G-son skrev:Racebo: Menar du 1600? Vad skulle han vinna på att skaffa en sån bottendel? Lägre komp, mindre volym...?
ja presis 1600, ja jag tycker själv att det låter jävligt "dåligt, slött" men bilen går djävulusiskt bra.
vet att en polare gjorde det på sin folkrace bil, å banan va den gick synd bara att den inte var väg reggad...
Skulle tippa att det var tvärtom han gjorde, en 1900 botten med 1600 topp! ett gammalt knep Samma princip som då folkracearna planar 4mm på B20 topparna
Racebo skrev:
ja presis 1600, ja jag tycker själv att det låter jävligt "dåligt, slött" men bilen går djävulusiskt bra.
vet att en polare gjorde det på sin folkrace bil, å banan va den gick synd bara att den inte var väg reggad...
Skulle tippa att det var tvärtom han gjorde, en 1900 botten med 1600 topp! ett gammalt knep Samma princip som då folkracearna planar 4mm på B20 topparna
Det gjorde jag kring 89-90 nånting. Funkade fint på den Asconacombin.
Jag tycker att jag har taskiga resurser till att göra saker nuförtiden men då var de verkligen obefintliga!
Har haft en Asona med trimmad motor och automat. Den blev brutalt misshandlad men lyckades aldrig knäcka den
Vad du ska vara väldigt försigtig med däremot är varvtalet.
Aldrig över 7000 med originalstakar
De äldre 128 mm stakarna är smidda, men de är fortfarande i kortaste laget för att man ska få bra geometri.
Som sagt, 7000 rpm är nog en ganska bra gräns. Över det börjar även plåtvipporna och pinnskruvarna till vipporna ge med sig.
Ta kåpan från en fyrpet och en adapterplatta till en cheva TH350, då får du en låda som garanterat håller.
Flexplattan tar du från Commodore, inte helt omöjligt att convertern från Chevalådan passar direkt, men annars så är Commodorens platta lite kraftigare än Asconans.
Du får visserligen skaffa en mindre converter då jag tror en original TH350 inte får plats i kåpan.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)