Sida 2 av 16
Postat: fre sep 17, 2010 9:47 pm
av AntonD
riktigt grymt!! detta följs.
Postat: fre sep 17, 2010 9:49 pm
av Julle
tigersåg, svets, järvhet....du har säkert alla förutsättninga att lösa biffen!!

Postat: fre sep 17, 2010 10:48 pm
av stecka
Vackert
Lite mer pill än va man tror
Fan jobbigt å vänta mellan uppdateringarna
Förövrigt har ni missat filmen i första inlägget??
Postat: lör sep 18, 2010 8:43 am
av johnny_bode
haha helvete va coolt

Postat: sön sep 19, 2010 1:58 am
av Jonas N
Jag hade redan från början bestämt mig att avgas systemet inte skulle vara en dåligt avstämd singel pipa. Skulle det vara något, ska vara 3 pipor, oavsett om det skulle bli trång eller inte. Pipor beställdes innan jag visste vad det skulle bli för chassie. Men eftersom jag har kört Lynx sissta 10 åren så var valet inte så svårt. Dessutom har dom inte några 3 cylindriga motorer vilket gjorde det hela ännu fränare.

Ett rejält ormbo kom i en stor låda från Crank Shop, passformen behöver lite massage innan det ryms i skotern.

Det blev en Lynx RE 600 som fick sätta livet till, Provkörde den bara av släpvagnen och upp på slaktbänken. Så ja vet inte hur dom går orginal men gassvaret var dåligt och variatorn slira på remen.

Det var ganska mycket onödiga grejer i skotern, som man ej har användning av vid stor trippel bygge.

Men till slut var den ack så sjuk klena 600 ute.

Tomt blev det, oljebehållaren försvann även den tillslut. Vid snabb fundering över hur fullt och trångt det var innan så undrade man om det ens skulle vara möjligt att byta motor.
Postat: ons sep 22, 2010 1:06 pm
av rotkkiv
kunde du använda orginalstyrstången eller fick du bygga om den?
Postat: ons sep 22, 2010 10:58 pm
av Jonas N
rotkkiv skrev:kunde du använda orginalstyrstången eller fick du bygga om den?
Nej det gick inte, bytte ut den krokiga delen av styrstången till rak och sedan flyttade jag fram övre fästet till dom främre hålen för att stången ska gå fri från rave klockorna, kommer visa detta senare.
Postat: ons sep 22, 2010 11:14 pm
av Dennis Öhman
Blir roligt se hur du sätter ihop vevaxeln
Roligt att följa..
Postat: tor sep 23, 2010 2:15 pm
av mårten nordström
mer galna idéer till folket
gör en 4ra nu då :d
Postat: lör sep 25, 2010 10:05 am
av Simon Jonsson
Grymt roligt att läsa och se alla byggbilder

Postat: lör sep 25, 2010 12:44 pm
av lahi
Snyggt som fasen

Den där motorn ihop med en 6-växlad låda i ett mc-chassi hade varit skoj

Tuffa pipor! De ser inte billiga ut... hydroformade?
(Jag tänkte bygga en amatörbyggt motorcykel med rörchassi och stoppa i en 800 cc tvåtaktstwin från en skoter, bort med variatorn och ha en rem som går runt en torrkoppling som sitter på en separat låda. Förgasare framåt och pipor rakt bakåt. Reggat som amatörbygge. Chassit är klart i datorn så nu är det bara att börja bygga. Måste få tag på en motor också, med de pengarna försvann nu när CSN tyckte jag skulle betala 18000:- på ett bräde

Någon som vill sponsra med en motor?

)
Postat: mån sep 27, 2010 9:03 am
av Jens Gustavsson

fin tråd vill se vevaxel och topp nu också
Postat: tis sep 28, 2010 12:33 am
av Jonas N
Att alla bara vill se vevaxeln, den är en historia för sig, återkommer med den senare. Vi tar det i turordning så det inte går för fort

Skydds locket över vevaxel tätningen finns normalt inte på dom äldre blocken 2001-2003, så det blev till att svarva ett eget och borra fast med 8 st M3 skruvar.

Testade sedan med ett tomt block i orginal motorfästen för att se hur långt och vart som långblocket skulle igenom chassie sidan. Det är 129mm längre och för att variator linjeringen ska stämma så blir hela förfyttningen mot svänghjuls sidan.

Sedan klippte och klistrade jag med papper några dagar innan jag hittade rätt form och funktion på förstärkning som ska hjälpa till att hålla chassiet rakt och även ha skruvhål för ett extra motorstöd.
Det var till hit det gick att bygga utan att förstöra allt för mycket, så klart man funderade en extra gång om det var värt att förstöra en hel skoter för en motor som inte existerade mer än motorblocket....

Men med en tår i ögat blev det i alla fall ett grovkap med sågen, i och med det fans det ingen återvändo. Ni ser ju hur stor försvagningen blir...men jag är glad för det så här i efterhand

Postat: tis sep 28, 2010 5:49 am
av Pysen
"The point of no return" Skapas säkrast med tigersåg

Postat: tis sep 28, 2010 8:45 am
av Kadett4wd
jag vill se cylindrarna om de portas =)