Sida 2 av 3

Postat: tor jul 22, 2010 3:35 am
av Erland Cox
det ska bli intressant att se hur ditt block med isärflyttade cylindrar fungerar. Ingen dum ide faktiskt. Hur har du kollat godstjockleken så att du vet att den räcker?

Erland.

Postat: tor jul 22, 2010 8:21 am
av pvmannen karlsson
ja kan man inte flytta toppen så....
jag har bara mätt mellan borr och vattenkanalerna, dem är nästan längs med skiljer 1.5mm. 6.5mm minus 1.5mm
man kunde ju ha flyttat mer men då kan jag inte ha b18 toppen, som det är nu har jag 1.5mm kvar innan det blir hål i f-rummet

blir nog att jag testar med std kolvar först, hur tunn kompring bör man ha till 7500rpm? finns ju 1.75mm eller det är för tjockt det med? standard är ju 2mm

Postat: tor jul 22, 2010 11:28 pm
av Erland Cox
Jag skulle inte vilja ha över 1,5mm. Har du för tjock ring så är det risk att den släpper och då vet du inte om det är blocket eller ringarna som är problemet.

Erland.

Postat: tor jul 22, 2010 11:58 pm
av pvmannen karlsson
liten intressant händelse idag, såg för ett tag sen en fabrikstopp tror jag det var som hade en "hajfena" i golvet på porten.
jag flödade min senaste topp utan ventil å med tillsnyggad kanal, tydligen hade jag tagit bort en grop i lilla radien och får nu en b20-vissla istället.
petade in en snickarpenna en bit i kanalen längs golvet å turbulensen försvann samt ökade flödet.
kommer detta funka även i verkligheten när luften innehåller bensin?
har sett å hört lite var stans att det har förbättrat gången.
nån som har bilder på liknande lösningar lägg gärna upp dem.

hoppas ni förstod hur jag menade :?

Postat: fre jul 23, 2010 12:41 am
av Erland Cox
Bild

Så här menar du. Bilden är från en topp som Reher Morrison gjort. Visst funkar det i verkligheten också och inte bara på flödesbänken. Det finns fler bilder på samma topp här: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2areor.html

Erland.

Postat: lör jul 24, 2010 12:22 am
av pvmannen karlsson
den ja precis så, har sett nån mer variant men kommer inte ihåg vart.
rätt intressant lösning,
mitt spår var tvärs över och mitt i radien där det knappt syntes men det har säkert samma funktion.

två förmodade fördelar.
1: den bryter luftflödet å får luften att ta svängen bättre samtidigt som flödet ökar
2: golvet beter sig som två små rör å borde hålla bränslet bättre vid låg gashastighet, låga varv

Postat: sön jul 25, 2010 2:58 am
av Erland Cox
Ett spår tvärsöver har jag också sett och ibland bara i ett hörn. Det spåret gör är att aktivera ytskiktet som annars växer och då får man avlösning på gasen. Jag håller på och skriver om det här:
http://www.topplocksverkstan.se/FLODESFORLUST.html

Erland.

Postat: sön jul 25, 2010 10:33 am
av johan johansson
pauter toppat till vw har också så

Postat: sön jul 25, 2010 9:28 pm
av pvmannen karlsson
man tycker ju att det borde ta större plats och ge turbulens istället för tvärt om, men i det här fallet tar luften den skarpa radien bättre :lol:
inte för att vara dryg på nåt sätt men utan att flöda hade jag förlorat mellan 5 å 10hk

Postat: mån aug 02, 2010 8:50 pm
av Erland Cox
Turbulens är fel ord för vad som händer på ytan i kanalen. Hela flödet i kanalen är nämligen turbulent. Vad som händer i kanalytan är att gränsskiktet mellan luften som rör sig och väggen blir tjockare längs färdvägen. Tillslut blir det så tjockt att flödet tappar kontakten med väggen och man får avlösning framför allt i innerradien av en sväng. Då hjälper det att aktivera gränsskiktet med ytan genom tex. ett spår eller något annat så att flödet når ut till väggen och klarar svängen.

Erland

Postat: ons okt 20, 2010 7:54 pm
av pvmannen karlsson
harkel host kanske ska skriva oxå å inte bara läsa,,,,
har kommit en bit på vägen på b18 toppen å blir kanske klar i helgen :roll:

frågan är ju om man kan köra med rostfria ventiler och utan säte utan att justera ventilspel på avgas var och varannan dag, nån med erfarenhet av det?

har fått hem kolvringar och packningar oxå så nu ska det lättas b23 stakar å sen e botten ett mindre problem, kg hade kortare speciallyftare som ser ut som svamplyftare utan svamp (ska fixa bilder) dem är betydligt kortare så det kommer mer olja till dem än med långa standard.

ska till skroten en dag å leta insug till kanske b23 som har "resta kanaler" redan från början, kapa isär och svetsa ihop, tror detta blir enklare än å vinkla upp weber insugen :(

Postat: ons okt 20, 2010 10:23 pm
av Erland Cox
Originaltoppen på min 142:a justerade jag ventiler på 5 gånger under en sommar. 5 X 0,4mm = 2mm och ungefär så högt upp sitter ventilerna i förbränningsrummen. Du kan köra med blyersättning men jag hade satt i lösa säten. 38 mm yttermått högst 6mm djupt i toppen. Du kan köra 37mm avgas till det med 33mm innermått. Är blocket klart? Vet du hur tjocka väggarna blev?

Erland.

Postat: tor okt 21, 2010 8:20 pm
av pvmannen karlsson
e jo blocket e klart men e svårt att mäta där det är som tunnast= en bra bit ner, ska göra nån typ av slipat skjutmått så man kan mäta.
det är generellt tunnast halvvägs ner va? har inte kapat något block själv
knappt 3mm fluktmått på tunnaste stället

Postat: mån nov 01, 2010 8:42 pm
av pvmannen karlsson
då har man slipat som en liten.... men.. va faan det hade jag glömt ventilsätena e ju inte centrerade mot borret!!! å det hjälper ju inte att flytta så att det blir likt ju när man redan e toknära avgasventilens säte.
får väl ta ner insugarna lite då men hemska tanke det kanske bara blir 44mm isåfall, men minsta arean blir ju i kanalen ändå (38mm) så det får väl duga även om ja velat ha lägre hastighet förbi ventilen.
fortsättning följer..........

Postat: fre nov 19, 2010 11:15 pm
av pvmannen karlsson
jaha ja slipning kvar i massor på toppen å ingen bra slipmaskin, ska väl få hem om en vecka hoppas jag, men då blir det en värstingslip :)

har skissat lite på "oljeränna" eller vad man kallar det till kammen, blir i stora drag ett kapat 2" rör 42mm brett i två delar så nockarna får nog med smörj.

tänkte på det här med vippor, vad ska man sträva efter geometri mässigt?
ska ventilskaftets ända röra sig lika mycke över som under vippaxelcentrum? alltså ventillyftet/2
justerskruven rör sig lika mycke över som under (kamlyft/2) har jag förstått det som men borde inte vippan få bättre hävarm om justerskruven är helt under axelcentrum och ventilskaftet över? men då missar man väl lyfthöjd så klart....dessa kompromisser :roll:
nån som vet vart man kan köpa rulle och justerskruv till rullvippor någonstans? kg hade nåt nållager till äldre modell och med cylindrisk pinne som förmodligen kommer klättra ut så solid rulle hade varit bättre