B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Korvvagn utanför hade ju inte varit dumt.....Men frågan är ju fortfarande hur många som är seriöst intresserade av att vara med på plats med en topp. Det är ju bara Erland som gett klartecken än så länge.
Toppen måste alltså vara helt komplett och färdig för montering på en motor. Förutom vipparmsbrygga, termostathus etc.
Toppen måste alltså vara helt komplett och färdig för montering på en motor. Förutom vipparmsbrygga, termostathus etc.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
njaDennis Öhman skrev:Kan veta av en gammal uniflo topp om björn vill ställa upp med den? Om unitek räknas som trimmare
hade man däremot kört en b230 motor och lagt ribban lite högre så hade jag gärna gjort en topp
men i så fall med större gasare och ett bättre grenrör och lite mera fria regler
de känns inte nå roligt att ha en bromsbänkstävling med strypningar
Nästan alla klasser inom motorsporten har ju reglementen som måste följas så vad är skillnaden.B_Christoffersson skrev:njaDennis Öhman skrev:Kan veta av en gammal uniflo topp om björn vill ställa upp med den? Om unitek räknas som trimmare
hade man däremot kört en b230 motor och lagt ribban lite högre så hade jag gärna gjort en topp
men i så fall med större gasare och ett bättre grenrör och lite mera fria regler
de känns inte nå roligt att ha en bromsbänkstävling med strypningar
Eller bygger Unitek bara motorer till gatåkare och fria klasser?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The skrev:Nästan alla klasser inom motorsporten har ju reglementen som måste följas så vad är skillnaden.B_Christoffersson skrev: nja
hade man däremot kört en b230 motor och lagt ribban lite högre så hade jag gärna gjort en topp
men i så fall med större gasare och ett bättre grenrör och lite mera fria regler
de känns inte nå roligt att ha en bromsbänkstävling med strypningar
Eller bygger Unitek bara motorer till gatåkare och fria klasser?

jag tycker dettta verkar vara ett helt genialiskt sätt att tävla, dels ett teoretiskt moment (flödning) sen en praktisk del där erfarenhet och "lagom" är viktigare, där körbarhet på sakerna kommer in å inte bara fulknep för få max flöde.
jag misstänker att deltävlingarna skulle få ganska olika placeringar , dvs bästa toppen i bänken misstänker jag inte lär vinna i bromnsingen om man sak se till körbarheten

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
skulle de bli tal om en topp till en b230 så skulle jag vara intresseradThe skrev:Nästan alla klasser inom motorsporten har ju reglementen som måste följas så vad är skillnaden.B_Christoffersson skrev: nja
hade man däremot kört en b230 motor och lagt ribban lite högre så hade jag gärna gjort en topp
men i så fall med större gasare och ett bättre grenrör och lite mera fria regler
de känns inte nå roligt att ha en bromsbänkstävling med strypningar
Eller bygger Unitek bara motorer till gatåkare och fria klasser?
unitek däremot skulle inte vara de men jag kan ju göra toppen dära själv efter jobbet i så fall på egen hand
av motorerna vi bygger så är 95% reglerad av ett reglemente men då oftast via litervolym eller ventilantal och de går inte gämföra med dessa strypningar som kommer vara på denna bromsning
býgger vi en låt oss säga 2150 så får man inte ha större volym än de sen är valfria fögasare grenrör resning av kanaler mm
nu blir ju detta mer en småtrimmad b20 och som jag sagt 100 gånger tidigare så behöver en sak bara missstämma på en sugmotor så kommer effekten dala
nu har jag ingen möjlighet att se varken grenrör eller insug mm så de är svårt att lägga rippan någonstanns då
vill någon tex beställa endast en steg 5 topp endast så gör man ju en steg 5 topp sen får ägaren anpassa resten som insug grenrör mm
och detta kommer ju inte ske i detta fallet
Senast redigerad av B_Christoffersson den tis aug 10, 2010 9:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har grymt mycket på gång just nu och i höst med bromsbänken och nya motorn till vegan och jäkligt mycket jobb på firman min men om reglerna blir tillräckligt enkla typ orginal plasering på ventilerna mm så slänger jag ihop en snik topp bara för att få va med i detta roliga påhitt
vilken kam blir det? kanske nån fin medelvass agap eller GL racing på ca 255-260grader/1.27 kam ? jag kan nog låna ut en sån om jag får igen den hel
jag ska snacka med kjell persson, mickes motor och gunnar lundström om de är intreserade av att hjälpa till med en norrlands topp.
vilket rpm område är det frågen om? mer info om motorn
jag är rätt säker på att den som vinner flödes bänken vinner broms tävligen också om arian bara är någorlunda rätt
men det kommer inte komma nå stora namns trimare förutom erland de törs inte

vilken kam blir det? kanske nån fin medelvass agap eller GL racing på ca 255-260grader/1.27 kam ? jag kan nog låna ut en sån om jag får igen den hel

jag ska snacka med kjell persson, mickes motor och gunnar lundström om de är intreserade av att hjälpa till med en norrlands topp.
vilket rpm område är det frågen om? mer info om motorn

jag är rätt säker på att den som vinner flödes bänken vinner broms tävligen också om arian bara är någorlunda rätt

men det kommer inte komma nå stora namns trimare förutom erland de törs inte

Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis aug 10, 2010 9:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ja en umeå/sävar topp kan man nog säga. se till att få en byggd där uppe också, va inte så fegB_Christoffersson skrev:host host de menar väl en västerbottenstoppJens Gustavsson skrev:
jag ska snacka med kjell persson, mickes motor och gunnar lundström om de är intreserade av att hjälpa till med en norrlands topp.
:

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
sävar är väl inte i norrland de börjar ovanför skellefteåJens Gustavsson skrev:ja en umeå/sävar topp kan man nog säga. se till att få en byggd där uppe också, va inte så fegB_Christoffersson skrev: host host de menar väl en västerbottenstopp

nja ska jag börja karva i gjutjärn så ska de vara i en topp som tillhör en motor med ett stort v i mitten

sen har vi inte så mycke b20 grejer på lager som jag skulle kunna låna så de blir för dyrt med en b20 topp
däremot hade jag kanske kunna skramla ihop en b230 topp med beggade delar som inte kostar många kr
hade de däremot varit tal om att köra en cheva 350 så hade jag åkt upp till garaget idag och skruvat av topparna till min motor och sett vad dom hade gett
där skulle de också vara större skilnad när de är en större motor
med en b20 så tror jag inte de kommer skilja många hk mellan den bästa och sämsta toppen om nu inte någon gör nå dunderfel