Idiot idé?? stumsvetsa dubbelmass svänghjul.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

B_Christoffersson skrev:ja men även om de nu är som du säger vilket jag lite smått betvivlar så har man ju inte fullt vrid hela tiden någon stans under registret så passerar man ju vridmomentet som inte svänghjulet pallar och då börjar de vibrera och de är inte bra allas

de är ju som att köra med ett obalanserat hjul
de kanske inte vibrerar 0-50km/t sen från 50-90 vibrerar de som satan men kan sluta igen efter 100 men vad gör du om de börjar tokskaka i 180 igen då och och de kanske sliter lös hjulet eller liknande

sen hoppas jag att de var i en rullande lansväg ni körde igår och att du satt i bilen och att de inte var en motorbromsbänk för då är de inte säkert att du märkt de alls
bilen satt i en dynapack bänk.
men visst är de som du säger.. ligger man på lågt varv å "Lång" belastning så finns de tendens till å skaka lite. vriden å hästen kommer så fort att de blir inte så lång belastning.
Jens Hedlund.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Xuri skrev:
B_Christoffersson skrev:ja men även om de nu är som du säger vilket jag lite smått betvivlar så har man ju inte fullt vrid hela tiden någon stans under registret så passerar man ju vridmomentet som inte svänghjulet pallar och då börjar de vibrera och de är inte bra allas

de är ju som att köra med ett obalanserat hjul
de kanske inte vibrerar 0-50km/t sen från 50-90 vibrerar de som satan men kan sluta igen efter 100 men vad gör du om de börjar tokskaka i 180 igen då och och de kanske sliter lös hjulet eller liknande

sen hoppas jag att de var i en rullande lansväg ni körde igår och att du satt i bilen och att de inte var en motorbromsbänk för då är de inte säkert att du märkt de alls
bilen satt i en dynapack bänk.
men visst är de som du säger.. ligger man på lågt varv å "Lång" belastning så finns de tendens till å skaka lite. vriden å hästen kommer så fort att de blir inte så lång belastning.
okej
ja för dig kanske de inte är en lång stund men föreställ dig själv att du är en vevaxel på 4000 varv och de vibrerar låt oss säga 2-3 sekunder

den blir ganska många varv för vevaxeln då den har riktigt vibrationer på dom få sekunderna :(
och de är inte speciellt nyttigt

jag vet av riktiga stålvevaxlar som gått av pga kardanaxeln snuddat i karossen under körning och vibrationerna har vandrat vidare till veven som till slut gick sönder
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

B_Christoffersson skrev:
Xuri skrev: bilen satt i en dynapack bänk.
men visst är de som du säger.. ligger man på lågt varv å "Lång" belastning så finns de tendens till å skaka lite. vriden å hästen kommer så fort att de blir inte så lång belastning.
okej
ja för dig kanske de inte är en lång stund men föreställ dig själv att du är en vevaxel på 4000 varv och de vibrerar låt oss säga 2-3 sekunder

den blir ganska många varv för vevaxeln då den har riktigt vibrationer på dom få sekunderna :(
och de är inte speciellt nyttigt

jag vet av riktiga stålvevaxlar som gått av pga kardanaxeln snuddat i karossen under körning och vibrationerna har vandrat vidare till veven som till slut gick sönder
förut med org motorn i så låg jag ofta å skakade med dubbelhjulet, hade faktiskt inga som helst problem. å lagrena såg fina ut å allting trots att motorn rullat 28K, 4k i min ägo.. nu växlar jag alltid ner 2 växlar istället :P

Om man ligger över 400nm skulle jag säga att man känner inga vibrationer faktiskt. inte över 4000rpm å 400nm då har jag aldrig kännt eller hört en tendens till skak.
Jens Hedlund.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Xuri skrev:
B_Christoffersson skrev: okej
ja för dig kanske de inte är en lång stund men föreställ dig själv att du är en vevaxel på 4000 varv och de vibrerar låt oss säga 2-3 sekunder

den blir ganska många varv för vevaxeln då den har riktigt vibrationer på dom få sekunderna :(
och de är inte speciellt nyttigt

jag vet av riktiga stålvevaxlar som gått av pga kardanaxeln snuddat i karossen under körning och vibrationerna har vandrat vidare till veven som till slut gick sönder
förut med org motorn i så låg jag ofta å skakade med dubbelhjulet, hade faktiskt inga som helst problem. å lagrena såg fina ut å allting trots att motorn rullat 28K, 4k i min ägo.. nu växlar jag alltid ner 2 växlar istället :P

Om man ligger över 400nm skulle jag säga att man känner inga vibrationer faktiskt. inte över 4000rpm å 400nm då har jag aldrig kännt eller hört en tendens till skak.
okej ja de dära är ju lite olika från bil till bil
men de är lätt att skaka på huvet och inte bry sig så mycket om vibrationerna i drivlinan när man ger gärnet och man glämmer lätt konsekvenserna som kan bli i värsta fall när man har roligt

samma sak är de med tryckplattor som har fjäderbelastat centrum
motorbromsar man med en sådan koppling eller axar hårt så kan de knäcka plåtbitarna som håller själva tryckplattan och den kan bli stora koncekvenser då de kan lägga hela den trocka tryckringen som trycker på lammellen ocentrerad och händer de på fel varv så kan de slå lös svänghjulet och skada en hel del saker
i bästa fall slår de sönder lite saker mellan motor och låda och i värsta fall kommer svänghjulet som en róndelskiva genom kardantunneln och då måste man vara snabb annars förlorar man lilltån + moms :hihi:
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

B_Christoffersson skrev:
Xuri skrev: förut med org motorn i så låg jag ofta å skakade med dubbelhjulet, hade faktiskt inga som helst problem. å lagrena såg fina ut å allting trots att motorn rullat 28K, 4k i min ägo.. nu växlar jag alltid ner 2 växlar istället :P

Om man ligger över 400nm skulle jag säga att man känner inga vibrationer faktiskt. inte över 4000rpm å 400nm då har jag aldrig kännt eller hört en tendens till skak.
okej ja de dära är ju lite olika från bil till bil
men de är lätt att skaka på huvet och inte bry sig så mycket om vibrationerna i drivlinan när man ger gärnet och man glämmer lätt konsekvenserna som kan bli i värsta fall när man har roligt

samma sak är de med tryckplattor som har fjäderbelastat centrum
motorbromsar man med en sådan koppling eller axar hårt så kan de knäcka plåtbitarna som håller själva tryckplattan och den kan bli stora koncekvenser då de kan lägga hela den trocka tryckringen som trycker på lammellen ocentrerad och händer de på fel varv så kan de slå lös svänghjulet och skada en hel del saker
i bästa fall slår de sönder lite saker mellan motor och låda och i värsta fall kommer svänghjulet som en róndelskiva genom kardantunneln och då måste man vara snabb annars förlorar man lilltån + moms :hihi:
hehe jo jag vet :p
men har kört rätt lugnt.. org bakaxelupphägning å däckstuds som heter duga :P

försöker fixa rediga kopplingsdelar nu.
Jens Hedlund.
Skriv svar