B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Tycker det låter som helt rätt koncept på "tävling".
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Vad allt skall finnas I toppen när den skickas? Har aldrig hållit I en b18/b20 topp :)

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck

Inlägg av Elffors »

Hmm.. Nåt säger mig att bänkrummet kommer uppvisa vissa likheter med Fillippinsk flyktingbåt.
Till o med en annan skulle ju kunna tänka mig att bara komma dit för att hänga lite o insupa atmosfären.

Är det ok om jag ställer upp en korvvagn utanför,? givetvis med fullständiga rättigheter! :hihi:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Swedish "Engine Masters" fränt!
530 nästa år då eller????
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Kan veta av en gammal uniflo topp om björn vill ställa upp med den? Om unitek räknas som trimmare :roll:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Korvvagn utanför hade ju inte varit dumt.....Men frågan är ju fortfarande hur många som är seriöst intresserade av att vara med på plats med en topp. Det är ju bara Erland som gett klartecken än så länge.
Toppen måste alltså vara helt komplett och färdig för montering på en motor. Förutom vipparmsbrygga, termostathus etc.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Dennis Öhman skrev:Kan veta av en gammal uniflo topp om björn vill ställa upp med den? Om unitek räknas som trimmare :roll:
nja
hade man däremot kört en b230 motor och lagt ribban lite högre så hade jag gärna gjort en topp
men i så fall med större gasare och ett bättre grenrör och lite mera fria regler

de känns inte nå roligt att ha en bromsbänkstävling med strypningar
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

B_Christoffersson skrev:
Dennis Öhman skrev:Kan veta av en gammal uniflo topp om björn vill ställa upp med den? Om unitek räknas som trimmare :roll:
nja
hade man däremot kört en b230 motor och lagt ribban lite högre så hade jag gärna gjort en topp
men i så fall med större gasare och ett bättre grenrör och lite mera fria regler

Nästan alla klasser inom motorsporten har ju reglementen som måste följas så vad är skillnaden.
Eller bygger Unitek bara motorer till gatåkare och fria klasser?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

The skrev:
B_Christoffersson skrev: nja

Nästan alla klasser inom motorsporten har ju reglementen som måste följas så vad är skillnaden.
:hihi:

jag tycker dettta verkar vara ett helt genialiskt sätt att tävla, dels ett teoretiskt moment (flödning) sen en praktisk del där erfarenhet och "lagom" är viktigare, där körbarhet på sakerna kommer in å inte bara fulknep för få max flöde.

jag misstänker att deltävlingarna skulle få ganska olika placeringar , dvs bästa toppen i bänken misstänker jag inte lär vinna i bromnsingen om man sak se till körbarheten :roll:
B_Christoffersson
Forumsberoende

The skrev:
B_Christoffersson skrev: nja

skulle de bli tal om en topp till en b230 så skulle jag vara intresserad
unitek däremot skulle inte vara de men jag kan ju göra toppen dära själv efter jobbet i så fall på egen hand

av motorerna vi bygger så är 95% reglerad av ett reglemente men då oftast via litervolym eller ventilantal och de går inte gämföra med dessa strypningar som kommer vara på denna bromsning

býgger vi en låt oss säga 2150 så får man inte ha större volym än de sen är valfria fögasare grenrör resning av kanaler mm

nu blir ju detta mer en småtrimmad b20 och som jag sagt 100 gånger tidigare så behöver en sak bara missstämma på en sugmotor så kommer effekten dala
nu har jag ingen möjlighet att se varken grenrör eller insug mm så de är svårt att lägga rippan någonstanns då

vill någon tex beställa endast en steg 5 topp endast så gör man ju en steg 5 topp sen får ägaren anpassa resten som insug grenrör mm
och detta kommer ju inte ske i detta fallet
Senast redigerad av B_Christoffersson den tis aug 10, 2010 9:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har grymt mycket på gång just nu och i höst med bromsbänken och nya motorn till vegan och jäkligt mycket jobb på firman min men om reglerna blir tillräckligt enkla typ orginal plasering på ventilerna mm så slänger jag ihop en snik topp bara för att få va med i detta roliga påhitt :thumbright:

vilken kam blir det? kanske nån fin medelvass agap eller GL racing på ca 255-260grader/1.27 kam ? jag kan nog låna ut en sån om jag får igen den hel :)

jag ska snacka med kjell persson, mickes motor och gunnar lundström om de är intreserade av att hjälpa till med en norrlands topp.

vilket rpm område är det frågen om? mer info om motorn :thumbright:

jag är rätt säker på att den som vinner flödes bänken vinner broms tävligen också om arian bara är någorlunda rätt :thumbright:

men det kommer inte komma nå stora namns trimare förutom erland de törs inte :hihi:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis aug 10, 2010 9:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Jens Gustavsson skrev:
jag ska snacka med kjell persson, mickes motor och gunnar lundström om de är intreserade av att hjälpa till med en norrlands topp.

:
host host de menar väl en västerbottenstopp :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

B_Christoffersson skrev:
Jens Gustavsson skrev:

:
host host de menar väl en västerbottenstopp :hihi:
ja en umeå/sävar topp kan man nog säga. se till att få en byggd där uppe också, va inte så feg
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

2150 reglementet vore något, Inte tillföra material och originalsäten i tex b230.. Fria gasare grenrör..
Det vore roligare anser jag oxå..
Dänniz 073-8447664
B_Christoffersson
Forumsberoende

Jens Gustavsson skrev:
B_Christoffersson skrev: host host de menar väl en västerbottenstopp :hihi:
ja en umeå/sävar topp kan man nog säga. se till att få en byggd där uppe också, va inte så feg
sävar är väl inte i norrland de börjar ovanför skellefteå ;)

nja ska jag börja karva i gjutjärn så ska de vara i en topp som tillhör en motor med ett stort v i mitten :thumbright:

sen har vi inte så mycke b20 grejer på lager som jag skulle kunna låna så de blir för dyrt med en b20 topp
däremot hade jag kanske kunna skramla ihop en b230 topp med beggade delar som inte kostar många kr

hade de däremot varit tal om att köra en cheva 350 så hade jag åkt upp till garaget idag och skruvat av topparna till min motor och sett vad dom hade gett
där skulle de också vara större skilnad när de är en större motor
med en b20 så tror jag inte de kommer skilja många hk mellan den bästa och sämsta toppen om nu inte någon gör nå dunderfel
Skriv svar