Det krävs ett riktigt seriöst bygge för att nå 160-170hk i en B20, dvs fräsh underdel, högt kompförhållande 11.5->12.0:1, riktigt fin topp, minst typ steg 3 som flödar bra.
Helst större förgasare typ 48-50DCO/SP.
Riktigt extraktor med 2-3 utanför 1-2, typ KG rör.
2.5" avgassystem med bra flöde.
Bättre tändning än orginal är att föredra.
R kammen räcker troligen inte till för dom effekterna, en S kam funkar nog om du ska komma undan billigt, annars TG motors kammar är riktigt fina, en kompis kör med deras värsta stålkam som visade sig gå fint!
KG5 är väl KG's bästa kam förutom MR3 eller vad den heter.
En typisk B20 motor med 45or, exraktor, trimkam, portad topp, etc ger sällan mer än 150hk. Det är drömmar.
"Proffessorn" Gunnar Lundström har aldrig bromsat en B20 över 180HK sa han när jag var där. Men då vet jag ju inte hur trimmade motorer han bromsat....
Lite av vad jag tror, mvh David
diverse frågor
Får köpa R- kammen billigt men det kanske är bättre attt sats på en KG6 eller KG5 tex.Janne A skrev:Om du har pengarna, så överväg en annan kam.
R-kammen är i mitt tycke bäst till att slå ovänner med.
Det finns en uppsjö med kammar till B20, välj en som passar till vad du bygger motorn för.
142 Turbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
gunnar trimmar rc motorer på ett annat sätt än en dragrace motor jag tror det går att få upp mot 200hk utan att bygga om allt, men det är svårt helt klart. undra vad min motor skulle ge med 12:1 kompa och ca 108-110 nock? 190-200hk tycker jag men vem vetdezzan skrev:Det krävs ett riktigt seriöst bygge för att nå 160-170hk i en B20, dvs fräsh underdel, högt kompförhållande 11.5->12.0:1, riktigt fin topp, minst typ steg 3 som flödar bra.
Helst större förgasare typ 48-50DCO/SP.
Riktigt extraktor med 2-3 utanför 1-2, typ KG rör.
2.5" avgassystem med bra flöde.
Bättre tändning än orginal är att föredra.
R kammen räcker troligen inte till för dom effekterna, en S kam funkar nog om du ska komma undan billigt, annars TG motors kammar är riktigt fina, en kompis kör med deras värsta stålkam som visade sig gå fint!
KG5 är väl KG's bästa kam förutom MR3 eller vad den heter.
En typisk B20 motor med 45or, exraktor, trimkam, portad topp, etc ger sällan mer än 150hk. Det är drömmar.
"Proffessorn" Gunnar Lundström har aldrig bromsat en B20 över 180HK sa han när jag var där. Men då vet jag ju inte hur trimmade motorer han bromsat....
Lite av vad jag tror, mvh David
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/