Säls Opel kadett coupe. Mercedes M111. kompressor-turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Re: Säls Opel kadett coupe

Inlägg av säl »

Nästa projekt blev att bygga mej ett avgassystem.

En massa delar 3" hela vägen. Var lite optimistisk och trodde att det skulle räcka med en 3" ljuddämpare. är även lite bränsleslang med på bilden.

Bild

Tyvär så finns det inte så mycket plats att dra ett grovt avgassystem på så jag fick helt enkelt kapa upp golvet igen.

Bild

Nu blev det bättre med plats

Bild

Hittade inga bra flänsar att köpa så jag svarvade egna. Avgassystemet består av 3 delar och det går att plocka ner varje del för sej utan att riva nånting annat innan.Sen kommer bli 2 st downpipes.. en 2,5" med katt för originalturbo å en 3.5" för bus

Bild

Första biten.

Bild

Andra biten

Bild

Golvet igensvetsat.

Bild

Å målat

Bild

Körde först med ett 4" utblås i mitten bak, tanken var att det skulle bli någorlunda diskret, men bilen lät som en gammal epa traktor. så det fick jag göra om

Bild
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Fick fara på mecko å köpa två 2,5" ljuddämpare.

Bild

Fick inte plats med dom under bilen så jag flyttade 3" ljuddämparen mitt under å satte dom andra två under bagaget som har en låda uppbyggt för att rymma dämparna.

Bild

Bild

Drog bränsleledningar. stålomspunnen teflonledning blev det. Drog även strömkabeln till batteriet i skuffen... kom sedan på att det kanske inte var så bra att dra den bredvid soppaslangarna under bilen så nu går den på insidan :whistle:

Bild

Hade lite bråttom å ville ha igång bilen men hittade inget lämpligt förfilter till pumpen. fick svarva ett eget delbart i rostfritt så länge. å det sitter där fortfarande.

Bild

Annars består soppasystemet av 760ins bränslepump å nytt filter. uppborrade tankanslutningar till 1x12mm retur å 2x12mm matarledningar med an kopplingar. (Om man skulle vilja ha 2 pumpar sen)

Passade även på att knövla in lite bra att ha mätare
5" varvräknare, 60mm laddtryck, avgastemp, oljetemp, oljetryck, vattentemp å lamda. alla går via en knapp så man kan släcka ner skiten å vara sleeper

Bild
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Det roliga är att opelns originalbakaxel sitter fortfarande kvar :hihi: . Den håller väl så länge det finns snö å är halt.
Har en 1031 så ska dit. men jag tror jag väntar med det tills våren, ska byta bromsar runt om i samma veva.

Så... det var en snabb genomgång. nu har jag kört bilen i 2,5 månader å den bara.. funkar. det enda som har krånglat är en trasig lmm. men annars så har den bara gått å gått.

Det fanns lite asfallt framme en dag så jag provade lite med g-tech. Spann 1an-2an. 60fot på drygt 4 sekunder.å en tid på 402m på 15.91.. var tvungen att släppa på slutet då det började gå lite väl fort.. hade bara 2 hjulspår i asfalt att köra på resten var snö. hade en toppfart på 158.9km/h innan jag släppte å 156km/h i "mål"

Vet inte hur pass den stämmer, men jag tycker det var hyfsad slutfart med tanke på omständigheterna
Ska bli kul att få prova till sommaren

Bild

Jusst ja.. fronten.. hittade bara denna bild. kollar man nogrant så ser man att det är svetsat en "läpp" hela vägen från framskärmen till rambenet. där styr jag in fronten å kittar å bultar fast den.. lite svårt att förklara. en bit av innerskärmarna sitter kvar i fronten så att säjja. Får se om Gustav (Therealpinto) har några invändningar mot detta.

Bild

Köpte även på mej en uppsättning lexmaul breddare.. vet inte om jag ska använda dom dock.

Bild

Bild

Här är det jag håller på med nu.

B230fk -95

Bild

Rensad å tvättad.

