Triggerhjul till Volvo B20

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Vi fick det att funka klockrent!
Att få bort brytaren va de bästa som hänt :lol: blev exakt triggning.
Inge fladder eller tändmissar.

Det går säkert att göra så den passar på b21ans remskiva...vet inte hur den ser ut men har man bara exakta måtten så borde det gå bra.

Tror de va 400kr om jag inte minns helt fel..
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

ok då vet jag skall kolla upp måtten så återkommer jag till dig
skickar du det till mig i så fall?

bor i göteborg

tack för snabbt svar :D

Mvh

Robban
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det är inte jag som gör dessa...jag beställde 4st när jag gjorde en åt mig själv. Men om det är några stycken som ska ha så kan man nog fixa en ny leverans.

Är det samma remskiva på B21 som på B20?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Ranga
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:46 am
Ort: Umeå

Inlägg av Ranga »

mAySon skrev:
Är det samma remskiva på B21 som på B20?


det är inte samma, b21 har dubbla remmar
men det kan vara samma radie på skivorna :)
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jo de va mest diametern jag var ute efter :)
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

har du ritning på dom då, ifall det bara blir jag som skall ha
så får jag prata med nån på mekanisk verkstad
(se om man kan utnyttja sin kontakter lite :D )
man vill ju komma så billigt undan som man kan :D
tänkte börja med installationen i början av nästa år
skall ju som sagt köra med vems så man kan kasta det dära
k-jet sprutet som inte orkar leverera tillräkligt med soppa

Mvh

Robban
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du borde kunna räkna ut rätt mycket genom bilderna i början av tråden.
Det har mycket att göra med vilken typ av givare du använder - hur tänderna ska se ut och hur djupa dom ska vara.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

självklart kan jag räkna ut detta själv tänkte bara underlätta det lite för mig om någon av er har ritning bara :D

vill även tacka för alla snabba svar som ni ger :D

sen till sommarn får vi väll se öm jag får igång vemset på allvar och då ska jag bottna turbon som egentligen är alldeles för liten bara en 15g från 850 så effekten kommer inte bli så där jätte ruskig men hoppas på över 250hk i alla fall men som sagt TACK en gång till för alla svar 8)

Mvh

Robban
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: Triggerhjul till Volvo B20

Inlägg av Roger Persson »

mattias skrev:Här är en triggerskiva vi ska testa/utvärdera i Sävar på Eric Wiklunds turbomaskin och Jonas sugmotor:

Bild


Vi får hoppas att en balansering inte är nödvändig. Det är sugpassning på standardremskivorna och man punktar fast triggerhjulet.

Bild


Vi ska använda en Honeywell GT1 Hall-givare till de här hjulen

Bild


Synpunkter på hur ni tror det kommer fungera är välkomna!


Vad är hålen till för? Är de bara för fästa när den ncfräses eller är de till för att punkta fast i remskian genom? 8) Kommit på nån smart infästning till b20 till tiggern som de finns bild på?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det är för att svetsa den på remskivan...

nja, smart och smart ....vi har en variant som fungerar ..dock så är det ingen skönhet hehe skulle kunna fota den nån dag
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mAySon skrev:det är för att svetsa den på remskivan...

nja, smart och smart ....vi har en variant som fungerar ..dock så är det ingen skönhet hehe skulle kunna fota den nån dag


Kanske liknar så som de ser ut på svarta pvn? 8) De e funktionen som räknas.. 8) Tror denna skiva har magneter?

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Magnus motor använder en remskiva av solid aluminium med grov (14 mm?) gängad bult ingängad på två ställen och sen svarvad av jämnt. Hall-givaren flyter sen nära ovanpå skivan, ca 1.0-1.5 mm för att Autronic SM4 skulle gilla läget. Man ser en av bultarna längst upp på skivan faktiskt..
Man behöver inte magnetiskt material med Honeywell GT1-givaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mattias skrev:Magnus motor använder en remskiva av solid aluminium med grov (14 mm?) gängad bult ingängad på två ställen och sen svarvad av jämnt. Hall-givaren flyter sen nära ovanpå skivan, ca 1.0-1.5 mm för att Autronic SM4 skulle gilla läget. Man ser en av bultarna längst upp på skivan faktiskt..
Man behöver inte magnetiskt material med Honeywell GT1-givaren.

Smart.. Ja tyckte ja såg nått lite mörkare just på skivan.. skulle ju lätt kunna svarva till en ny alu rämskiva te b20.. Sen kan man ju passa på göra diametern något mindre så varvar man ju ner både vattenpump å generator på köpet.. :) Sen har vi ju fjärde axel på jobbet så man kan ju även fräsa små spår för gradering för tändningskontroll.. :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du vet att det är hårdvaluta om du gör fler såna remskivor .. ? ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mattias skrev:Du vet att det är hårdvaluta om du gör fler såna remskivor .. ? ;)
Om ja ser rätt så sitter m12 skruvarna på 20 grader före öd ca..
Hehöver man tänka nått på skruvens diameter i förhållande till vinkeln?
Sen borde de väl va graderad
|10.20(bult).30.40.50.60.70.80|80.70.60.50.40.30.20.10|10.20(bult).30.40.50.60.70.80|80.70.60.50.40.30.20.10 (360 grader) Ser ut som det är nå sånt iaf.. Svårt se.. 8) Kan svarva te 2 st sen när de ger sej.. 8) Så får man se om de värt besvär göra fler.. 8)
Skriv svar