Sida 2 av 3
Re: Olssons 242 -75 8v turbo val av kamaxel
Postat: mån okt 08, 2012 6:57 pm
av Hposth
A - perfekta kammen för en lagom snäll bruksmotor.
Re: Olssons 242 -75 8v turbo val av kamaxel
Postat: mån okt 08, 2012 8:22 pm
av 7aan
Atx275 kam. Bra botten och gött med vrid

Bänkade 391whp/598wnm i min 940 med sån kam på std 940grenrör och insug

Re: Olssons 242 -75 8v turbo val av kamaxel
Postat: mån okt 08, 2012 11:53 pm
av ljungqvist
7aan. Vad kostar en Atx275 kamaxel och vem säljer dom?
Mvh
Re: Olssons 242 -75 8v turbo val av kamaxel
Postat: tis okt 09, 2012 5:57 am
av 7aan
Axelssonengenering säljer dom slipade på nytt Volvo ämne med laschcaps. Jag gav 1600 ink frakt osv
Jag valde 275duration och 112 i nockvinkel. Den kammen funkar riktigt bra, får bänk papper ikväll då kan du kolla min projekttråd

Re: Olssons 242 -75 8v turbo val av kamaxel
Postat: tis okt 09, 2012 6:27 am
av jonas landin
Trevlig bil!
Re: Olssons 242 -75 8v turbo val av kamaxel
Postat: fre dec 21, 2012 7:31 pm
av mikael olsson
beställt en t70 för att uppdatera lite i vinter... blir nytt grenrör turbo växellåda koppling diff och mappning...
Re: Olssons 242 -75 8v turbo 62/62 turbo
Postat: ons dec 26, 2012 9:20 am
av mikael olsson

Nya turbon. t70 62in 62,5ut
H-profil på väg hem
Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 1:31 pm
av mikael olsson
Har både 8v samt 16v topplock liggande. insug som passar ja allt utum grenrör till båda motorerna.. funderar på vad ja ska välja.. har ju redan en 16v turbo maskin i min andra bil.. och det är ju rätt mycket bätre drag i den än min 8v maskin..
Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 7:55 pm
av Stlpmk
Go snurra

prestera fint på min 16 valvare
Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 8:05 pm
av 7aan
16v är ju lättare att plocka mos ut en 8v
Hade jag valt hade set blitt 16v för det är en bättre topp!
Berott ju på lite vad man har för mål?
Jag bromsa 445hk 655nm på min 8valle med std 940grenrör och std insug på 2bars ladd med egen portad topp med 46/38 ventiler. Så nog gåre och få bra snurr på 8v är ju lite billigare med en att åka 16v. Men på std 16v topp med std kammar på 2bars ladd så bör du ha 500hk istället utan att ens porta osv, ja du förstår

Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 8:30 pm
av mikael olsson
Vad plocka du ur en sådan turbo??
Stlpmk skrev:Go snurra

prestera fint på min 16 valvare
Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 8:32 pm
av mikael olsson
jo de klart.. har ju en bil med 16v redan.. tanken var att köra 8v för det är enklare bättre plats ser mer original ut.. tänkte regga denna bilen.. ´får se hur ja gör.. vill ju gärna ha så mycket mos de går.. gärna närmare 500
7aan skrev:16v är ju lättare att plocka mos ut en 8v
Hade jag valt hade set blitt 16v för det är en bättre topp!
Berott ju på lite vad man har för mål?
Jag bromsa 445hk 655nm på min 8valle med std 940grenrör och std insug på 2bars ladd med egen portad topp med 46/38 ventiler. Så nog gåre och få bra snurr på 8v är ju lite billigare med en att åka 16v. Men på std 16v topp med std kammar på 2bars ladd så bör du ha 500hk istället utan att ens porta osv, ja du förstår

Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 8:42 pm
av Roger Berglund
har du läst min dynotråd ?.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=71628" onclick="window.open(this.href);return false;
konceptet finns där , går ju att förbättra hur mycket som hälst men jag ville prova vad den gick för..
Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 8:49 pm
av mikael olsson
Ja roger.. läst många gånger.. har redan en motor lik din i bilen fast lägre komp. och just bara för det är så enkelt koncept vill ja testa det ja med... köpt större turbo för att köra 8v var de tänkt..
Re: Olssons 242 -75 8v eller 16v? turbo 62/62 turbo
Postat: fre dec 28, 2012 9:34 pm
av 7aan
En polare till mig bromsade 618whp och 800wnm på bra portad 8v topp.
Dock va den strokad till 2,75l och hel smidd med en sc62/67a på 2,2bar.
Klar de går att bromsa 500whp det skulle jag med göra med ett seriöst grenrör och insug och en turbo som är större en den jag har!
Tror jag med lätthet kan bromsa 500whp med grenrör och insug och en 61/65 Hx40 typ
Tanken med inlägget va att du kan bromsa utan problem 445hk på std grenrör! Så att bromsa 500 är ju inga problem! Lycka till!!!