Bild

Blocket är hos en kompis just nu och håller på att toppdeckas.
Funderar på att köpa "vevstaks kittet" hos lg speed. med packningssats, lager å h-profilare, känns ganska prisvärt?

Det enda jag inte vet riktigt hur jag ska göra är toppen.

Står å velar om jag ska lämna iväg en topp å porta å byta ventiler eller om jag bara ska köra original. lutar åt original i sommar å fixa en värre topp nästa vinter. men då är ju frågan om jag ids byta kam eller om jag bara ska köra med en original kam så länge.

Har en 530 med t-kam å en 531 med vx3
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende

Inlägg av sabaton91 »

Alltid trevligt med C Kadetter :) o en coupe ännu trevligare ;)
tkr du ska köra på me breddarna, tror de kan bidra till en grymt fränt stuk :D
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Alltid kul med Kadetter :) Aningens tråkigt med volvo motor kanske, det är ju Volvo eller BMW motorer som används i nästan alla byggen tycker man! Men så länge den är kul så är ju poängen med en gammal Opel uppfylld ;)

Lexmaul breddarna är riktigt snygga! Klart snyggare än rallybreddarna! Ska ha sånna på min C Kadett också, men det går inte riktigt lika fort för mig :) Köpte min bil 2004 tror jag och började jobba på riktigt först 2007! Breddarna tror jag att jag hade i garaget redan 2005 så planen har varit utstakad sen länge :D Har inte super mycke kvar men då man bor 110mil från garaget för tillfället händer inte så mycket....

Hur har du coilisarna monterade fram föresten? Istället för std dämparen bara?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Jag håller med om att det är tråkigt med volvomotor, hade gärna åkt med c20let eller liknande. Haft en massa olika motoralternativ har även varit inne på en r1:a :hey:

Tyvär så bor man i sverige å då brukar volvo bli billigast, Köpte båda donatorbilarna för mindre än en 3:e del av vad en c20let skulle kosta, men det kan ju bli byte nån gång i framtiden.

Är osäker på bredarna eftersom dom har samma höjd på skärmkanten som original. och jag tänkte åka breddade 16" å då blir bilen så himla hög.

Har pratat med en kompis som kan plasta nya breddare, både form till dom jag har och en form som är uppflyttade. men det är ett senare projekt.

Japp coiloversena sitter i förstärkt original övre bärarm. har kört så på flera kadetter. tillåmed dom som tävlar med kadetterna i tyskland brukar köra på samma sätt
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Nicke Blom
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Blom »

är dem så tråkiga?
Senast redigerad av Nicke Blom den fre jan 14, 2011 2:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
NBR
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

säl skrev:Japp coiloversena sitter i förstärkt original övre bärarm. har kört så på flera kadetter. tillåmed dom som tävlar med kadetterna i tyskland brukar köra på samma sätt
Ja så länge bärarmen är bra förstärkt ska de ju funka på den sidan, men dom brukar förstärka tornen rätt bra och köra med stag mellan "tornen" som triangulerar mot torpeden också för att få det att hålla bra! :) Allt beror ju förvisso på vad bilen ska användas till, själv byggde jag in höjdjusteringen där fjädern sitter original och kommer köra med vanliga dämpare istället :)
Nicke Blom skrev:http://www.garaget.org/?car=71378&image=1551486

är dem så tråkiga?
Det som är tråkigt är att det är så lite variation! Allt som inte är Volvo eller BMW motorer i ombyggda bilar är nästan exotiskt vilket jag personligen tycker är tråkigt! :) Kikar man på andra kontinenter t ex Australien så kör dom både Toyota 4AGE, 3SGTE, Mitsu 4G63T, Mazda 13B, 20B, Nissan SR20DET samt en hel del sexor 2JZ, RB25/26, VQ30 för att inte nämna alla olika typer av V8or! :) I Sverige finns det några Kadetter med Opel motorer, ett par med BMW sexor och en hel drös med Volvo motorer samt nån enstaka som ska få Saab motor. Så ja, oavsett om motorn lämnar 700+hk tycker jag att Volvo och BMW motorer är tråkigt! :) Sen förstår jag absolut dom som kör med dom motorerna eftersom dom faktiskt är betydligt billigare att hålla på med än alternativen!
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck

