)
Sista originalbromsningen på 1 bar, samma inställningar som tidigare.
vid demontering mätte vi kammens inställning till advancad 4 grader
så hära såg laddtrycket ut med A kam och standard topp på vår motor (rå siffror)
Sista originalbromsningen på 1 bar, samma inställningar som tidigare.
Kod: Markera allt
RPM Nm HP Lambda Laddtryck
2000 233 65 0,80 0,22
3000 367 154 0,78 0,72
4000 440 247 0,85 0,91
5000 429 300 0,88 0,95
6000 373 313 0,85 1,00
6500 330 300 0,80 1,00
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Skall jag vara ärlig så har jag inte tänkt riktigt så långt.
Men tanken är att köra två olika mappar:
En lågtrycks gatumapp där laddtrycket är varvtalsberoende i två steg, 0-4500rpm "grundtryck", 4500-> "lätt" laddtrycksökning för omkörningar och dylikt.
En banmapp där det i stort sett är fullt laddtryck från botten (inom realistiska gränser för spikningar m.m.). Vid bankörning kommer varvtalsområdet 3500/4000 -> 6000/6500 användas, så en grov riktlinje kan vara att passera den magiska 1bars gränsen i närheten av 3500-4000rpm (om praktiskt möjligt).
Behöver troligtvis fundera, och läsa på, på saken lite mer innan jag kan ge ett mer exakt svar.
Mvh
Mikael
Men tanken är att köra två olika mappar:
En lågtrycks gatumapp där laddtrycket är varvtalsberoende i två steg, 0-4500rpm "grundtryck", 4500-> "lätt" laddtrycksökning för omkörningar och dylikt.
En banmapp där det i stort sett är fullt laddtryck från botten (inom realistiska gränser för spikningar m.m.). Vid bankörning kommer varvtalsområdet 3500/4000 -> 6000/6500 användas, så en grov riktlinje kan vara att passera den magiska 1bars gränsen i närheten av 3500-4000rpm (om praktiskt möjligt).
Behöver troligtvis fundera, och läsa på, på saken lite mer innan jag kan ge ett mer exakt svar.
Mvh
Mikael