Sida 2 av 2

Postat: sön jul 18, 2010 11:14 am
av jimmy/fimpen
j björk skrev:
jimmy/fimpen skrev: förklara då hur en enkabel sond funkar!! avgasröret kanske ger den signal det är en enkabel son det här som jag ska testa på
på 4 kabels är det en annan sak
Det är ju sonden som ger signalen oberoende av hur många kablar det är på sonden........

Skillnaden är bara att en enkabel eller 3 kabel sond är godsjordad medans en 4 kabel sond inte är det.
Då finns det (återigen) en grå kabel som man får jorda(om man ska använda den till något annat än vad den var tänkt till) eller koppla till styrdonets referens utgång.



grejen är att min sond funkar med och utan den grå kabeln men mne der är inte det mitt inlägg handlade om utan att jag vela se on det går att mäta lamda med voltmätare

Nu får du antingen tro på vad jag skriver eller inte, läs igenom inläggen så borde du förstå hur det fungerar.

Postat: lör jul 24, 2010 5:38 pm
av hauge
Både ja och nej.

Tittar du på spänningskurvan ut från lambdasonden, (inlägg nummer två) så ser du att man kan mäta med ett digitalinstrument, ingen vanligt analogt instrument, och få ett hum om blandningsförhållandet.

Det finns de som har mappat med smalbandslambda, men det är ingen(?) som gör det nuförtiden eftersom bredbandlambdorna har blivit så pass billiga.

Nackdelen med smallbandaren är att så fort man går ifrån lambda= ca. 1
så ändras spänningen väldigt mycket, som ett trappsteg, som man ser på bilden. Det gör att det är väldigt svårt att få en relativt exakt mätning av lambda.
I praktiken betyder det att med en smalbandare kan man
se om det är fett, magert eller lambda =1, men hur fett eller magert är lurigt.

Postat: mån aug 02, 2010 10:02 pm
av JonathanBerglund
Sleeper_86 skrev:här har du spänningarna iaf :thumbright:


Bild
är jag ute och cyklar då, eller är då lambda 1 ca 0.4 volt, och lambda 0.8 ca 0.9 volt? visar lambdan högre spänning på lägre lambda värde och tvärt om då?

//jonathan

Re:

Postat: tis maj 24, 2011 9:04 pm
av *L.R*
j björk skrev:Skickar ditt styrdon spänning på signalkabeln har du något fel på styrdonet.

Skickar ditt styrdon INTE spänning på signalkabeln har du något fel på styrdonet.

Öppna huven på en gammal volvo eller bmw, sära kontakten till lambdan och och mät från styrdonet med tändningen påslagen. Återkom sedan.