Sida 2 av 4

Postat: sön sep 19, 2010 6:37 pm
av turboglöggen
Sådär nu va toppen isär. såg riktigt fin ut, inga spricker eller dylik. Har även beställt hårdare ventilfjädrar. Sitter en a kam i toppen nu, vet faktist inte så mycket om den.

Någon som vet hur den funkar med lite mera varv? Har inte beställt nån kam än utan funderar på att vänta på det och prova den som sitter där.

Imon blir det till att fortsätta på grenröret.

Postat: sön sep 19, 2010 6:56 pm
av dsimila
531 topp med a-kam sitter standardmonterad i b230et. Bra ork från typ 2200 till 6000 varv.

Inte lika mycket hästar som med tex en k-kam. Men bättre under 3000 rpm.

Postat: sön sep 19, 2010 7:02 pm
av turboglöggen
okej okej.Är ingen kam som används till mera varv? ingen som används till 7000rpm?

dsimila skrev:531 topp med a-kam sitter standardmonterad i b230et. Bra ork från typ 2200 till 6000 varv.

Inte lika mycket hästar som med tex en k-kam. Men bättre under 3000 rpm.

Postat: tis sep 28, 2010 11:13 am
av turboglöggen
hallo! har inte hänt sådär jätte mycket köpte på min 2 531 toppar varav jag gort i ordning en med nya tätningar, hårdare ventilfjärdrar, och inslipade ventiler. kommer köra på vx3 kam nu i början.

Dock inget gjort med förbränningsrummet som vi prata på..

Motorn är ilyft och har börjat på ett grenrör som jag stått stila vid nu ett bra tag pga sjuk.. phuu..

Bild

Postat: sön okt 17, 2010 6:04 pm
av turboglöggen
har börjar på grenröret, vilket pussel nu förstår man vilket jobb de ligger bakom.

Bild

Postat: sön okt 17, 2010 6:34 pm
av JohanK
Varför så långa rör?

Postat: sön okt 17, 2010 6:57 pm
av Wikstrom
varför i så klena rör? känns spontant som att dom där inte håller måttet vid 900graders avgastemp.. och när det gäller kam så finns det fina på t.ex folkrace shopen eller nån av jensas kammar.
Sen jakt på 2 bar, det är inte speciellt mycket, två bar klara nog standard packning, men jag skulle använda en skärrings packning och då slipper du oringa

Postat: sön okt 17, 2010 7:27 pm
av turboglöggen
JohanK skrev:Varför så långa rör?
Vrf inte? för turbon ska få plats och rören är runt 60 cm långa om du undrar, är det för tok på för långa?

Postat: sön okt 17, 2010 7:29 pm
av turboglöggen
klena rör? hur kan du säga det utan veta samansättningen eller dimension? okej okej, ja vi får se hur det blir med den andra biten:)

Wikstrom skrev:varför i så klena rör? känns spontant som att dom där inte håller måttet vid 900graders avgastemp.. och när det gäller kam så finns det fina på t.ex folkrace shopen eller nån av jensas kammar.
Sen jakt på 2 bar, det är inte speciellt mycket, två bar klara nog standard packning, men jag skulle använda en skärrings packning och då slipper du oringa

Postat: sön okt 17, 2010 7:40 pm
av JohanK
turboglöggen skrev:
JohanK skrev:Varför så långa rör?
Vrf inte? för turbon ska få plats och rören är runt 60 cm långa om du undrar, är det för tok på för långa?

Om de är FÖR långa vet jag inte, men det känns som att du hade kunnat göra grenröret betydligt kompaktare och använda kortare rör.
Mer rör = mer värme

Att alla ska vara lika långa är inte så himla viktigt på en överladdad morot.

Postat: sön okt 17, 2010 7:42 pm
av turboglöggen
okej okej! jaja jag är ifl nöjd:)




JohanK skrev:
turboglöggen skrev: Vrf inte? för turbon ska få plats och rören är runt 60 cm långa om du undrar, är det för tok på för långa?

Om de är FÖR långa vet jag inte, men det känns som att du hade kunnat göra grenröret betydligt kompaktare och använda kortare rör.
Mer rör = mer värme

Att alla ska vara lika långa är inte så himla viktigt på en överladdad morot.

Postat: sön okt 17, 2010 8:43 pm
av Wikstrom
turboglöggen skrev:klena rör? hur kan du säga det utan veta samansättningen eller dimension? okej okej, ja vi får se hur det blir med den andra biten:)

Wikstrom skrev:varför i så klena rör? känns spontant som att dom där inte håller måttet vid 900graders avgastemp.. och när det gäller kam så finns det fina på t.ex folkrace shopen eller nån av jensas kammar.
Sen jakt på 2 bar, det är inte speciellt mycket, två bar klara nog standard packning, men jag skulle använda en skärrings packning och då slipper du oringa
[/]

RF? 42or eller 48or? solen gör så dom ser mycket tunn ut i godset

Hjälpt jiim på forumet mycket i sommar då jag själv saknade motivation till min egen bil och den blåste vi 3bar utan problem med skärrings :)

Postat: sön okt 17, 2010 9:10 pm
av turboglöggen
48 +2.6 syrafast på kl racing kör dom ju 2 mm på rostfritt så de hoppas jag ska funka.


Okej okej:) hehu


Wikstrom skrev:
turboglöggen skrev:klena rör? hur kan du säga det utan veta samansättningen eller dimension? okej okej, ja vi får se hur det blir med den andra biten:)

[/]

RF? 42or eller 48or? solen gör så dom ser mycket tunn ut i godset

Hjälpt jiim på forumet mycket i sommar då jag själv saknade motivation till min egen bil och den blåste vi 3bar utan problem med skärrings :)

Postat: sön okt 17, 2010 9:13 pm
av Wikstrom
i solen på bilden såg det nästan ut som tunnt svartstål så var tvungenn kika närmre då såg man de var lite högre kvalla :P

Postat: sön okt 17, 2010 9:44 pm
av turboglöggen
Wikstrom skrev:i solen på bilden såg det nästan ut som tunnt svartstål så var tvungenn kika närmre då såg man de var lite högre kvalla :P

Okej okej:) hehu. Ja, jag får hoppas att de ska räcka ifl:)