Sida 2 av 16
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: mån feb 14, 2011 8:25 pm
av emma
tänkte lägga upp några bilder från gårdagen, men de verkar inte gå så bra. provar igen senare.
av någon anledning har Piraten glömt bort teamets 5:e medlem

jag har kanske inte bidragit nog mkt...
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: mån feb 14, 2011 9:03 pm
av emma
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: mån feb 14, 2011 11:09 pm
av Matte
Det ser lovande ut!

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: mån feb 14, 2011 11:20 pm
av mattias
Jag har hört om bygget från både höger och vänster, det är ett kul och annorlunda bygge, och bra att ni verkar vara några som hjälps åt - ökar "risken" att det blir körbart i en nära framtid.
Det blir intressant att se hur den kommer se ut inför första provkörningarna!

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: ons feb 23, 2011 5:40 pm
av storerik
Hur går det ?
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: ons feb 23, 2011 10:38 pm
av Nicklas Eriksson
Så här går det...

Nytt material till motorplåt i stöddig stålsort.

Här hade vi ju då lite bryderier. Vi konstaterade att vi borde vinkla de korta rören (#6A/B) bakåt för att flytta växellådsbalksröret (#6C) längre bak. Så vi gjorde om.

Nu är det här andra sidan än på bilden ovan men så här blev det nya konceptet.
Vi ska sträva upp med en framåtgående rörstump också.

Ett litet kryss har blivit till.

Nästan för korta för rör-notchen. Men eftersom vi är lite kluriga så löste vi det också..
Emma, min sambo (ekonomichef) och även vår femte teammedlem har nu också presenterat sig!
Allt för ikväll!
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: ons feb 23, 2011 11:52 pm
av Thed_J
Skitcoolt bygge. Kul att följa rörramsbygget och ballt karossval. Ser fram emot fler bilder.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: tor feb 24, 2011 8:10 am
av jp
Roligt projekt!
Ser på ritningarna att ni "väntat" med röret som bältet ska fästas i, är det för att få rätt bältesvinkel när ni provat med chaufför i stol?
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: tor feb 24, 2011 10:42 am
av Fredrik Y
Nu börjar man se vilket monster vi håller på att skapa
Kul att folk följer tråden
Mvh
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: sön feb 27, 2011 10:07 pm
av Fredrik Y
Ikväll blev golvet helt uppunktat. Så vi började med dörrkrysen och fortsätter med dom i morgon.

Börjar inse hur mycket svetsande det är kvar sen när allt är punktat...
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: sön feb 27, 2011 10:13 pm
av Hans K
Lol balla bil!
Även om ni borde sänka ner taket en bit!

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: ons mar 02, 2011 7:05 pm
av Nicklas Eriksson
Mer bilder till folket!

Golvrören börjar ta plats.

Och här börjar golvet vara färdigupppunktat.

Dörrkrysset på G

Sådärja...

Dags att prova karossen, delvis för att vi skulle få lite koll på hur vi ska göra med dörrkrysset på förarsidan och så tog karossen en massa plats som behövdes för andra projekt.

Röret var avsiktligen för långt. Vi tänkte försöka göra karossfästen i ändarna av röret.

Vi har inte tänkt bygga en postbil utan provar hur mycket plats det är för benen med raka rör i dörrkrysset.
Fick nyss ett sms av teflonhjärna med funderingar om vi inte ska åka vinkeljärn med åtta burkar istället... Det här kan sluta hursomhelt

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: ons mar 02, 2011 9:13 pm
av Nicklas Eriksson
why not vortec?

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: ons mar 02, 2011 10:27 pm
av SebastianW
Do It!!

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Postat: tor mar 03, 2011 5:31 pm
av Fredrik Y
kan dra lite bakgrund till varför vi står lite i ett vägskäl nu.
Storerik som är teamets motordonator råkar ha två motorer över då hans håriga 242 inte kommer hinna plockas ihop tills sommaren.
Den ena är hans håriga m20 med massor med laddtryck och därav massor med effekt.
Den andra är hans vortec som har lite mer hästar än m20 fast vid 1kg övertryck.
Vi insåg att vi aldrig skulle ha råd att köpa en låda som klarar av vortecen på fullt laddtryck men om man bara håller sig till grundtryck så borde det gå bra(1kg)?
men det återstår lite funderande och vi ska väl göra en kalkyl så vi verkligen ser skilnaden på kostnaden beroende på vilken motor vi ska ha.
Sen till den frågan som verkligen spelar roll..
Vi är alltså helt gröna på detta med dragracing( ingen av oss har kört tidigare) mer än på skojj i korsningar.. så är det skälvmord att gå ut så här hårt till en början?
här får ni en bonusbild på vortecens bästa kompis!