Inlägg av Lepsyl »

Jaha så det är du som har den impalan. Kollade in den ordentligt på wheels i somras, mycket snygg :thumbright:

Du kanske har sett min bil. en cheva biscayne -60, vit med gröna flammor och flakat tak. därav mitt intresse för 60or :hihi:

Lite offtopic men behövde du modifiera kardantunneln när du sänkte din bil? några bilder på din hjulupphängning bak?
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Aha! ja det vet jag vilken bil det är :thumbright:

Satt och kollade igenom mina bilder idag men har tyvär inga bilder på bakvagnen som den ser ut nu. är typ ombyggd 4 ggr för att få det att fungera som det ska.

Jag har inte kapat i golvet nånting. behövde inte göra det då jag hade originalupphängningen kvar heller å då la jag bakaxeln imot ramen då den var i lägsta läget.

Det som jag gjort nu är .

Förlängda undre länkarmar med 20 cm
Fästena i ramen är framflyttade 20cm och sänkt 3cm
Övre länkarmen, eller momentstaget är bortplockat och ersat av ett triangelstag som även håller bakaxeln i sidled.
Bortplockat panhardstag
Förstärkt bakaxel,
Ramen är uppkapad i krysset för att kardan ska gå fri då man höjjer, samt förstärkt
sen sitter det splines i kardan.

Bild

här finns en bild på hur bakvagnen såg ut i version 1. då jag höll på prova ut det i garaget

Bild
Bild

Det fanns förövrigt asfalt framme i fredags, så jag pös upp laddtrycket på opeln lite,, efter 2 fullgasningar så måste jag nog byta bakaxel nu.. den låter som en gammal ko numera. :lol:

Hade ju förhoppningar om att den skulle hålla till våren åtminstone
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Blir en liten uppdatering.

Har haft fullt upp med en massa jobb å annat, bland annat motor+växellådsbyte på frugans bil så opeln har fått alldeles för lite kärlek i veckan.

Har iaf köpt bromsskivor och bussningar till bakaxelupphängningen.
Det blir Honda civic skivor och ok från en 240turbo.

Bild

Provade att sätta skivan på utsidan navet istället för insidan som det sitter original, och satte sedan oket på "fel" sida av spindeln. och det passade perfekt. bara att bulta dit och skivan var exakt centrerad :thumbright:

Bild

Bild

Provade med mina 14" först å det gick precis fritt från oket.. värre var det med 16" det gick inte alls, var säkert 1,5cm från att passa, så det var ju synd annars hade det blivit väldigt enkelt. men har man rätt alufälgar så ska det fungera att göra såhär.

Jag kommer dock montera dom som skivorna sitter original på opeln. blir lite svarvning och en distans men det är ju inga problem.

Jusst ja.. jag tror jag råkade köpa en 16V topp i helgen åxå.. tänkte att den kan ju vara bra att ha till senare :hey:
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Har egentligen inte så mycket att uppdatera.

Bromsarna är klara fram iaf.

Bild

Har även rivit ner framvagnen, fy fan vad bultarna satt.. allting var hoprostat, fick kapa dom undre bussningarna, höll på 6 timmar bara för att få isär framvagnen. Förstärkte dom övre bärarmarna och boxade framvagnsbalken.

Bild

Bild

Passar även på att göra nya motorfästen som svetsas i rambenen istället.

Bild

Sen har jag fått hem en ny bakaxel från en nyare 240 glt, som rensades på fästen.

Bild

Bild

Så det har mest bara vare en massa skitgöra som tagit en jävla massa tid, fast det måste göras så det är bara att jobba på.

Köpte förövrigt en plasmaskärare i veckan, har länge velat haft en å vilket underbart verktyg :thumbright:

Närmast på listan blir att svetsa klart motorfästena och montera framvagnsbalken. sen ska jag passa in bakaxeln

/Säl
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Emilius
För mycket laddtryck

Inlägg av Emilius »

Snacka om smak på bilar, jag har väldigt spridd smak och gillar allt möjligt,
dock ska det vara rätt stuk på allt.

