Christer J toppar och annat.....

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Jag har bromsresultat på trimmad motor som jag tror var 25 hästar och sen 29 hästar med min topp. Ska kolla.
Han tog t.o.m. starten i den EM tävling han ställde upp i mot fabriksteamen. Han ska köra 250 i år så jag ska göra vid hans toppar.
På 150 toppen ändrade jag kanalen helt men 13500 varv behölls som varvstopp och det har varit en väldigt tillförlitlig cykel, ja egentligen 2 cyklar. "To finish firt, first you have to finish". Med högre varv kan man öka effekten med sämre tillförlitlighet och i slutänden beror det mesta på föraren. Men det är ju bra att kunna ta starterna.

Hur har hållbarheten varit med 55 graders säten? Den är ju inte så bra redan med 45 grader och med 55 grader brukar man vara tvungen att belägga ventilerna.
Ja nog är det föraren som betyder mest.
Vi har inte kört honda toppen med 55 graders säten ännu, men dom andra motorerna har funkat klanderfritt med 55 graders
trots stålsäten. Men med beryllium säten tror jag inte det blir några problem.
/Christer
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av norrback »

har du provat moldstar 90 som sätesringar?

/Andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

norrback skrev:har du provat moldstar 90 som sätesringar?

/Andre'
Nej det har jag inte. Jag läst nått om det, vad består sådana ringar av?
Ska dom vara bättre vid vissa tillfällen?
/Christer
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av norrback »

MoldStar®90

Cu 90
Ni 7.5
Si 1.3
Cr 1.2

Skall vara mindre sprick benäget än BeCu eller andra tillverkares CuNiSiCr dvs. samma sammansättnig som Moldstar 90. Skall också ha bättre värmeavledningsförmåga än BeCu men är ändå skarpare än BeCu, klara coatade titanventiler bättre. Jag funderar på att köpa en bit åt mej, har flera hayabusa och 1 cyl MC/ATV toppar på gång i vår, tänkte också testa 55 graders säten. Inte har du nån flödesjämförelse mellan 45 graders och 55 graders säten i samma topp? Vid vilka lyft flödar 55 grader mera?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Tommy Luhr »

Snygga jobb Christer :) Kul att se vad du pysslar med :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Mats Ivarson »

Tror du sitter och håller på lite bilder Christer :)

Mats
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

MoldStar®90

Cu 90
Ni 7.5
Si 1.3
Cr 1.2

Skall vara mindre sprick benäget än BeCu eller andra tillverkares CuNiSiCr dvs. samma sammansättnig som Moldstar 90. Skall också ha bättre värmeavledningsförmåga än BeCu men är ändå skarpare än BeCu, klara coatade titanventiler bättre. Jag funderar på att köpa en bit åt mej, har flera hayabusa och 1 cyl MC/ATV toppar på gång i vår, tänkte också testa 55 graders säten. Inte har du nån flödesjämförelse mellan 45 graders och 55 graders säten i samma topp? Vid vilka lyft flödar 55 grader mera?
Tack för det. Men sprickbenägen? Jag har aldrig sett något säte spricka och då har det varit jävligt tunnt på vissa toppar.
Vad det gäller coatade titanventiler så har vi kört det på vanliga stålsäten utan bekymmer, då är det dlc coating vi har
använt. Var får du tag på Moldstar 90 och vad kostar det? Beryllium är svindyrt (beror väl på vilken legering kanske)
fast befogat i vissa fall.
/Christer
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Snygga jobb Christer Kul att se vad du pysslar med
Tackar!
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Mats Ivarson skrev:Tror du sitter och håller på lite bilder Christer :)

Mats
Jo jag har väl några till , kan lägga in några på din 16V topp Mats.

Röd 16V med 36-31,5mm ventiler ,ingen svets ,ingen plast sitter på Mats Ivarson´s 2,65L B230.
Flödessiffrorna är från MCX superflow 600 bänk.
Bild
Bild
Bild
Bild

/Christer
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Tommy Luhr »

Porrig 16v faktiskt. Bland dom bättre jag sett utan svets.
Flödeskurvan ser fin ut med, verkar inte plana ut än vid 14mm lyft.

