Laddtryck liten VS STOR turbo.

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Ersviken skrev:Jag har inte påstått att jag har några problem med begreppen, tyckte bara att det var en en fråga som inte var vidare välformulerad. Trycken som påverkar staken kan såklart räknas ut, men att ge en siffra eller ett värde på hur mkt bättre/längre alla stakar håller och utesluta alla yttre faktorer är nog inte gjort så snabbt. Eftersom diskussionen ligger på avancerade delen så är det ju mer givade om det är lite fakta bakom frågor och inlägg här och att inte bara folk sitter och väntar på att Erland och Jens ska svara på allt.
Läsa på kan du göra själv...
Precis, lite fakta bakom...

Tycker du det är fakta bakom citatet, "en vevstake håller bättre på 7500rpm än på 3500rpm?" Som Jens skrev?

Han sejer själv att vridet är samma men mera effekt på 7500rpm, varför håller då staken bättre?

Vad vill du jag skall läsa på?

Och om du kan begreppen så borde du också villa ha lite mera fakta om varför en stake håller bättre på 7500rpm än på 3500rpm...

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens, om du har skrivit inlägget så finns säker ett räkneprogramm på datorn eller telefonen du skickat från...skyll inte på det.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Tror det Jensa menade var att eftersom staken är kortare tid i ÖD på 7500rpm än på 3500rpm utsätts den för peak-tryck under kortare tid och därmed lägre skadlig belastning. Ökar man varvtalet till 10 000rpm dör staken mer av sin och kolvens självtyngd än av effekten.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

norrback skrev:
Ersviken skrev:Jag har inte påstått att jag har några problem med begreppen, tyckte bara att det var en en fråga som inte var vidare välformulerad. Trycken som påverkar staken kan såklart räknas ut, men att ge en siffra eller ett värde på hur mkt bättre/längre alla stakar håller och utesluta alla yttre faktorer är nog inte gjort så snabbt. Eftersom diskussionen ligger på avancerade delen så är det ju mer givade om det är lite fakta bakom frågor och inlägg här och att inte bara folk sitter och väntar på att Erland och Jens ska svara på allt.
Läsa på kan du göra själv...
Precis, lite fakta bakom...

Tycker du det är fakta bakom citatet, "en vevstake håller bättre på 7500rpm än på 3500rpm?" Som Jens skrev?

Han sejer själv att vridet är samma men mera effekt på 7500rpm, varför håller då staken bättre?

Vad vill du jag skall läsa på?

Och om du kan begreppen så borde du också villa ha lite mera fakta om varför en stake håller bättre på 7500rpm än på 3500rpm...

/Andre'
Jo jag håller med på att inte Jens svar var vidare givande det heller..
Tanken var mest att hålla diskussionen på en hög nivå så det inte skenar iväg som det gjort med diverse norrbottningar tidigare.
Antar att Jens kommer förklara hans teorier närmare.
Blir vevstakars/bottendelens hållbarhet en fråga så får man fördjupa sig i det när det blir aktuellt. Skulle inte bygga motorer där jag enbart förlitar mig på vad andra säger och tycker utan allt ska vägas med fakta, räkning och funderationer och med tid som man aldrig har så är man glad omdet går framåt i någon del av motorn. Detta tillför inte heller något i vevstaksfrågan så det här är det sista jag skriver i denna tråd.
Sten
Forumsberoende

Inlägg av Sten »

Oj vad det skrivs här,kul!
Tror jag fått svar på det jag undrade så tack alla inblandade!

