Opel 1900 motor, nått att bygga vidare på?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Racebo skrev:
G-son skrev:Racebo: Menar du 1600? Vad skulle han vinna på att skaffa en sån bottendel? Lägre komp, mindre volym...? :shock:
ja presis 1600, ja jag tycker själv att det låter jävligt "dåligt, slött" men bilen går djävulusiskt bra.
vet att en polare gjorde det på sin folkrace bil, å banan va den gick synd bara att den inte var väg reggad...
Skulle tippa att det var tvärtom han gjorde, en 1900 botten med 1600 topp! ett gammalt knep :) Samma princip som då folkracearna planar 4mm på B20 topparna ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Inlägg av Misse »

Cassius skrev:
Racebo skrev: ja presis 1600, ja jag tycker själv att det låter jävligt "dåligt, slött" men bilen går djävulusiskt bra.
vet att en polare gjorde det på sin folkrace bil, å banan va den gick synd bara att den inte var väg reggad...
Skulle tippa att det var tvärtom han gjorde, en 1900 botten med 1600 topp! ett gammalt knep :) Samma princip som då folkracearna planar 4mm på B20 topparna ;)
Det gjorde jag kring 89-90 nånting. Funkade fint på den Asconacombin.
Jag tycker att jag har taskiga resurser till att göra saker nuförtiden men då var de verkligen obefintliga!
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Inlägg av Expat »

Har haft en Asona med trimmad motor och automat. Den blev brutalt misshandlad men lyckades aldrig knäcka den
Vad du ska vara väldigt försigtig med däremot är varvtalet.
Aldrig över 7000 med originalstakar
Better to be over the hill than under
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Beror på vilka originalstakar :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anders_Karlsson »

De äldre 128 mm stakarna är smidda, men de är fortfarande i kortaste laget för att man ska få bra geometri.
Som sagt, 7000 rpm är nog en ganska bra gräns. Över det börjar även plåtvipporna och pinnskruvarna till vipporna ge med sig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Inlägg av Husse1 »

Ta kåpan från en fyrpet och en adapterplatta till en cheva TH350, då får du en låda som garanterat håller.
Flexplattan tar du från Commodore, inte helt omöjligt att convertern från Chevalådan passar direkt, men annars så är Commodorens platta lite kraftigare än Asconans.
Du får visserligen skaffa en mindre converter då jag tror en original TH350 inte får plats i kåpan.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
fredlund88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre dec 24, 2010 7:37 pm
Ort: Norrköping

Re: Opel 1900 motor, nått att bygga vidare på?

Inlägg av fredlund88 »

brukar väldigt sällan länka men, den här bör du kolla på
http://www.gatbilar.se/car.php?car=646
Johan Fredlund
My car is condemned by the Swedish vehicle inspection
Skriv svar