Turbokonvertera W124 200D i Opel Ascona B

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

En diesel går på ett överskott av luft. Börjar du ladda på utan att ge den mer soppa så får du ut ? Just det, ingenting.

OBS Siffror tagna ur luften OBS

1dl diesel ger 100hk
2dl diesel ger 200hk
3dl diesel ger 300hk

Detta under förutsättningen att motorn hinner med att förbränna allt. Ingen svartrök dvs.

Tillsätter vi sedan 1 bars laddtryck så får vi ut

1dl diesel ger 100hk
2dl diesel ger 200hk
3dl diesel ger 300hk

Effekten kommer med bränslet inte med luften på samma sätt som på en bensinare

Har du istället en motor som på 2 liter som inte svartryker när du ger den 1 dl diesel, så kommer den kööla något fruktansvärt vid 2 dl. Tillsätter du 1 bars laddtryck tillsammans med soppan så får du in mer luft till förbränningen och blir således av med svartröken. voala, effektökning

Förtydligar igen att siffror tagna ur luften bara för att slippa tjafs sen.

Så nej, är mycket skeptisk till att du kan få den att dra mindre genom att bara tillsätta luft.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Knacket
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån nov 02, 2009 7:59 pm

Inlägg av Knacket »

bonden skrev:
Knacket skrev:Men snälla vän, hur har du tänkt att få nått laddtryck utan bränsle?
.....
Ställ upp pumpen det som går och var mindre hård på gasen istället! :thumbright:
Min 300d laddade 0.6 med original pump inställning och utan belastning. Laddtryck är inga problem bara han använder rätt turbo.

Att ställa upp pumpen, är att göra det möjligt att gasa mer tekniskt sett.
Att ställa upp pumpen och sen gasa mindre kommer inte att ge mer ladd än originalpump och full gas t.ex.
Det kommer högst sannolikt att ha negativ inverkan på bränsleförbrukningen om inte pumpen ställs in noggrant, Eftersom påställningsskruven påverkar även andra saker som t.ex att varvtalet sjunker saktare = mer diesel under motorbromsning.
Men om pumpen ställs in av kunnig så kan du få en motor med mer effekt men oförändrad eller t.om. förbättrad bränseförbrukning.
Självklart kommer du ha ett laddtryck med orginalställd pump. MEN, det kommer inte ge nån effekt eller förändra bränsleförbrukningen! Kommer bara ge ett fränare ljud.. Har turbokonverterat både 4,5 och 6 cylindriga mercedes dieselmotorer och du märker enbart skillnad när du börjar öka bränslet!

När du ställer upp pumpen på bla OM603, OM617 (300d nya och gammla) så måste du samtidigt ställa ner 2st tomgångsskruvar. Dessa skruvar sitter bakom samma lock som "påställningsskruven sitter och bakom en kontakt ovanför locket (iaf på OM603 motorn.)

Sök! Finns massor med bilder och förklaringar som funkar skitbra :thumbright:
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Det skulle vara roligt att testa i en bänk o se vad en dieselmotor ger för effekt/vrid utan turbo,o sen med en liten turbo monterad som laddar ca 0,5 bar utan att man rört pumpen,om man ens får 5 hästar mer ur en sugdiesel som är 80 hästar original,min egen gissning är att man inte får ut 5 extra hästar utan att öka bränslet.Har hört flera som monterat turbo serier på traktorer o sedan hakat på harven o konstaterat att det endast blev mera ljud,samt dyrt.. :?
wccc.fi är ett forum
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

Sleeper_86 skrev:Detta under förutsättningen att motorn hinner med att förbränna allt.
Vilket ingen dieselmotor gör. (Fast nya CR släpper igenom så lite oförbränd diesel att det inte ens gör någon skillnad i bränsleförbrukningen) Förbränningen förbättras ju mer luft du tillsätter. Som jag sa:
"Ja, förbränningen förbättras. Hur mycket detta rör sig om varierar mellan motorer. På en 200d borde det göra ganska liten skillnad, men dock en skillnad."
Eftersom en 200d i 124an redan har relativt bra förbänning. Turbokonverterar man min fars sothora till landrover så kommer verkningsgraden att öka avsevärt.

Säg t.ex att 200an klarar av att förbänna 96% av dieseln vid konstant fart i 90 km/h. (obs påhittade siffror). Tillsätts mer luft kommer förbränningen att förbättras till kanske 98.5% -"göra ganska liten skillnad, men dock en skillnad."

Sen säger jag inte att det är värt arbetet att turbokonvertera om man inte rör pumpen. Känns ganska meningslöst. Så om du ska turbokonvertera så tycker jag att du ska ställa på pumpen åtminstone litegrann.

"När du ställer upp pumpen på bla OM603, OM617 (300d nya och gammla) så måste du samtidigt ställa ner 2st tomgångsskruvar."
Nej en ska skruvas ut (ställas ner) den andra som sitter utanpå pumpen är till för att finjustera och om den ska ställas ner eller upp märker du först när du provstartar motorn. Har gjort de själv så jag vet. Sen finns det skruv för rusning mm. som jag inte rört på min då det är överkurs. Följden är att min motor knappt har någon motorbroms, trots att det är diesel.

"Har hört flera som monterat turbo serier på traktorer o sedan hakat på harven o konstaterat att det endast blev mera ljud,samt dyrt.."
Snarare mindre ljud då turbon splittrar upp avgaspulserna och fungerar som ljuddämpare.
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

bonden skrev:Följden är att min motor knappt har någon motorbroms, trots att det är diesel.
Dieslar utan luftspjäll har inte så mycket motorbroms.
Senast redigerad av Kjell Niklasson den tor dec 02, 2010 11:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

Kjell Niklasson skrev:
bonden skrev:[Följden är att min motor knappt har någon motorbroms, trots att det är diesel.
Dieslar utan luftspjäll har inte så mycket motorbroms.
Ja det är inte där skon klämmer, då jag hade bra motorbroms innan turbokonverteringen(och uppställning av pump)
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

bonden skrev:Ja det är inte där skon klämmer, då jag hade bra motorbroms innan turbokonverteringen(och uppställning av pump)
Då måste du sänka grovtomgången mer eller minska bränslet lite. Eller så får man leva med det...

Men faktum kvarstår, när det inte finns ett luftspjäll som bromsar flödet, så blir det inte så mycket motorbroms. "Tunga" dieslar har ju avgasbroms/spjäll som hjälp tex.
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

En motor bromsar oavsett om den har spjäll eller inte, pga kompressionsarbetet (tomgången ska inte sänkas då jag har normalt tomgångsvarvtal).
Men nu börjar tråden spåra ur, min poäng var att pumpen ska ställas in noggrant av kunnig person om man tänker ha bilen som problemfri bruksbil och vill ha så god bränsleekonomi som möjligt, vilket jag förstått är trådskaparens avsikt.
Skriv svar