Sida 2 av 5
Postat: sön aug 22, 2010 2:56 pm
av Julle
Hmm....tanken är inte fel Mats.
Men då blir det helt klart mer omfattat bygget. Som den sitter nu så går det inte in någon längre motor, vilket dom verkar bli om kubiken ökar.
Men den verkar så pass stark, så funtar på att labba med drevningen lite.
Postat: mån aug 23, 2010 5:36 pm
av teflonmats
en lifan 150 är lika lång å samma topp så det är bara att skruva.
inget rondell å svets..
åsså lite trix i toppen så blir det nog bra mycket mer snyt..
du kan eventuellt låna en av mig,,
mats
Postat: mån aug 23, 2010 6:07 pm
av Julle
en lifan 150 är lika lång å samma topp så det är bara att skruva.
inget rondell å svets..
åsså lite trix i toppen så blir det nog bra mycket mer snyt..
du kan eventuellt låna en av mig,,
Har du en 150 komplätt liggande eller vad menade du???
Om sälja...vad talar vi för pris då, med *grävd* topp så klart?

! [/quote]
Postat: mån aug 23, 2010 7:21 pm
av Humbug
Fortfarande nyfiken på vad det är för bakaxel du kör med, eftersom den pallar lifan 120cc så bra?:P
Postat: mån aug 23, 2010 8:14 pm
av Julle
Fortfarande nyfiken på vad det är för bakaxel du kör med, eftersom den pallar lifan 120cc så bra?
Körde förra året med standars axeln.
Har inte pajjat än!!
Men byter nu till gocart axeln (40mm) för att lättare få till däcks bytet som jag vill åt.
Större däck = mera dubb!!

Postat: tis aug 24, 2010 11:39 am
av Humbug
Julle skrev:Fortfarande nyfiken på vad det är för bakaxel du kör med, eftersom den pallar lifan 120cc så bra?
Körde förra året med standars axeln.
Har inte pajjat än!!
Men byter nu till gocart axeln (40mm) för att lättare få till däcks bytet som jag vill åt.
Större däck = mera dubb!!

Men standard axeln är väl inte så grov? eller minst jag fel?
Förstår det där med möjlighet till däck bytet, regn däck ( som du har ) och sen full dubb - riktigt skoj på isen, har provat gocart med likadan uppsättning, och ger sjukt grepp!
Finns något liknande på tuben i byggesväg, men det bygget är en 50cc ram, kina så klart, med en 550cc motor på...snacka om att den går! (sorry för OT), nåväl, lycka till! ska bli kul o se den klar!
Postat: tis aug 24, 2010 11:54 am
av Julle
Axeln är väll ca 25 mm och ihålig.
Motorn orginal är en 39cc 2-takt å vattenkyld, på sägs det i annons 8hk.
Men i verkligheten vet jag inte.
Men har funkar bra med konverteringen till 110cc.
Är väll isf ramen som är den svaga punkten.
Ser ut som det är kinesiska barn i 5 års åldern som har satt ihop den.
Sen fick jag höra att det kanske finns en 150cc att låna/köpa istället hehehe
Postat: tis aug 24, 2010 1:06 pm
av Humbug
Julle skrev:Axeln är väll ca 25 mm och ihålig.
Motorn orginal är en 39cc 2-takt å vattenkyld, på sägs det i annons 8hk.
Men i verkligheten vet jag inte.
Men har funkar bra med konverteringen till 110cc.
Är väll isf ramen som är den svaga punkten.
Ser ut som det är kinesiska barn i 5 års åldern som har satt ihop den.
Sen fick jag höra att det kanske finns en 150cc att låna/köpa istället hehehe
Jovars, vet att det är en klen 2-taktare från början, har en liten sådan atv själv....eller ja, den står hos mig, vet inte vart den kommer ifrån
Nåja, hur gjorde du när du monterade drevet på axeln? original är det ju ngt...halv cms drev där.
Jo precis, ramen är väl inget att hurra för, är lite förvånad att det håller

Bättre kanske vore en 50cc ram, och sen förstärka den? Well, coolt bygge;)
Postat: tis aug 24, 2010 8:33 pm
av Julle
Nåja, hur gjorde du när du monterade drevet på axeln? original är det ju ngt...halv cms drev där.
La orginal drevet på det stora 4-takts drevet. Och borade hålbilden från det nya i orginal drevet. Satte ihop med 3st M8 bultar å mutter.
Funkade kanon!!
Postat: tis aug 24, 2010 8:47 pm
av Julle
Så har det varit gubbdagis ikväll.
Fick fram en bra start på hur bakaxeln ska monteras och hur drev och broms skiva ska sitta.
Bara fram med kapen lite till, för att tillverka en inboxning och fäste till lager fästena.
Kom även fram till att det räcker med att svarva framaxlarnas insida lite och byta yttre lagret i cartfälgarna, så blir det BoltOn.
Fortsättning och mer bilder följer när tid till mek ges.
Postat: tor aug 26, 2010 8:55 pm
av Julle
Dagens framsteg. Monteratlös framnaven, och lämnat in för svarvning till kunnit folk!!
Kan knappt bärja mej tills jag får se dom på med dubbdäcken.
Bomber å granater

glömde att fota de tilltänkta dubbdäckena idag!
Postat: lör aug 28, 2010 4:19 pm
av fredde_vit_pv
framspindlarna fixade! Mattias tog dom hem till sig
/Fredde
Postat: lör aug 28, 2010 9:29 pm
av Julle
ååååh....tackar tackar!!!
Får tala om ersättning sen!
Nu ska det bara fram lite 3mm plåt o rör till bakvagnen, sen är det bara att slita fram svettsen!!

Postat: mån aug 30, 2010 10:09 pm
av Julle
Hallå igen i höstmörkret.
Efter jobbet så drog jag för att fira min gamla mormors 85 års dag
Hon proppade oss fulla med smörgåstårta, öl, bullfika, godis skål.
Påväg hem var jag spyfärdig...men halvvägs så tänkte jag: Hem = TV. Till jobbet igen = framsteg för quad.
Kommande bilder visar vart jag körde.!
Började med att blåsa liv i dessa härliga däcken som finns fram å bak, och bytte lager i fäljarna. (dessa är fram):
Sen bytte jag yttre lagren i dessa fäljarna så dom passar på framnavena, och monterade däcken och läcksökte:
Sen ritade jag av pappmallen för nya bakarslet, på en bit 3mm plåt och gick lös med kap , slipskiva, hålsåg. Detta blev resultatet till 90% färdiga. Ska sen boxas ihop med fler 3mm bitar.
Detta är en sida av 2 inte 100 hängande:
Börjar arta sej lite nu. Tänkte jaga lämpliga rörbitar till ett nytt custom avgassystem i morgon.
Blir ny dragning, upp ovanför motorn och raktbak o ut under sadeln.
Och i och med det så funtar jag på om jag ska flytta tanken framför styret, och göra en EL-låda där tanken sitter nu!?!?
Eller linda systemet, och EL-låda framför styret!?!?
Fortsättning följer.........

Postat: mån aug 30, 2010 10:16 pm
av Julle
BAAANAN, ÄPPELSKRUTT, ANANAS SKALLE!!!!!!
SORRY, GLÖMDE ÄNDRA STORLEKEN PÅ BILDERNA!!
