Lynx 1260 trippel "the story"
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 7:12 pm
- Ort: Östersund/bräcke
Jag hade redan från början bestämt mig att avgas systemet inte skulle vara en dåligt avstämd singel pipa. Skulle det vara något, ska vara 3 pipor, oavsett om det skulle bli trång eller inte. Pipor beställdes innan jag visste vad det skulle bli för chassie. Men eftersom jag har kört Lynx sissta 10 åren så var valet inte så svårt. Dessutom har dom inte några 3 cylindriga motorer vilket gjorde det hela ännu fränare.

Ett rejält ormbo kom i en stor låda från Crank Shop, passformen behöver lite massage innan det ryms i skotern.

Det blev en Lynx RE 600 som fick sätta livet till, Provkörde den bara av släpvagnen och upp på slaktbänken. Så ja vet inte hur dom går orginal men gassvaret var dåligt och variatorn slira på remen.

Det var ganska mycket onödiga grejer i skotern, som man ej har användning av vid stor trippel bygge.

Men till slut var den ack så sjuk klena 600 ute.

Tomt blev det, oljebehållaren försvann även den tillslut. Vid snabb fundering över hur fullt och trångt det var innan så undrade man om det ens skulle vara möjligt att byta motor.

Ett rejält ormbo kom i en stor låda från Crank Shop, passformen behöver lite massage innan det ryms i skotern.

Det blev en Lynx RE 600 som fick sätta livet till, Provkörde den bara av släpvagnen och upp på slaktbänken. Så ja vet inte hur dom går orginal men gassvaret var dåligt och variatorn slira på remen.

Det var ganska mycket onödiga grejer i skotern, som man ej har användning av vid stor trippel bygge.

Men till slut var den ack så sjuk klena 600 ute.

Tomt blev det, oljebehållaren försvann även den tillslut. Vid snabb fundering över hur fullt och trångt det var innan så undrade man om det ens skulle vara möjligt att byta motor.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- mårten nordström
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 390
- Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
- Ort: kumla
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Snyggt som fasen
Den där motorn ihop med en 6-växlad låda i ett mc-chassi hade varit skoj
Tuffa pipor! De ser inte billiga ut... hydroformade?
(Jag tänkte bygga en amatörbyggt motorcykel med rörchassi och stoppa i en 800 cc tvåtaktstwin från en skoter, bort med variatorn och ha en rem som går runt en torrkoppling som sitter på en separat låda. Förgasare framåt och pipor rakt bakåt. Reggat som amatörbygge. Chassit är klart i datorn så nu är det bara att börja bygga. Måste få tag på en motor också, med de pengarna försvann nu när CSN tyckte jag skulle betala 18000:- på ett bräde
Någon som vill sponsra med en motor?
)


(Jag tänkte bygga en amatörbyggt motorcykel med rörchassi och stoppa i en 800 cc tvåtaktstwin från en skoter, bort med variatorn och ha en rem som går runt en torrkoppling som sitter på en separat låda. Förgasare framåt och pipor rakt bakåt. Reggat som amatörbygge. Chassit är klart i datorn så nu är det bara att börja bygga. Måste få tag på en motor också, med de pengarna försvann nu när CSN tyckte jag skulle betala 18000:- på ett bräde



------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Att alla bara vill se vevaxeln, den är en historia för sig, återkommer med den senare. Vi tar det i turordning så det inte går för fort

Skydds locket över vevaxel tätningen finns normalt inte på dom äldre blocken 2001-2003, så det blev till att svarva ett eget och borra fast med 8 st M3 skruvar.

Testade sedan med ett tomt block i orginal motorfästen för att se hur långt och vart som långblocket skulle igenom chassie sidan. Det är 129mm längre och för att variator linjeringen ska stämma så blir hela förfyttningen mot svänghjuls sidan.

Sedan klippte och klistrade jag med papper några dagar innan jag hittade rätt form och funktion på förstärkning som ska hjälpa till att hålla chassiet rakt och även ha skruvhål för ett extra motorstöd.
Det var till hit det gick att bygga utan att förstöra allt för mycket, så klart man funderade en extra gång om det var värt att förstöra en hel skoter för en motor som inte existerade mer än motorblocket....

Men med en tår i ögat blev det i alla fall ett grovkap med sågen, i och med det fans det ingen återvändo. Ni ser ju hur stor försvagningen blir...men jag är glad för det så här i efterhand


Skydds locket över vevaxel tätningen finns normalt inte på dom äldre blocken 2001-2003, så det blev till att svarva ett eget och borra fast med 8 st M3 skruvar.

Testade sedan med ett tomt block i orginal motorfästen för att se hur långt och vart som långblocket skulle igenom chassie sidan. Det är 129mm längre och för att variator linjeringen ska stämma så blir hela förfyttningen mot svänghjuls sidan.

Sedan klippte och klistrade jag med papper några dagar innan jag hittade rätt form och funktion på förstärkning som ska hjälpa till att hålla chassiet rakt och även ha skruvhål för ett extra motorstöd.
Det var till hit det gick att bygga utan att förstöra allt för mycket, så klart man funderade en extra gång om det var värt att förstöra en hel skoter för en motor som inte existerade mer än motorblocket....

Men med en tår i ögat blev det i alla fall ett grovkap med sågen, i och med det fans det ingen återvändo. Ni ser ju hur stor försvagningen blir...men jag är glad för det så här i efterhand
