Sida 2 av 2

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: mån apr 11, 2011 1:22 pm
av J.Lundin
Jag förstår mycket väl att man vill ha en snygg vev, det skulle jag själv vilja ha och eftersom det inte påverkar vevens hållfasthet så är det bara att fixa tiil dessa skador. Det är som sagt Hookes lag som gäller, vilket innebär att belastningen på materialet blir större ju närmare centrum man kommer. Jag förstår således inte rädslan för att åtgärda skadan som sådan... :wink:

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: mån apr 11, 2011 5:09 pm
av Finnsebbe
J.Lundin skrev:Det är som sagt Hookes lag som gäller, vilket innebär att belastningen på materialet blir större ju närmare centrum man kommer.
Hookes lag är följande: spänning = elasticitetsmodulen * töjning.

Vad du säkert menar är att spänningen som orsakas av centripetalkraften ökar inåt, eftersom tvärsnittet måste hålla en allt större del av motvikten på plats ju närmare centrum man går.

Vem bryr sig om hur vacker en vevaxelmotvikt är? Svetsande kan endast göra veven sämre. Varför reparera sådant som inte är sönder?

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: mån apr 11, 2011 7:10 pm
av Fredde Holmgren
Den är redan svetsad väldigt försiktigt absolut längst ut på motvikten, kan inte förstå att det ska göra någon som helst skada. Det är i alla fall gjort.

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: tis maj 03, 2011 7:39 pm
av Andreas Sköld
Vi svetsar axlar på jobbet titt som tätt med MIG aldrig haft några problem med sprickor eller dyl.

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: ons sep 07, 2011 5:55 pm
av AllarN
Jag har en bmw vevaxel som har fått skador pga. vevlagerras.
http://i54.tinypic.com/n657a0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; & http://i54.tinypic.com/1zv4pkm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det någon som vet om den skulle gå att fixa? Samt någon som kan göra det?

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: ons sep 07, 2011 11:58 pm
av Froojdh
Svårt att säga från en bild så här g, hur djupt ? är veven slipad redan ?
Har för mig att det finns rätt många dim neråt till dom där men är inte säker.
Tror du att det går eller vill ha en bedömning är du välkommen att skicka hit den .
Frööjdh

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: tis sep 13, 2011 12:14 pm
av AllarN
Den är provslipad och är ca. 0,50 underdim redan. Så skulle tro det behövs läggas i mer gods.

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: tis sep 13, 2011 10:09 pm
av Pacman
Det finns en ytbehandlingsmetod som heter Cladding där man lägger på ett pulver och sen smälter in det i godset med laser. Väldigt vanligt på axlar till större maskiner då ytan blir hård och lämplig att slipa till lagerbana.
Var man kan göra det och vad det kostar vet jag ej. Fick reda på det på en Lasersvetskurs i Danmark, men jag har hört rykten om att nån firma i Malmö gör sånt.

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: tis sep 13, 2011 10:19 pm
av J.Lundin
Det går också att termiskt spruta upp lagerytan eller varför inte gammal hederlig hårdkromning. Det finns med andra ord många sätt att skinna en katt på. :lol:

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: ons sep 14, 2011 5:19 am
av THEO
Jag vill inte pissa på termisk sprutning men jag minns när jag jobbade hos murre då såg vi en hel del vevar som var termiskt sprutade där det släppt efter ett tag såg ut som lackflagor som lossnat!!!!
Men det kan säkert bero på att det är fel utfört!!! mvh/Jörgen

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

Postat: ons sep 14, 2011 10:07 am
av J.Lundin
Då var dom säkert konventionellt flamsprutade med tråd och med dåligt utprovade parametrar. Det som gäller är HVOF dvs. höghastighets flamsprutning eller ren och skär plasmasprutning.

Hårdkroming av lagertapparna är annars det som man borde göra, tyvärr verkar det vara en väldigt ovanlig reparationsmetod i Sverige. Smokey Yunick har förordat denna metod vid ett flertal tillfällen i sina artiklar, det är ett reparationsförfarande som används inom flyget. Vi kromade av och till vevaxlar till Rolls Royce motorer som satt i mindre privatflygplan. Det problem man har med denna metod är att hitta någon som är villig att slipa dessa tappar efter hårdkromningen... :lol: