Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motorn sitter på plats

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Granlund »

Jag har klurat en del på hur jag ska göra med infästningen för bälten då det är för tajt mellan buren och b-stolpen..
Men idag ringde jag till en ingenör på bilprovningen o då fick jag svar direkt, bältestvånget kom först 1970 så nu svetsar jag fästet i buren o bilrpovningen kan inte klaga över det :)

Bild

Rutan ur, nu väntar jag på en ny.

Bild
Erik Granlund
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Hej, kul att det mekas vidare med min gamla bil. Jag har inte varit på forumet på länge men hörde via en kompis att du laggt upp en tråd. Jag har faktiskt besiktigat tidigare med dom plastrutorna. Sidorutorna är vanligt makrolon men framrutan var en härdad svindyr som går att använda torkare på. Tror inte dom märkte att det var plastrutor, det syns ju inte förrän man trycker eller knackar på dom.
Lycka till med bygget, jag har många roliga minnen med den, hoppas du får desamma.
Mvh Johan
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Granlund »

NOS-Johan skrev:Hej, kul att det mekas vidare med min gamla bil. Jag har inte varit på forumet på länge men hörde via en kompis att du laggt upp en tråd. Jag har faktiskt besiktigat tidigare med dom plastrutorna. Sidorutorna är vanligt makrolon men framrutan var en härdad svindyr som går att använda torkare på. Tror inte dom märkte att det var plastrutor, det syns ju inte förrän man trycker eller knackar på dom.
Lycka till med bygget, jag har många roliga minnen med den, hoppas du får desamma.
Mvh Johan
Hejsan!
Fasen vad skoj att du skriver i tråden!

Jag blev tipsad av killen som jag köpte bilen av att du kallade dig för NOS-Johan så jag har sett lite bilder från mappningar och strippenkörningar som du lagt upp på photobucket.
Det verkar vara mycket kärlek nedlagt på den här bilen, allt ombyggt jag skruvat med än så länge verkar vara riktigt gjort och väl genomtänkt.
Jag har fixat ett intyg från en glasmästare på att sidorutor och bakrutor är av makrolonplast som är godkänt för gatan så det kan de inte klaga på nu.

Vad sa de på besiktningen om fyrlänken i bak?

Mvh
Erik Granlund
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Jag har inte besiktat sen jag gjorde om dom främre övre. Men jag vet att dom brukar anmärka på uniballs. Du kan väl skruva dit orginalstagen med gummibussningar, om jag minns rätt så finns fästerna kvar både i bilen och på axeln.
Jag renoverade den för att ha som vinterbil men efter några år var ju vinterbilen snabbare än hobbybilen, men visst det är en del timmar nerlagt i den.
Jag har släppt det där med strippen för några år och hoppas på att kunna plocka ut en fin Amazonkombi till sommaren. Jag har kvar den sista 140motorn, som kommer att återuppstå i ett betydligt värre utförande så fort jag får tid, delarna finns halvfärdiga.
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Granlund »

Tack för tipset! :)

Ska se om jag får tag i några sådana stag, vet du om det skiljer mellan olika årsmodeller osv?
Erik Granlund
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Kom på en sak du bör tänka på. Huvlåsningen måste finnas också ;)
//Christian
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Granlund »

Huvudsaken är väl att huven sitter fast?
99an jag har är besiktad flera ggr med låssprintar istället för orginallåsningen.
Erik Granlund
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Granlund skrev:Huvudsaken är väl att huven sitter fast?
99an jag har är besiktad flera ggr med låssprintar istället för orginallåsningen.
okej :s Ringde till SBP för några månader sedan och kollade upp med en tekniker. Tydligen måste org. huvlåsning finnas oavsett om man kör med sprintar eller ej. Ang. gångjärn osv. vette tusan om det måste finnas men.
//Christian
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Den är besiktigad med Dzus lås till både huv och lucka och det var inga problem här i alla fall. Ang årsmodeller och stag så är det samma 67-73.
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Härligt.. kanske man också vågar monterar dessa och besikta.
//Christian
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

carfreak skrev:
okej :s Ringde till SBP för några månader sedan och kollade upp med en tekniker. Tydligen måste org. huvlåsning finnas oavsett om man kör med sprintar eller ej. Ang. gångjärn osv. vette tusan om det måste finnas men.
Ang SBPs tekniker så skulle jag nog inte lita så mycket på dom.. En kompis till mig ringde och frågade hur långt man skulle ha mellan punkterna på trösklarna han skulle byta på en escort. 50mm svarade teknikern, så han svetsade och lackade. Väl på SBP så säger besiktningsmannen att det får vara max 30mm. Så det var bara hem och svetsa och lacka igen innan den gick igenom.
Tror att det där är en typisk sak som skiljer mellan stationer/besiktningsman. Frågar man så måste man kanske ha orginal huvlåsning men det är nog många som släpper igenom ändå.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

DE jag hört är att man ska kunna öppna huven i 2 "steg" som de e från början. dvs hoodpins och stormhaken tex.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Inlägg av Alex0512 »

Sleeper_86 skrev:DE jag hört är att man ska kunna öppna huven i 2 "steg" som de e från början. dvs hoodpins och stormhaken tex.
Hmm, om man bara har ett steg från början då? :roll:
Nejdå, är nog ingen större ide att sätta sig in i Bilprovningens lagar känns det som, bästa är nog att ringa till sin egna station för att vara helt säker!

Ser ut som ett fint projekt! :)

//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Granlund »

Framrutan sitter i nu.
Har kopplat in vindrutetorkarna också, det är bara torkararmarna som ska på sen är det klart.

Jag ska fixa nya övre stag till bakaxeln som inte är justerbara och med bussningar i.
Så här ser det ut nu:
Bild

Saknar även de gummin som förhindrar bakaxeln att slå i karossen om det fjädrar mycket.
Orginal gummikuddar kan jag inte använda då justeringen för bakaxelstagena är ivägen:
Bild

Jag och farsan hittade några gummikuddar som har samma uppgift på en willys jeep, så jag tror jag moddar dit dem.
Vänster: Orginal gummikuddar. Mitten: Gummikuddar från Willys Jeep. Höger: Gummikuddar som jag tänkte använda för att höja upp den lite i bak:
Bild

Har slipat och målat ett par fälgar med vinterdäck på inför besiktning, de åkte på idag så jag kunde sladda runt lite på vägen utanför mig ;)
Märkte att hastighetsmätaren pga utväxlingen i bakaxeln visar 50% för mycket..
Ligger jag i 50km/h enligt gps så visar mätaren 75km/h osv.
Har även börjat klä in skyddsburen så besiktningsmännen blir glada.
Erik Granlund
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Inlägg av Alex0512 »

Härligt att det händer saker! :)
Tänkte på det där med hastighetsmätaren, godkänner SBP det? Tänkte eftersom de va lag på hastighetsmätare.. Men dom märker väl kanske inget på sin provtur så. :)

//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Skriv svar