S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Bild
Monterade även en ThoJo-shifter idag. Äntligen dax att testa konstruktionen själv. Har sålt över 100 shifter men inte kört en meter med någon än.
Senast redigerad av thojo den ons maj 02, 2012 11:52 am, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Bild
Lyfte av flaket också. Lite lättare att komma åt allting nu. Är inne på att byta tank. Jag hatar slagsidan bilen får med full tank. Antingen blir det en Blazertank i bak eller så skaffar jag en fuelcell direkt och monterar längst fram på flaket. Har funderat på E85 istället för att sänka kompet, vet inte hur det blir men lika bra att bygga bränslesystem som pallar om jag skulle välja den vägen.
Senast redigerad av thojo den ons maj 23, 2012 8:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Bytte adapterplåtar till motorfästena idag. Motorn hamnade några cm längre bak igen och kardan är skickad på kortning.BildBild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Monterade sänkfjäderpaketet på ena sidan. Passade på att sätta dit mina CalTracs också. Jo U-bultarna skall kapas av. De är gjorda för sänkblock men det får räcka med fjädrarna.
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av thojo den ons maj 23, 2012 8:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Bild
Börjar bli dax att bygga grenrör, vad tror ni om denna lösning? Kan det fungera eller är det helt kört? Borde ju vara bättre än originalrör i alla fall.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av D.Svanberg »

Det där kommer att funka bra, hur hade du tänkt att gå ihop med andra sidan?
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Det blir ett vanligt avgasrör som går under motorn i fram, med en flexbit på mitten. Sedan skall det gå ihop i en fläns där turbon sitter på höger sida, gör nog en 3-bultad fläns för skarvarna. Är lite fundersam över diametern, har ~42 mm på primärrören men de andra finns i ~48 och ~63. Känns som om det hade varit bra med något mitt emellan. Vill gärna använda tjockväggiga rör.
Ser att rören sitter bakåt på modellen men de skall vara riktade frammåt.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Jonathan_ »

Hej!

Kul projekt!

Ang. diametern på primärrören, blir det hemskt tajt med lite större dimension?
Vad har topparna för diameter på avgasventilen?

Jag använde 48,3x2,6 på Dustern vilket fick plats, men det var aningen trångt dock.
Det funkar ju säkerligen med 42 också beroende på hur mkt mos du ska ta ur den stackars 350´n.

Här finns ett (nästan) liknande koncept, att dra ihop primärerna till ett större rör ganska tidigt.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6628" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Jonathan @ Scana Söderfors ;)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Jonathan_ skrev: Hej!

Kul projekt!

Ang. diametern på primärrören, blir det hemskt tajt med lite större dimension?
Vad har topparna för diameter på avgasventilen?

Jag använde 48,3x2,6 på Dustern vilket fick plats, men det var aningen trångt dock.
Det funkar ju säkerligen med 42 också beroende på hur mkt mos du ska ta ur den stackars 350´n.

Här finns ett (nästan) liknande koncept, att dra ihop primärerna till ett större rör ganska tidigt.
viewtopic.php?t=6628

Mvh Jonathan @ Scana Söderfors
Tjenare, jaha det är du som är i farten, det var länge sen. Du kanske vet att jag har bytt jobb och nu är det bilbygge på heltid, fast i elbilsbranschen. inge mer kursande... Har kollat lite på ditt bygge och det ser spännande ut, skall läsa hela tråden sen. Jo, primärrören måste vara 42, annars blir det för trångt, ventilerna är små. Det jag funderar på är de andra rören, 2,5" känns för stort men 48 känns för litet och jag hittar inga alternativ där emellan, Ahlsell har då inget. Men 2,5" bör ju vara att föredra framför 48 antar jag. Skall kolla lite närmare på Jobys rör, kanske hittar något att kopiera där. Vet inte alls hur mycket effekt det kommer att bli. Motorn ger ju 230 hk original och kammen bör ju ge några till, vet inga värden men har skaffat lyftmätare så jag skall mäta upp den snarast. Återkommer när det finns något att skriva om.
Kör svetsen till garaget i helgen så nu drar rörbygget igång.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Jonathan_ »

Jajemän, man måste ju ha någon praktisk nytta av det man lärt sig. :hihi:
Många konstiga modeller har det blivit..

Det var inte illa! Ska försöka masa mig dit och uppgradera till elvan tänkte jag.

Jag skulle definitivt satsat på 2 1/2" än 48mm om du får plats med det, och sedan med en flexdel som du skrev innan mellan cylinderbankerna för värmeutvidgning.
Typ denna, http://tillbilen.se/?artnr=KLFR01" onclick="window.open(this.href);return false;.

Posta ett gäng bilder sen när du fått ihop rören!

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Var på Dragracingmarknad igår. Bra försäljning och några egna fynd. En flexplatta och ett LT1-insug. Hade hoppats att få tag i en fuelcell och en turbin också. Insuget behöver byggas om lite för att passa en äldre 350 men verkar vara en rätt vanlig uppgradering. Monteringshålen behöver borras om, termostathus och anslutningar måste dit. Sedan finns det inget uttag för fördelare.
Bild
Senast redigerad av thojo den fre maj 25, 2012 8:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Fick kardanen från kortning idag, blir perfekt med motorn i bakersta läget. Hittade fuelrails på ebay så de är på väg. Har bestämt att skippa fördelaren. Har bjudit på edis-boxar med div kringutrustning. Har lite att lösa med med drivning av oljepumpen. Någon som har några ideer? Vore ju bra att slippa ta hål i insuget för att sätta dit en dummy-fördelare bara för oljepumpens skull. Får även borra upp några nya hål för fastsättning av insuget och lägga igen de andra hålen med JB-weld. Skulle behöva fräsa anliggningsytorna så att skruvskallarna pressar vinkelrätt mot ytan, återkommer med bilder.
Blir ett pass i morgon kväll, då bör jag kunna svetsa fast växellådsfästet. Sedan blir det grenrörsbygge.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Husse1 »

Ang. oljepumpsdummy, går det inte att göra nån variant som får plats under insuget?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Jo, jag har funderat på någon sådan lösning. Men den behöver ju ha stöd så det blir nog till att använda insuget som stöd på något vis. Originalet ser ut så här, men det finns en gjutning i dessa block för att skruva fast den.
Bild
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Började snida ihop grenrör idag. Hade dock plockat ur alla stift och tänkte inte på att kolla frigången... Detta kommer inte att fungera. Måste sänka röret så stiften får plats. Då kommer motorkuddarna att hamna farligt nära. Funderar på att göra stumma fästen. Någon som kört en V8 med stumma fäste? Står man ut?
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar