mercedes/bmw turbo diesel, Vilken hadde du köpt?
Re: mercedes/bmw turbo diesel, Vilken hadde du köpt?
Det blir nog en Mb 300td endå!
Men funderar också på dom nya mercorna, årsmodeller 99-00 . Hur jobbiga är dom i elektroniken? Samma princip och bara fixa en mekanisk pump och ladda på? Eller sätter elektroniken stopp på något vis?
Mvh
Men funderar också på dom nya mercorna, årsmodeller 99-00 . Hur jobbiga är dom i elektroniken? Samma princip och bara fixa en mekanisk pump och ladda på? Eller sätter elektroniken stopp på något vis?
Mvh
w210 du funderar på då eller? för de anses hålla extremt låg kvalite, rosta, gå sönder mm. Men de finns med roliga dieselmotorer, med mekanisk pump bara att ladda på. obs att inte alla är mekaniska, 220cdi t.ex. är eltjaffs i.
300td är mekanisk
300td är mekanisk

Ja jag mena just w210 ,
För jag menare dom äldre mercorna ligger ju i samma pris som dom nyare, mest därför jag tänkte om man skulle gå upp några årsmodeller,
Men säkra kortet ligger på den äldre karossen då!
Mvh
För jag menare dom äldre mercorna ligger ju i samma pris som dom nyare, mest därför jag tänkte om man skulle gå upp några årsmodeller,
Men säkra kortet ligger på den äldre karossen då!
Mvh
Ja om man ser till kvaliten så är w124 helt klart överlägsen. Det finns ju en anledning till att de äldre mercorna kostar lika mycket som en sen 90-talare! Men w210 har å andra sidan mycket bättre komfort och framförallt säkerhet. Tror inte de elektroniska säkerhetssystemen existerade på 124orna? (förutom abs då)
Hur mycket elektronik är det på dom nyare w210 till motorerna, Kan man slänga på en mekaniskpump på dessa utan att styrsystem m.m ballar ur fullständigt?
Mvh
Mvh
vissa cdi ska de gå att sätta mekanisk på, MEN motorlampan börjar lysa, sen massa andra problem. Det är ett litet projekt att göra det... Bättre köpa mekanisk från början om man vill ha de.
copypaste från mbsca:
"Finns det nån annan dieselpump som passar på en 220d -96 ?"
"rent fysiskt funkar det med pump från 200d OM601 och de 4 första dieselrören från OM605,sen lär du få mickla ihop nån gasmekanism eftersom denna pump är mekanisk,är det en c-klass går det nog att plocka mycket från c200d,då den hade mekanisk radpump,iallafall på de första,typ 1993-94,likadant lär motorlampan/boxen få tuppjuck när den inte jobbar ihop med eldieselpumpen längre,men visst går det"
copypaste från mbsca:
"rent fysiskt funkar det med pump från 200d OM601 och de 4 första dieselrören från OM605,sen lär du få mickla ihop nån gasmekanism eftersom denna pump är mekanisk,är det en c-klass går det nog att plocka mycket från c200d,då den hade mekanisk radpump,iallafall på de första,typ 1993-94,likadant lär motorlampan/boxen få tuppjuck när den inte jobbar ihop med eldieselpumpen längre,men visst går det"
Nej.vissa cdi ska de gå att sätta mekanisk på
Den 220 som det skrevs om i det fallet är en OM604 utan turbo och är en vanlig förkammarmotor.
Johan Perers
w210 har då verkligen inte "mycket bättre komfort" då de flesta i sverige har utrustningspaket som gör dem till någon form av autobanracers.. En merca ska fjädra!bonden skrev:Ja om man ser till kvaliten så är w124 helt klart överlägsen. Det finns ju en anledning till att de äldre mercorna kostar lika mycket som en sen 90-talare! Men w210 har å andra sidan mycket bättre komfort och framförallt säkerhet. Tror inte de elektroniska säkerhetssystemen existerade på 124orna? (förutom abs då)
Vilka elektroniska säkerhetssystem? Saker som Krockkudde, bältessträckare och ABS fanns att beställa till w123 så ja det finns i w124 med.
Däremot antispin och antisladd var det väl lite värre med, om man nu tycker att det behövs..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
jag upplever då att 210 har bättre komfort än 124, framförallt skönare säten och sen lugnare på något vis..
Var just antispinn och antisladd jag syftade på. Sen 124 med krockkudde är mindre vanligt, medans på 210 sitter det på de flesta.
Var just antispinn och antisladd jag syftade på. Sen 124 med krockkudde är mindre vanligt, medans på 210 sitter det på de flesta.
för att riktigt slå ihjäl myterna kring mekanisk pump på 220/270/320cdi,så kan jag tala om att det är en helt annan motorfamilj än de äldre,från typ w124,ingenting passar motorerna emellan,punkt slut
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK
precis,t.o.m jag som skrev inlägget som skrevs om just mekpump på om604..(c220d-96),fast på mbsca-forumet..Bonden_85 skrev:Nej.vissa cdi ska de gå att sätta mekanisk på
Den 220 som det skrevs om i det fallet är en OM604 utan turbo och är en vanlig förkammarmotor.
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK
sluta spekulera i sånt du inte riktigt begriper...svarta sidan av internet,om just spekulationer som helt plötsligt blir verklighet/sanning för att nån har läst något som verkar vara samma som nån annan frågar om.....bonden skrev:vissa cdi ska de gå att sätta mekanisk på, MEN motorlampan börjar lysa, sen massa andra problem. Det är ett litet projekt att göra det... Bättre köpa mekanisk från början om man vill ha de.
copypaste från mbsca:
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK
Ber så hemskt mycket om ursäkt, min avsikt var endast att hjälpa trådskaparen inte att vara mallig. Trodde det framgick när jag angav källan.Babs skrev:sluta spekulera i sånt du inte riktigt begriper...svarta sidan av internet,om just spekulationer som helt plötsligt blir verklighet/sanning för att nån har läst något som verkar vara samma som nån annan frågar om.....
Ett råd tillbaks, skriv allt i samma inlägg, redigera om du behöver tillägga något. Allmän vett och etikett på forum, blir onödigt jpbbigt att läsa annars.