Val av vevstakslängd

Diskussioner för erfaret folk
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Val av vevstakslängd

Inlägg av *L.R* »

gegge skrev:Ber om ursäkt för den. Blandade ihop vevstakar och (kolv/cylinder)offset där. Med kolvoffset får man en större slaglängd - kolven går djupare på den sida som har större offset jmf BDC, i normala fall runt någon promille. Mest akademiskt intresse. Men om cylindern inte är centrerad till vevaxeln blir faktiskt skillnaden tio gånger så stor dvs ett par procent. Vill minnas någon crosshoj om ser ut så. Om man skulle förskjuta cylinderloppet lika mycket som halva slaglängden hamnar inte kolven maximala hastighet runt 70°-75° ATDC utan 90° vilket gör jobbet lättare för kam och topp, dessutom suger den hela vägen till 25° ABDC. Värt att tänka på. Kanske skulle borra loppen snett nästa gång...

Men jag fattar inte hur VR6 motorn fungerar som har stor offset på bägge sidor. Kam och tändning måste se konstig ut om inte loppen är snett borrade och centrerade till vevaxeln.

Detta tog jag upp i ett arbete på gymnasiet faktiskt. Plus härledde kolvrörelsen. Men det gick aldrig hem. Blev knappt godkänt :P
Skriv svar