Mvh/Sten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag försökte skriva ett inlägg på en 3 minuters rast där jag skulle hinna flera andra saker på datorn också :hihi:

enkelt uttryckt, en motor (tex en t5) håller för ett vist vridmoment bättre på ett högre varvtal typ 6000rpm än vid ett lägre säg vrid pik vid 2800rpm. och att det blir mycket mer effekt då också.

man kan räkna på medeltryck också om man vill jobba med miniräknarn men det blir samma sak i slutändan.

bäst är att snacka om topp trycket i cylindern VS rpm i sånna hära diskutioner tycker jag.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Erik Sandström skrev:Tror det Jensa menade var att eftersom staken är kortare tid i ÖD på 7500rpm än på 3500rpm utsätts den för peak-tryck under kortare tid och därmed lägre skadlig belastning. Ökar man varvtalet till 10 000rpm dör staken mer av sin och kolvens självtyngd än av effekten.
jo motorn tål cylindertrycket bättre då den inte spikar lika lätt på högre rpm.

det har nämts max 60 bar topptryck vid 3000rpm och 90 bar vid 6000rpm med lågoktanig bensin om jag mins rätt i lenart zelanders 4 takts överladdar bok bland annat.
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Att spikningar skadar vevstakar är nog vi alla överens om.
Men om det inte spikar är det fortfarande mer skadligt på låga
varv med högt cyl-tryck?
Senast redigerad av Enok den fre dec 24, 2010 10:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Olson
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:staken håller bättre på 16 bar på 7500rpm än på 3500rpm. den ger lite mer effekt också :thumbright:
du skriver nu att vevstaken håller bättre, menar du att den inte spikar lika lätt? Sen senare skriver du att motorn håller bättre, betyder det också att den inte spikar lika lätt?

Jag håller med om att motorn kanske inte spikar lika lätt på högre varv i och med att kolven är mycket kortare tid nära toppen, MEN vevstakarna håller inte bättre för ett vist IMEP om du vill prata om det istället för BMEP. Det som är lite klurigt med IMEP är ju att fast du kan mäta IMEP med en trycksensor i förbränningsrummet så sejer det inget om den slutliga effekten på veven, för du har både PMEP (pump medeltrycket) och FMEP (friktion medeltrycket) som subtraherar tryck brån IMEP och när man subtraherat förlusterna från IMEP (indikator medeltrycket) så har vi kvar BMEP, som är i direkt förhållande till vridmomentet, därför är det ett bra sätt att jämföra olika motorer.

Men du har helt fel i att samma vevstake håller bättre på höga varv än på låga, prova räkna lite G krafter med samma kolv vikt på 3500rpm och på 7500rpm så blir det stora skilnader.

GOD JUL! :)

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Enok skrev:
Jens Gustavsson skrev: Kortare tid ja, men fler gånger under samma tid.
Peter.

jo motorn tål cylindertrycket bättre då den inte spikar lika lätt på högre rpm.

det har nämts max 60 bar topptryck vid 3000rpm och 90 bar vid 6000rpm med lågoktanig bensin om jag mins rätt i lenart zelanders 4 takts överladdar bok bland annat.
Att spikningar skadar vevstakar är nog vi alla överens om.
Men om det inte spikar är det fortfarande mer skadligt på låga
varv med högt cyl-tryck.
varför belastar lika högt cylindertryck vevstaken mera på 3500 än på 7500?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo jag och teflon mats har räknat en hel del på G krafter och du har helt rätt där men det är inte G krafter som dödar vevstakar i chippade T5 motorer det är spikningar oftast på lägre varvtal.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

aah, du glömde fråge tecknet :)

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

norrback skrev:varför belastar lika högt cylindertryck vevstaken mera på 3500 än på 7500?
motorn tål inte höga cylindertryck där helt enkelt det blir spikningar mycket enklare där enkelt förklarat.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:jo jag och teflon mats har räknat en hel del på G krafter och du har helt rätt där men det är inte G krafter som dödar vevstakar i cippade T5 motorer det är spikningar oftast på lägre varvtal.
om vi talar orginal motorer så beror det ju på som pacman tex skriver, fel användning av delarna i systemet.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:motorn tål inte höga cylindertryck där helt enkelt det blir spikningar mycket enklare där enkelt förklarat.
Du svarar ju inte på frågan...frågan är: varför staken håller bättre med SAMMA cylindertryck på höga varv. Frågan är inte, varför spikar det på låga varv?

Jag vill inte ha en enkel förklaring helt enkelt, utan en svår förklaring :)

/Andre'
power
Skriv svar