volvo 940 turbo, update 10 april

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

Sådär nu va toppen isär. såg riktigt fin ut, inga spricker eller dylik. Har även beställt hårdare ventilfjädrar. Sitter en a kam i toppen nu, vet faktist inte så mycket om den.

Någon som vet hur den funkar med lite mera varv? Har inte beställt nån kam än utan funderar på att vänta på det och prova den som sitter där.

Imon blir det till att fortsätta på grenröret.
Turboglöggen
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

531 topp med a-kam sitter standardmonterad i b230et. Bra ork från typ 2200 till 6000 varv.

Inte lika mycket hästar som med tex en k-kam. Men bättre under 3000 rpm.
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

okej okej.Är ingen kam som används till mera varv? ingen som används till 7000rpm?

dsimila skrev:531 topp med a-kam sitter standardmonterad i b230et. Bra ork från typ 2200 till 6000 varv.

Inte lika mycket hästar som med tex en k-kam. Men bättre under 3000 rpm.
Turboglöggen
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

hallo! har inte hänt sådär jätte mycket köpte på min 2 531 toppar varav jag gort i ordning en med nya tätningar, hårdare ventilfjärdrar, och inslipade ventiler. kommer köra på vx3 kam nu i början.

Dock inget gjort med förbränningsrummet som vi prata på..

Motorn är ilyft och har börjat på ett grenrör som jag stått stila vid nu ett bra tag pga sjuk.. phuu..

Bild
Turboglöggen
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

har börjar på grenröret, vilket pussel nu förstår man vilket jobb de ligger bakom.

Bild
Turboglöggen
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Varför så långa rör?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

varför i så klena rör? känns spontant som att dom där inte håller måttet vid 900graders avgastemp.. och när det gäller kam så finns det fina på t.ex folkrace shopen eller nån av jensas kammar.
Sen jakt på 2 bar, det är inte speciellt mycket, två bar klara nog standard packning, men jag skulle använda en skärrings packning och då slipper du oringa
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

JohanK skrev:Varför så långa rör?
Vrf inte? för turbon ska få plats och rören är runt 60 cm långa om du undrar, är det för tok på för långa?
Turboglöggen
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

klena rör? hur kan du säga det utan veta samansättningen eller dimension? okej okej, ja vi får se hur det blir med den andra biten:)

Wikstrom skrev:varför i så klena rör? känns spontant som att dom där inte håller måttet vid 900graders avgastemp.. och när det gäller kam så finns det fina på t.ex folkrace shopen eller nån av jensas kammar.
Sen jakt på 2 bar, det är inte speciellt mycket, två bar klara nog standard packning, men jag skulle använda en skärrings packning och då slipper du oringa
Turboglöggen
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

turboglöggen skrev:
JohanK skrev:Varför så långa rör?
Vrf inte? för turbon ska få plats och rören är runt 60 cm långa om du undrar, är det för tok på för långa?

Om de är FÖR långa vet jag inte, men det känns som att du hade kunnat göra grenröret betydligt kompaktare och använda kortare rör.
Mer rör = mer värme

Att alla ska vara lika långa är inte så himla viktigt på en överladdad morot.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

okej okej! jaja jag är ifl nöjd:)




JohanK skrev:
turboglöggen skrev: Vrf inte? för turbon ska få plats och rören är runt 60 cm långa om du undrar, är det för tok på för långa?

Om de är FÖR långa vet jag inte, men det känns som att du hade kunnat göra grenröret betydligt kompaktare och använda kortare rör.
Mer rör = mer värme

Att alla ska vara lika långa är inte så himla viktigt på en överladdad morot.
Turboglöggen
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

turboglöggen skrev:klena rör? hur kan du säga det utan veta samansättningen eller dimension? okej okej, ja vi får se hur det blir med den andra biten:)

Wikstrom skrev:varför i så klena rör? känns spontant som att dom där inte håller måttet vid 900graders avgastemp.. och när det gäller kam så finns det fina på t.ex folkrace shopen eller nån av jensas kammar.
Sen jakt på 2 bar, det är inte speciellt mycket, två bar klara nog standard packning, men jag skulle använda en skärrings packning och då slipper du oringa
[/]

RF? 42or eller 48or? solen gör så dom ser mycket tunn ut i godset

Hjälpt jiim på forumet mycket i sommar då jag själv saknade motivation till min egen bil och den blåste vi 3bar utan problem med skärrings :)
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

48 +2.6 syrafast på kl racing kör dom ju 2 mm på rostfritt så de hoppas jag ska funka.


Okej okej:) hehu


Wikstrom skrev:
turboglöggen skrev:klena rör? hur kan du säga det utan veta samansättningen eller dimension? okej okej, ja vi får se hur det blir med den andra biten:)

[/]

RF? 42or eller 48or? solen gör så dom ser mycket tunn ut i godset

Hjälpt jiim på forumet mycket i sommar då jag själv saknade motivation till min egen bil och den blåste vi 3bar utan problem med skärrings :)
Turboglöggen
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

i solen på bilden såg det nästan ut som tunnt svartstål så var tvungenn kika närmre då såg man de var lite högre kvalla :P
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
turboglöggen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 26, 2010 7:45 am
Ort: Mellerud

Inlägg av turboglöggen »

Wikstrom skrev:i solen på bilden såg det nästan ut som tunnt svartstål så var tvungenn kika närmre då såg man de var lite högre kvalla :P

Okej okej:) hehu. Ja, jag får hoppas att de ska räcka ifl:)
Turboglöggen
Skriv svar