Lynx 1260 trippel "the story"

Allt inom snöskotrar
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Inlägg av AntonD »

riktigt grymt!! detta följs.
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Inlägg av Julle »

tigersåg, svets, järvhet....du har säkert alla förutsättninga att lösa biffen!! :thumbright:
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Vackert :thumbright:
Lite mer pill än va man tror :hihi:
Fan jobbigt å vänta mellan uppdateringarna

Förövrigt har ni missat filmen i första inlägget??
johnny_bode
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: ons nov 12, 2008 7:12 pm
Ort: Östersund/bräcke

Inlägg av johnny_bode »

haha helvete va coolt :)
Tommie
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Jag hade redan från början bestämt mig att avgas systemet inte skulle vara en dåligt avstämd singel pipa. Skulle det vara något, ska vara 3 pipor, oavsett om det skulle bli trång eller inte. Pipor beställdes innan jag visste vad det skulle bli för chassie. Men eftersom jag har kört Lynx sissta 10 åren så var valet inte så svårt. Dessutom har dom inte några 3 cylindriga motorer vilket gjorde det hela ännu fränare.

Bild
Ett rejält ormbo kom i en stor låda från Crank Shop, passformen behöver lite massage innan det ryms i skotern.

Bild
Det blev en Lynx RE 600 som fick sätta livet till, Provkörde den bara av släpvagnen och upp på slaktbänken. Så ja vet inte hur dom går orginal men gassvaret var dåligt och variatorn slira på remen.

Bild
Det var ganska mycket onödiga grejer i skotern, som man ej har användning av vid stor trippel bygge.

Bild
Men till slut var den ack så sjuk klena 600 ute.

Bild
Tomt blev det, oljebehållaren försvann även den tillslut. Vid snabb fundering över hur fullt och trångt det var innan så undrade man om det ens skulle vara möjligt att byta motor.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Inlägg av rotkkiv »

kunde du använda orginalstyrstången eller fick du bygga om den?
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

rotkkiv skrev:kunde du använda orginalstyrstången eller fick du bygga om den?
Nej det gick inte, bytte ut den krokiga delen av styrstången till rak och sedan flyttade jag fram övre fästet till dom främre hålen för att stången ska gå fri från rave klockorna, kommer visa detta senare.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Blir roligt se hur du sätter ihop vevaxeln :thumbright:
Roligt att följa..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

mer galna idéer till folket


gör en 4ra nu då :d
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Grymt roligt att läsa och se alla byggbilder :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

Snyggt som fasen :thumbright: Den där motorn ihop med en 6-växlad låda i ett mc-chassi hade varit skoj :D Tuffa pipor! De ser inte billiga ut... hydroformade?

(Jag tänkte bygga en amatörbyggt motorcykel med rörchassi och stoppa i en 800 cc tvåtaktstwin från en skoter, bort med variatorn och ha en rem som går runt en torrkoppling som sitter på en separat låda. Förgasare framåt och pipor rakt bakåt. Reggat som amatörbygge. Chassit är klart i datorn så nu är det bara att börja bygga. Måste få tag på en motor också, med de pengarna försvann nu när CSN tyckte jag skulle betala 18000:- på ett bräde :evil: Någon som vill sponsra med en motor? :hihi: :roll: )
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: fin tråd vill se vevaxel och topp nu också
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Att alla bara vill se vevaxeln, den är en historia för sig, återkommer med den senare. Vi tar det i turordning så det inte går för fort :wink:

Bild
Skydds locket över vevaxel tätningen finns normalt inte på dom äldre blocken 2001-2003, så det blev till att svarva ett eget och borra fast med 8 st M3 skruvar.

Bild
Testade sedan med ett tomt block i orginal motorfästen för att se hur långt och vart som långblocket skulle igenom chassie sidan. Det är 129mm längre och för att variator linjeringen ska stämma så blir hela förfyttningen mot svänghjuls sidan.

Bild
Sedan klippte och klistrade jag med papper några dagar innan jag hittade rätt form och funktion på förstärkning som ska hjälpa till att hålla chassiet rakt och även ha skruvhål för ett extra motorstöd.
Det var till hit det gick att bygga utan att förstöra allt för mycket, så klart man funderade en extra gång om det var värt att förstöra en hel skoter för en motor som inte existerade mer än motorblocket....

Bild
Men med en tår i ögat blev det i alla fall ett grovkap med sågen, i och med det fans det ingen återvändo. Ni ser ju hur stor försvagningen blir...men jag är glad för det så här i efterhand :D
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

"The point of no return" Skapas säkrast med tigersåg :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag vill se cylindrarna om de portas =)
Skriv svar