-

Diskussioner för erfaret folk
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av T_Hedman »

Jag har kört 115 om man räknar med hjulmoment.
128 med 10% förlust genom drivlina.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Kadett4wd »

mm jag kom uppemot de där siffrorna jag med, spontant kändes det som att formeln är,, 'way out there simple'.
Eller så bygger vi sjukt bra motorer ;)

edit: Tobbe! Var motorn strokad?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:51 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Kadett4wd »

126,7 var mina siffror jag hade.
motorbänk och uppmätt e90.
Turbon gav inget mer.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Pacman »

Big Al skrev:Jo det är väldigt bra om nu nu laddade 1.25bar när ni hade 530nm.
Då har ni både en bra turbo och bra motor.
Har man bra turbo men helt orginal motor så hamnar man runt 95 som mest.

Vad är gjort åt motorn? och vilken turbo?
Du vet inte vid vilket varv som det var 540hk för då går det ju ta reda på vridet där iaf :)
Samma kurva som på 1,25bar...bara högre ladd, dvs 1,75bar. På bromspappret jobbar turbon alltså ganska laidback!
Motorn var en original 2,3 turbo med portad topp och sugiskammar. Bara bytt stakar till H-profil. Fint svetsat ormbo med rak snygg 5-1 kollektor och SL-Turbo KRX-550, dvs en hybrid av K24 och K27 anpassad för Hayabusa 1,3. Eg alldeles för litet avgashus men verkar trivas bra i denna kombon.
Mätte aldrig avgasmottryck...bara EGT och den blev aldrig för hög.

Svalle på TS-Motor i Åstorp som mappade och han jobbar mycket med tändning istället för våldsamma laddtryck. Det märks tydligt på gången i motorn. Känns original och är väldigt lätt att köra och svarar fort på gas. Fredde har kört massor på banor som Knutstorp, Anderstorp, Superstage mm och brukar köra ifrån många likadana bilar med upp emot dubbla effekten tack vare krispig gasrespons och bra chassie.
Har kört flera 1.28-rundor på Superstage med ACn igång och helt original inredning (över 1600kg)
Även Gullabo har provat bilen och berömt den för att vara lättkörd. Man ser ju på effektkurvan hur snäll den är. Som en sugis i karaktären.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JAStenseth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av JAStenseth »

Räknar jag rätt? 457wnm/(1,4ladd * 2,3L) = 141,9
Volvo 242 8v 300hk 460nm.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Pacman »

Insugstrycket i barA dvs 2,4 i ditt fall.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JAStenseth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av JAStenseth »

Ok . Da blir det 90. Då jag hadde 457nm på 1,2 bar i bänken :)
Volvo 242 8v 300hk 460nm.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Erland Cox »

Är det någon som har uppgifter på effekt på samma motor med olika laddtryck?
Inställt för max effekt på båda laddtrycken och gärna bromsat på samma bänk samma dag.
Med dom uppgifterna kan jag räkna ut vad motorns gasväxling tjänar på turbomatningen.
Honda F1 V6 motorn tjänade 9,5% på turbomatningen jämfört med med en atmosfärisk motor.

Erland
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Robert Markström »

kommer stressa min mera till sommarn men då kommer jag iofs gå från H1E 54/64 - HX40 62/64 så då
är det kanske inte jämförbart.

Är det bra eller anus med 96 räknat på hjulNM / 109 motorNM?

Kan tillägga att den körs på 98. orginalpinnar i toppen. 8.6 i kompf.
med std packning & bultar. Hemma pulade kanaler i toppen.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:51 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Pacman »

Nu sticker jag ut hakan lite här med en fråga.
Hur rätt är det eg att använda vridmoment mätt på hjulen i sina beräkningar? Då spelar det ju roll vilken utväxling man har i diffen och vilken växel man har i under mätningen.

Volvo 850 t.ex har ju ingen växel med 1:1

Mäter man effekt så tar varvet och momentet ut varann och det blir rätt oavsett, men så blir det ju inte med momentet ensamt. Kör en bromsning i tvåans växel ska ni få se på vridmoment på hjulen!

När man anger effekt kan man ange den på svänghjulet eller på hjulen, men när man anger vridmoment kan man bara ange den på svänghjulet. Alla andra siffror är ojämförbara då det är så många andra parametrar som smutsar ner de siffrorna.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:51 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Pacman »

De flesta som har resultat att visa har det ifrån en chassiebänk och då mäter man på hjulen. Inget konstigt med det. Dock återkommer ju den gamla infekterade frågan om omräkningsfaktor för förluster igen.
Ska man ha en vetenskaplig studie och skapa en form av doktri av resultaten så får man nog sålla ut enbart dynomätningar gjorda i motorbänk.

Kommer man bara förbi problemet med förlustfaktorn så är det inga problem att mäta motoreffekt och motorvrid på hjulen.
Själv tror jag fortfarande mer på utrullningsmätning och statisk cruise-mätning med bränsleberäkning än vad jag tror på fasta procentberäkningar. En drivlineförlust kan aldrig någonsin vara linjär!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av toppe »

erland här e på min och detta är whp 3.5liter

Bild
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
Skriv svar