diesel kolvar i bensin motor.

Diskussioner för erfaret folk
SpeedAddict
Lite mer laddtryck

Inlägg av SpeedAddict »

Andledningen till att billtillverkare använder sig av direktinsprutning på sina bensinmotorer är ju för att förbättra bränsleförbrukningen. Med hjälp av direktinsprutning in i förbränningsrummet kan man få till en skiktad bränsle/luft-blandning som koncentreras till området kring tändstiftet (det krävs då även att strömningen i förbränningsrummet är anpassat till detta ändamål). Detta ger i sin tur möjligheten att köra motorn på en globalt mager blandning på dellast vilket sänker bränsleförbrukningen.

Att både tex Ferrari, Lamborghini och Porsche nu även använder sig av denna teknik är ju för att i rådande klimatdebatt så vill även dessa tillverkare kunna presentera lägre siffror för utsläppt g_CO2/km för nya modeller. Ur trimningsperspektiv är det väl snarare kontraproduktivt med direktinsprutning i en bensinare?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är bara ett fåtal direktinsprutade motorer som använder sig av skiktad förbränning, och då i ett väldigt begränsat område med låg belastning.

Så lite förbättrad förbrukning ska det nog ge i alla fall
SpeedAddict
Lite mer laddtryck

Inlägg av SpeedAddict »

j björk skrev:Det är bara ett fåtal direktinsprutade motorer som använder sig av skiktad förbränning, och då i ett väldigt begränsat område med låg belastning.

Så lite förbättrad förbrukning ska det nog ge i alla fall
Är du verkligen säker på detta?

Hela poängen med direktinsprutade bensinmotorer (så som jag har uppfattat tekniken) är att köra med skiktad förbränning vid dellast. Poängen är eftersom den skiktade förbränning tillåter att man kör motorn magrare än normalt på dellast (lambda>1) utan att få en massa misständningar så behöver man inte trottla motorn lika mycket för given mängd bensin/lastpunkt. Eftersom motorn trottlas mindre så minskar pumpförluster och det är här man får till den lägre förbrukningen.

Den lägre förbrukningen kommer inte av att förbränningen blir bättre med direktinsprutningen. Förbränningen blir snarare sämre eftersom sotutsläpp nu kommer ingå i motorns emissioner vilket för vanliga bensinare knappt är mätbärt. Sotet bildas i de lokalt feta zoner som uppstår i den skiktade bränsle/luft-blandning.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är den infon jag fått vad det gäller vw/audi iaf.

Det var bara mindre motorer som gick med skiktad förbränning från början, tex. 3,2 FSI sexan gick aldrig i skiktad, däremot 1,6 och 2L maskiner gjorde det.

När den gick i skiktad, stod gasspjället helt öppet.
Då styrdes luften via spjäll mellan toppen och insuget endast till övre delen av insugningskanalen (avdelad med en plåtskiva)
SpeedAddict
Lite mer laddtryck

Inlägg av SpeedAddict »

j björk skrev:Det är den infon jag fått vad det gäller vw/audi iaf.

Det var bara mindre motorer som gick med skiktad förbränning från början, tex. 3,2 FSI sexan gick aldrig i skiktad, däremot 1,6 och 2L maskiner gjorde det.

Då styrdes luften via spjäll mellan toppen och insuget endast till övre delen av insugningskanalen (avdelad med en plåtskiva)
Okej det lät ju intressant ifall det stämmer. Ska ta och försöka titta lite närmare på det när jag får tid.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Man kan väl uppnå ngt bättre fyllnadsgrad med direktinsprutning med? Iochmed att man bara behöver suga in luft, och kan spruta in bränslet in i cylindern istället.
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

SpeedAddict skrev:
j björk skrev:Det är den infon jag fått vad det gäller vw/audi iaf.

Okej det lät ju intressant ifall det stämmer. Ska ta och försöka titta lite närmare på det när jag får tid.
Direktciterat från audis info om 3,2L fsi 6:an:

FSI-förbränningen är i detta fall i huvudsak av typen "homogen förbränning".
"Skiktladdningsförbränning" är här inte aktuell av följande skäl:
i det nedre varvtalsområdet och vid låg motorbelastning blir den termiska belastningen på en stor, 6 cyl. motor lägre än på en 4-cyl. motor med mindre cylindervolym. På grund av den lägre avgastemperaturen kommer NOx uppsamlingskatalysatorn då inte längre upp i sin arbetstemperatur på upp till 600 grader C.

1. Homogen förbränning med stängda spjäll i insugningsröret

Vid varvtal upp till ca. 3750v/min eller en motorlast på upp till ca 40%, beroende på karakteristikfältet, går motorn med stängda insugningsrörsspjäll. Den undre kanaldelen är då stängd.
Den insugna luftmassan accelereras genom övre delen av insugningskanalen och strömmar under rotation (thumble) in i förbränningsrummet. Insprutningen sker under insugningstakten.

2. Homogen förbränning med öppna spjäll i insugningsröret

Vid varvtal över 3750v/min eller en motorlast över 40% öppnas insugningsrörsspjällen.
Därmed säkerställer man ett stort luftflöde för höga varvtal och motorlaster. Detta underlättas genom ett 2-stegs insugningsrör med stor volym, som då ställs i i "effektläget" (kort sugrör)
Insprutningen sker även här under insugningstakten.
Skriv svar