Jag har bromsresultat på trimmad motor som jag tror var 25 hästar och sen 29 hästar med min topp. Ska kolla.
Han tog t.o.m. starten i den EM tävling han ställde upp i mot fabriksteamen. Han ska köra 250 i år så jag ska göra vid hans toppar.
På 150 toppen ändrade jag kanalen helt men 13500 varv behölls som varvstopp och det har varit en väldigt tillförlitlig cykel, ja egentligen 2 cyklar. "To finish firt, first you have to finish". Med högre varv kan man öka effekten med sämre tillförlitlighet och i slutänden beror det mesta på föraren. Men det är ju bra att kunna ta starterna.
Hur har hållbarheten varit med 55 graders säten? Den är ju inte så bra redan med 45 grader och med 55 grader brukar man vara tvungen att belägga ventilerna.
Ja nog är det föraren som betyder mest.
Vi har inte kört honda toppen med 55 graders säten ännu, men dom andra motorerna har funkat klanderfritt med 55 graders
trots stålsäten. Men med beryllium säten tror jag inte det blir några problem.
/Christer
Skall vara mindre sprick benäget än BeCu eller andra tillverkares CuNiSiCr dvs. samma sammansättnig som Moldstar 90. Skall också ha bättre värmeavledningsförmåga än BeCu men är ändå skarpare än BeCu, klara coatade titanventiler bättre. Jag funderar på att köpa en bit åt mej, har flera hayabusa och 1 cyl MC/ATV toppar på gång i vår, tänkte också testa 55 graders säten. Inte har du nån flödesjämförelse mellan 45 graders och 55 graders säten i samma topp? Vid vilka lyft flödar 55 grader mera?
Skall vara mindre sprick benäget än BeCu eller andra tillverkares CuNiSiCr dvs. samma sammansättnig som Moldstar 90. Skall också ha bättre värmeavledningsförmåga än BeCu men är ändå skarpare än BeCu, klara coatade titanventiler bättre. Jag funderar på att köpa en bit åt mej, har flera hayabusa och 1 cyl MC/ATV toppar på gång i vår, tänkte också testa 55 graders säten. Inte har du nån flödesjämförelse mellan 45 graders och 55 graders säten i samma topp? Vid vilka lyft flödar 55 grader mera?
Tack för det. Men sprickbenägen? Jag har aldrig sett något säte spricka och då har det varit jävligt tunnt på vissa toppar.
Vad det gäller coatade titanventiler så har vi kört det på vanliga stålsäten utan bekymmer, då är det dlc coating vi har
använt. Var får du tag på Moldstar 90 och vad kostar det? Beryllium är svindyrt (beror väl på vilken legering kanske)
fast befogat i vissa fall.
/Christer
Porrig 16v faktiskt. Bland dom bättre jag sett utan svets.
Flödeskurvan ser fin ut med, verkar inte plana ut än vid 14mm lyft.
Kom nu att tänka på ditt sätesstål som du en gång i tiden sa vad det hette.
Men kommer inte ihåg vad det var, verkar vara ett lågt flöde vid 2mm vilket inte är så dumt alls:)
Tack för det. Men sprickbenägen? Jag har aldrig sett något säte spricka och då har det varit jävligt tunnt på vissa toppar.
Vad det gäller coatade titanventiler så har vi kört det på vanliga stålsäten utan bekymmer, då är det dlc coating vi har
använt. Var får du tag på Moldstar 90 och vad kostar det? Beryllium är svindyrt (beror väl på vilken legering kanske)
fast befogat i vissa fall.
/Christer
Har själv varken erfarenhet av varken BeCu eller Moldstar 90. Därför skrev jag "skall" vara eftersom jag inte vet utan det är tillverkaren som skryter. Har inga pris uppgifter.
2x650mm2 i minsta 364fps medlet på tvärsnittet. 152cfm/sq.in, om vi antar att din topp använder minsta tvärsnittet lika bra som denna så borde du ha ca. 2x 690mm2 eller större i minsta? Stämmer min teori?
en fråga Christer, vad är högsta medel cfm/sq.in du sett på minsta tvärsnittet på nån topp? Hastighet mätt med pitotrör och med flödet uträknat kanalstorlek från hastigheten.
Har själv varken erfarenhet av varken BeCu eller Moldstar 90. Därför skrev jag "skall" vara eftersom jag inte vet utan det är tillverkaren som skryter. Har inga pris uppgifter.
2x650mm2 i minsta 364fps medlet på tvärsnittet. 152cfm/sq.in, om vi antar att din topp använder minsta tvärsnittet lika bra som denna så borde du ha ca. 2x 690mm2 eller större i minsta? Stämmer min teori?
/Andre'
Minns inte vad trängsta area´n var på den ,får be mats säga till när han har insuget av nästa gång.
/Christer