
E85 labb hemma (testa din mack)
Värre än skogstjärnan...?
Och vad innehåller den för andra kemikalier förutom etanol. Det är knappast så att den går att dricka rakt av. Någonting mer är ju tillsatt eller hur. Frågan är då vad och hur detta ämne kan påverka motorn på sikt... 

Re: Värre än skogstjärnan...?
du menar att du dricker mack e85 utan att tveka ? antagligen samma kem skit som e85 innehåller i macken annars skulle la varje gubbe stå med tank tuben i halsen och skita i lite renanade soppa som slinker med.J.Lundin skrev:Och vad innehåller den för andra kemikalier förutom etanol. Det är knappast så att den går att dricka rakt av. Någonting mer är ju tillsatt eller hur. Frågan är då vad och hur detta ämne kan påverka motorn på sikt...
Re: Värre än skogstjärnan...?
Du kan ju ha mer på fötterna om Biltemas röda etanol om du ska forsätta argumentera om den.mojje skrev:du menar att du dricker mack e85 utan att tveka ? antagligen samma kem skit som e85 innehåller i macken annars skulle la varje gubbe stå med tank tuben i halsen och skita i lite renanade soppa som slinker med.J.Lundin skrev:Och vad innehåller den för andra kemikalier förutom etanol. Det är knappast så att den går att dricka rakt av. Någonting mer är ju tillsatt eller hur. Frågan är då vad och hur detta ämne kan påverka motorn på sikt...
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Värre än skogstjärnan...?
[/quote]
Du kan ju ha mer på fötterna om Biltemas röda etanol om du ska forsätta argumentera om den.[/quote]
givetvis,skall man ha det ,
men det lättaste i frågan om e85 är ju så att ta ett spritmätglas och blanda 1 dl etanol och 1/2 dl vatten och mät skiktet innan ni tankar är det inte tillfredställande så är det bara att åka till nästa mack, själv gör jag så och skulle inte tänka på och blanda ut det med ngt, frågan jag svara på var hittar man ren etanol och därav länken innehålls deklarationen vet jag inte och tänker inte kolla upp den heller //M
Du kan ju ha mer på fötterna om Biltemas röda etanol om du ska forsätta argumentera om den.[/quote]
givetvis,skall man ha det ,
men det lättaste i frågan om e85 är ju så att ta ett spritmätglas och blanda 1 dl etanol och 1/2 dl vatten och mät skiktet innan ni tankar är det inte tillfredställande så är det bara att åka till nästa mack, själv gör jag så och skulle inte tänka på och blanda ut det med ngt, frågan jag svara på var hittar man ren etanol och därav länken innehålls deklarationen vet jag inte och tänker inte kolla upp den heller //M
Biltema har lagt en länk till produktdatablad. Röd etanol innehåller :
Etanol (> 60 % ), 2-propanol (10 - 30 % ), Metyletylketon (1 - 5 % ), Bitrex (5 - 10 ppm ).
En titt i wikipedia ger följande förklaringar:
2-propanol (isopropylalkohol) används bl.a. som antifrysmedel i motorbränslen
Metyletylketon används som färgborttagningsmedel o som lösningsmedel i bla. whiteboardpennor
Bitrex (denatoniumbensoat) för att göra det odrickbart. Koncentrationer på 10 ppm sägs vara outhärdligt bittra.
Summerat: Inget som skadar motorn vid låg o medelbelastning men jag skulle vara osäker på i vilken riktning tändpunkt (spikningsrisk) o lambda påverkas. SKulle nog inte experimentera okontrollerat med det i en racemotor medan för en gatmotor det knappast kan vara nåt problem. Om inte färgen koncentreras till rött klegg, förstås.
Etanol (> 60 % ), 2-propanol (10 - 30 % ), Metyletylketon (1 - 5 % ), Bitrex (5 - 10 ppm ).
En titt i wikipedia ger följande förklaringar:
2-propanol (isopropylalkohol) används bl.a. som antifrysmedel i motorbränslen
Metyletylketon används som färgborttagningsmedel o som lösningsmedel i bla. whiteboardpennor
Bitrex (denatoniumbensoat) för att göra det odrickbart. Koncentrationer på 10 ppm sägs vara outhärdligt bittra.
Summerat: Inget som skadar motorn vid låg o medelbelastning men jag skulle vara osäker på i vilken riktning tändpunkt (spikningsrisk) o lambda påverkas. SKulle nog inte experimentera okontrollerat med det i en racemotor medan för en gatmotor det knappast kan vara nåt problem. Om inte färgen koncentreras till rött klegg, förstås.
När man dricker karburatorsprit så....!
Nu står ju inte jag och halsar E85 vid pumpen direkt, har nog lite mer krav på bouquet än så...
Isopropanol och MEk är förövrigt bra ämnen som det går alldeles utmärkt att köra motorer på, har själv provat detta för många år sedan. Ser man till dessa ämnens "oktantal" så ligger de över 100 för bägge.
Det här med att dricka bränsle får dock mig att minnas en händelse från forntiden. För drygt 30 år sedan så var det några skumma typer som reste land och rike kring och köpte upp all karburatorsprit som fanns att tillgå. Man spred inköpen över landet för att ingen myndighet skulle fatta misstankar. Den inhandlade karburatorspriten späddes 50/50 med vatten och filtrerades sedan genom 1 meter långa stuptrör fyllda med aktivt kol. Vätskan som kom ut fylldes på 5 liters plastdunkar som sedan såldes via olika bulvaner till både privat personer och en hel del näringsställen i Stockholm..
En jag då kände hade som bisyssla att levererar dessa dunkar. Vid ett tillfälle så hade man tydligen misslyckats med reningen så kunden vägrade att ta emot en dunk varvid utköraren och hans polare passade på att festa upp den följande helg. Stor misstag, dagen efter då dom nyktrat till och började meka bil i garaget så luktade det karburatorsprit om svetten..Urk
Fast det bästa av allt var då jag fick ett prov på denna vara som jag körde i en gaskromatograf på jobbet, fram kom toppar på etanol, vatten och något odefinierat, vars innehåll utgjorde drygt 3,5% av blandningen. Denna tillsats visade sig vara handelsbensin som man tillsatt, vilket också verifierades av en som hade god insyn i tillverkningen av denna karburatorsprit....
Vetskapen om att många av dåtidens krogkändisar druckit bensin på krogen utan att veta om det roar mig än idag...


Det här med att dricka bränsle får dock mig att minnas en händelse från forntiden. För drygt 30 år sedan så var det några skumma typer som reste land och rike kring och köpte upp all karburatorsprit som fanns att tillgå. Man spred inköpen över landet för att ingen myndighet skulle fatta misstankar. Den inhandlade karburatorspriten späddes 50/50 med vatten och filtrerades sedan genom 1 meter långa stuptrör fyllda med aktivt kol. Vätskan som kom ut fylldes på 5 liters plastdunkar som sedan såldes via olika bulvaner till både privat personer och en hel del näringsställen i Stockholm..