Kom nu att tänka på ditt sätesstål som du en gång i tiden sa vad det hette.
Men kommer inte ihåg vad det var, verkar vara ett lågt flöde vid 2mm vilket inte är så dumt alls:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av norrback »

Christer J skrev:
MoldStar®90

Cu 90
Ni 7.5
Si 1.3
Cr 1.2

Skall vara mindre sprick benäget än BeCu eller andra tillverkares CuNiSiCr dvs. samma sammansättnig som Moldstar 90. Skall också ha bättre värmeavledningsförmåga än BeCu men är ändå skarpare än BeCu, klara coatade titanventiler bättre. Jag funderar på att köpa en bit åt mej, har flera hayabusa och 1 cyl MC/ATV toppar på gång i vår, tänkte också testa 55 graders säten. Inte har du nån flödesjämförelse mellan 45 graders och 55 graders säten i samma topp? Vid vilka lyft flödar 55 grader mera?
Tack för det. Men sprickbenägen? Jag har aldrig sett något säte spricka och då har det varit jävligt tunnt på vissa toppar.
Vad det gäller coatade titanventiler så har vi kört det på vanliga stålsäten utan bekymmer, då är det dlc coating vi har
använt. Var får du tag på Moldstar 90 och vad kostar det? Beryllium är svindyrt (beror väl på vilken legering kanske)
fast befogat i vissa fall.
/Christer
Har själv varken erfarenhet av varken BeCu eller Moldstar 90. Därför skrev jag "skall" vara eftersom jag inte vet utan det är tillverkaren som skryter. Har inga pris uppgifter.

http://www.performancealloys.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av norrback »

Tommy Luhr skrev:Porrig 16v faktiskt. Bland dom bättre jag sett utan svets.
Flödeskurvan ser fin ut med, verkar inte plana ut än vid 14mm lyft.
Här är en jag gjorde för 2år sen om jag minns rätt, 36mm KL venilter. Mycket lika sifror, nästa exakt...förutom efter 10mm.

2mm 75 cfm vid 28"
4mm 149
6mm 217
8mm 264
10mm 286
12mm 301
14mm 304
16mm 306

2x650mm2 i minsta 364fps medlet på tvärsnittet. 152cfm/sq.in, om vi antar att din topp använder minsta tvärsnittet lika bra som denna så borde du ha ca. 2x 690mm2 eller större i minsta? Stämmer min teori? :)

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av norrback »

en fråga Christer, vad är högsta medel cfm/sq.in du sett på minsta tvärsnittet på nån topp? Hastighet mätt med pitotrör och med flödet uträknat kanalstorlek från hastigheten.

/Andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Har själv varken erfarenhet av varken BeCu eller Moldstar 90. Därför skrev jag "skall" vara eftersom jag inte vet utan det är tillverkaren som skryter. Har inga pris uppgifter.

http://www.performancealloys.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Andre'[/quote]

Det var inte meningen att låta som jag misstror dig ,jag förstår att det var leverantörsuppgifter.
Tack för länken!
/Christer
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

norrback skrev:
Tommy Luhr skrev:Porrig 16v faktiskt. Bland dom bättre jag sett utan svets.
Flödeskurvan ser fin ut med, verkar inte plana ut än vid 14mm lyft.
Här är en jag gjorde för 2år sen om jag minns rätt, 36mm KL venilter. Mycket lika sifror, nästa exakt...förutom efter 10mm.

2mm 75 cfm vid 28"
4mm 149
6mm 217
8mm 264
10mm 286
12mm 301
14mm 304
16mm 306

2x650mm2 i minsta 364fps medlet på tvärsnittet. 152cfm/sq.in, om vi antar att din topp använder minsta tvärsnittet lika bra som denna så borde du ha ca. 2x 690mm2 eller större i minsta? Stämmer min teori? :)

/Andre'
Minns inte vad trängsta area´n var på den ,får be mats säga till när han har insuget av nästa gång.
/Christer
Skriv svar