Både rejsiga busbilar och lowriders är helt i min smak,
och både din opel och impalan är stekfeta, stort plus för att du kör med ordentlig stretch på opeln, inte alla som vågar sig på det,
och impalan är ju bara förjävla vacker. Lackerat den själv?
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Emilius skrev:Snacka om smak på bilar, jag har väldigt spridd smak och gillar allt möjligt,

och både din opel och impalan är stekfeta, stort plus för att du kör med ordentlig stretch på opeln, inte alla som vågar sig på det,
Klart man ska ha stretch på däcken ;)

http://img.photobucket.com/albums/v437/ ... G_2992.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

(Dessa sitter på 9.5" breda 13" Opel krysseker fälgar, kommer användas både på 71as Mantan och 76as Kadetten ;))
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Emilius skrev:Snacka om smak på bilar, jag har väldigt spridd smak och gillar allt möjligt,

Kul att du gillar mina tidsfördriv :thumbright:

Jag är åxå en sån som gillar allt möjligt, synd bara att man inte har jätte mycket pengar. så man kunnat köpt allt möjligt roligt.

Impalan är lackad rosa pearl nån gång på 80-talet om jag fått höra rätt, så den är ganska väl omhändertagen, fast sen har jag och två kompisar (varav en lackerare) slipat ner den och lagt en massa mönster och ny klarlack på bilen.. passade även på att måla över några skador som blivit genom åren. Spetsen på taket har jag dock sprutat själv.

Många som tycker det är skitfult med stretch, Funderar faktiskt på att sätta 9,5 orna fram och göra nya 10" bak, för det är lite klent fram,

Vågade inte riktigt först för jag viste inte om jag skulle få på däcken, men det gick hur lätt som helst :thumbright:

9,5 som jag funderar på att sätta fram istället.
Bild

Bak å framfälg 9,5 och 8,7

Bild

Byggde nya motorfästen så nu sitter motorn fast igen. tyckte dom förra var lite för knöliga att montera.. nu går det som hejsan då man vill byta motor.
Har bara bild på ett, å det var innan det blev målat. inte så snyggt.. men stabilt

Bild

Sen har jag hållit på och knölat med oljefiltret.. tyckte att det hamnade så dummt till och var ofta ivägen.
Plockade oljefilterförflyttaren från andra motorn och monterade den åt "fel" håll returen i förflyttaren hamnade på undersidan istället för översidan men det borde inte ha någon betydelse mer än att oljefiltret skulle kunna rinna tomt. gjorde så att den lutar neråt så det bör funka. ärr väldigt lätt att byta oljefilter iaf.
Ville även ha dit adaptern för oljekylaren, skippar den vattenkylda som ska vara original å kör med en riktig istället. slangarna ska givetvis bytas ur mot pressade.

Bild

Finishen få komma då jag byter motor.. nu är det bara funktion :hey:

Behövde svarva ner diametern på det gängade röret till adapten,, ides inte åka å låna en svarv så det fick bli en riktig raggarlösning.. satte fast den i polermaskinen och "svarvade" med vinkelslipen å en fin lamellrondell :lol: blev hyffsat rakt å en riktigt fin yta faktiskt :thumbright: .

Bild

Har även rivit ner bakaxeln men det är väl inget att se.. ska försöka få dit fästena på den nya imorgon
Har även rengjort kolvarna.

Bild

Svårt att tro att dom gått 20 nånting tusen mil
Ska lämnas iväg för att fräsa ventiluttag och svarva upp gropen 4mm och 0,5 mm djupare, viket gör att jag bör landa på 8,4 - 8,9 i kompförhållande med 16v toppen som jag inte hämtat än. Förbräningsrummen verkar kunna vara på mellan 45-49 på 16v, har inte kunnat mäta min än.
Har tänkt att åka E85 å vill ligga strax under 9 i kompa.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Skriv svar