740 16v sugtrimma

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Dallleee skrev:När du ska ändra tändningen så håll koll på temp å allt sånt när du kör. Min fick nå fel å började koka efter en stunds körning. Tur som man hade slapp man iaf byta packningen.
Vilken box är det man ska göra det på? Vad jag har läst så fattar jag det som att det är bränsle boxen man ska göra det på.
Text från svenska200klubben

I kontaktstycket till tändboxen (som sitter på torpedväggen framför/under handskfacket) så är det vissa pinplatser som är lediga, bl.a pin 18 och pin 19.
Dessa två är avsedda för att kunna sänka tändningen på bilar/marknader där man har problem med spikningar.
Jordar man pin 18 så sänks tändningen 3°.
Jordar man istället pin 19 så sänks tändningen 6°.
Nu till det roliga.
Jordar man både pin 18 och pin 19 så höjs tändningen 3°= möjlighet för lite mer effekt i motorn.
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av Dallleee »

kom inte ihåg, va strax över 2 år sen man gjorde de å man fixade ganska snabbt som de va innan
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Har hänt lite nu,

Har ändra tändningen 3 grader

Och fått hem grejorna som jag beställde. Eller?

Bild

Kan ju inte bygga ihop ett grenrör av det dära, Är något som saknas :shock:
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Nu är mitt rör påväg som jag inte fick. Skulle fixa avgassystemet för det läkte lite å levde om lite väl mycke, Hittade en massa J**la hål som jag svetsade igen, Men sen när man har fått dit det så läker det vid första dämparen istället och låter som det läker föra sonden med, Blir att ta lös det imorgon och he dit nå avgaspasta och hoppas på det bästa. Fått på några dikaler på bilen med. Hade ingen kamera med mig så vart inga bilder på de, Men ska försöka att lägga upp någon bild imorgon
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av NikkO »

När får vi se trimning då? :wink:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Så fort som möjligt, Väntar fortfarande på röret, sen måste man väl beställa/köpa lite andra delar med.
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Idag har bror hållit på med att göra Kollektorn, Dåliga bilder tagit med mobiltelefon :(

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Måste beställa mer rör och några böjar tror jag
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Låter bilden tala för sig själv :wink:

Bild

Kommar inte hända så just mycke nu. Men förhoppningsvis till nästa månad kan man beställa lite rör
H.Svensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 13, 2010 7:50 pm
Ort: Sundsvall

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av H.Svensson »

rätta mig om jag har fel men äre inte bättre att bygga grenröret 4-2-1?
Jag älskar att lata mig. Jag älskar att syssla med struntsaker, påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda, komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst... och bara följa ögonblickets ingivelse.
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Har ingen stor erfarenhet av det dära :? Men kollar man lite på topplocksverkstan så har han nå bilder på en F1 motor och en s2000, Så är det byggt 4-1
Men det är väl ganska mer ut räcknade grenrör än de vi bygger :whistle:

Finns säkert någon tråd här som beskriver för/nackdelar
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Jaha, Skulle fara till en kommpis å vi skulle ut och svarva lite däck. Tog innervägen till han, så låg man på 4an och gasade lite, Tjoooooooohej bilen slänger som innehelvete känner att jag aldrig kommar klara räta till bilen å in i stenhård snövall snurra ett par gånger och in i snövallen igen snurra lite till och lyckas stanna efter några varv.

Bild

Bild

Lite plast delar :hihi:
Bild
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jan 05, 2011 3:54 pm
Ort: finspång

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av cheva_nova »

så kan det gå :(
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

hehe så kan det gå om man är en oerfaren förare :roll:
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Nu ska bilen lättas. Allt onödig vikt ska bort, rensa inredningen blir bara ett säte kvar, ta bort krock balken/erna ut med all skit som är i bagaget " reservdäck, domkraft fälgkorset? nee fälgkorset får vara kvar. Göra en bagaslucka i glasfiber skulle vara något

Tänkte köra med huvlås som håller fast fronten med blir att göra egna fästen istället
Bild

Sen har man fått strippa ihop läppen "Hur länge får den vara kvar denna gång?"
Bild

:shock: 6.5kg visade vågen att den vägde
Bild
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: 740 16v sugtrimma

Inlägg av lindggren »

Bild

Bild

Bild

Bild

Sakta men säkert går det framåt. Sen måste kopplingen/lamellen bytas. Börjar slira som fan när man gasar på på 5an. Men går fortfarande att ställa fast den. Dok bara på 1an :oops:
Vad säger ni om en 4p lamell och en tryckplatta från en turbo, Borde väl räcka ?
Skriv svar