Sida 2 av 6
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: tor jun 16, 2011 11:28 pm
av jaxy
Länge sedan det hände något här Calle!?

Kanske detta klipp
http://www.youtube.com/watch?v=PVbsNWRauy4" onclick="window.open(this.href);return false; avslöjjar vad du egäntligen håller på med där ute i skogarna?!

Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: fre jun 17, 2011 1:05 am
av CalleSandis
vad ska man säga... du fick mej med up-pipen glödande

förra sommarens snikprojekt håller ihop ännu oväntat nog:)
kan lägga update nu också
ammizen är bärgad och står och väntar otåligt på besiktning. su hs8 gasarna är hämtade från posten idag och enda som egentligen är kvar innan jag kan börja snickra systemet är ett insug ska nog dra tummen ur rumpan och få tag i ett sådant känns det som.
värdelös på att lägga upp bilder men lägger upp till helgen!
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: lör jun 18, 2011 7:25 pm
av CalleSandis
Ägnade en timme åt att måla upp blocket igår ingenting jag är stolt över..
Händer inte mycket nu håller på att fixa allting inför besiktning och har ej heller alla grejer för att börja bygga system men har dock ägnat ett antal timmar åt att tänka på systemet och saker och ting börjar klarna lite

Någon som sitter på ett volvo 36/36 insug till b20?
Lite bilder

Su hs8

Porr-Snigeln

Tallgrön? =D

Nymålad. Äckligt men blir lättare att arbeta med om inte grenrör och andra delar smälter in mot blocket

Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: sön jun 19, 2011 7:41 pm
av jaxy
Vackert!

riktigt mastiga förgasare

Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: ons jun 29, 2011 11:46 pm
av jaxy
Nu tänkte jag lägga upp lite bilder åt dig Calle. Men snart får du ta och lära dig hur man gör!

vad händer här?

varmt verkar det iaf vara.
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: tor jun 30, 2011 10:55 am
av CalleSandis
Update då; har bytt bromscylindrarna bak på bilen inte det roligaste och slutade med att jag var tvungen att svetsa ihop en avdragare. Krysskil och kona på drivaxeln är gjort för att inte lossna har jag märkt. har fixat en del andra småsaker inför bes.
Planen var ju att grenrör skulle vara klart men har inte ens börjat. då jag ska vinkla motorn till en mer horizontell vinkel innan system bygge innebär det att modifiera motorkudde och v kudde och då låter jag det vara tills efter besiktningen nästa vecka. Förhoppningsvis kan jag börja snickra ihop lite grejer då.
Klarar jag mig med 42mm id på grenröret tror ni?
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: tor jul 14, 2011 9:47 am
av CalleSandis
Dags för lite update.. Bilen missade besiktningen förra veckan då en av bultarna till bromsjusteringen gick av under provkörningen dagen innan vilket medförde att brombackarna la sig snett och legade på hela tiden.
Ny besiktning om två veckor och enda jag kan göra tills dess är att hamstra grejer

Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: tis jul 26, 2011 7:42 am
av CalleSandis
Igår trallade bilen genom besiktningen och igårkväll startade projekt ta ur motorn och överflödigt material:) uppdaterar med bilder senare när nya motorn åker i
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: tis aug 23, 2011 12:46 pm
av Jens Gustavsson
jag håller på att räkna på toppen och ventilsystemet. som jag sa så satsar jag timmarna och sakerna på det som ger effekt.
du skulle haft ca 8.5:1 i kompa med bensin som bränsle och en klämspalt på 2-3mm med en tjock elwis packning (kommer behöva plana toppen lite).
skulle fått ca 100% ve vid 6000rpm =150 sug hk ut 2L det betyder att du behöver ca 150cfm in och 120 ut/ 11mm med minsta möjliga aria på insugnings sidan (35mm) redan för stor orginal.
kamaxeln ska jag kolla efter men efterssom budjeten är låg så får en 5-8 graders adv F kam bli bra med mina custom stötstänger och lyftare. om du trixar lite med vipporna så ska du komma över 10.7mm med F kamaxeln.
grenröret skulle du fått bygga en eric wiklund kopia på som passar amazonen med 42mm inv dim rör.
insuget behöver inte prepas bara göra en adapter mellan 2" su och insuget som fördelar soppa/luften bra mellan cylindrarna. sen bygg en liten plenium på över 2L där förgasarens tratt får bo sen ett 3" rör till laddluft kylaren. bygg tryck sätningen till flotör huset utvändigt så det trycket kan manupuleras.
turbon S200 med 54 in och 56 ut kommer jobba bra mellan 3600rpm och uppåt.
med ett laddtryck på 1.2 bar ska den ge 300+hk/6000rpm.
tändningen skulle fått va en ignator försedd fördelare med rotorn cynkad mot tändkablarna och stummad på ca 24 grader (börja med 20 grader tills du fått till lamda värderna)
laddluft kylaren skulle haft 3" anslutnigar med fina gavlar och 75-100mm tjockt cellpaket men höjd och bredd behöver inte va speciellt stora (kolla KL-racings sortement de fungerar bra

)
vad va det för kolvar du skulle köra med?
mvh jens
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: tis aug 23, 2011 6:59 pm
av CalleSandis
Okej går det att trixa fram med orginal vippbrygga och vippor?
Jag ska sätta igång med wiklund kopian så fort jag fått i motorn i rätt vinkel, spenderade igårkväll till att svetsa om framvagnsbalken och öppna kardantunneln så getraglådan får plats. Började svetsa om m46 spakstället också. 3" tryckrör låter rimligt har dock köpt en nerkapad scania intercooler redan kanske inte optimala gavlar men har 3" anslutningar och skaplig tjocklek på paketet.
när du skriver trycksättningen till flottörhuset menar du då vanlig dopning som då kan regleras?
okej f kam har man ju hört många använda med succe, visst är det tråkigt när ekonomi begränsar men hade kanske inte varit lika inspirerande om man fick allt på ett silverfat

jag ska försöka få till det med kompressionen. toppackningen jag har är 2mm så kanske får ta bort lite från squishen?
ska fixa tag i en fräsch fördelare
Har mahlekolvar inte nerfrästa eller någonting. Duger det?
härligt förresten att det börjar hända grejer känner nu att jag också har börjat få tid till garaget:)
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: ons aug 24, 2011 10:37 am
av Jens Gustavsson
vad är det för kolvar B20 orginal 24mm eller va der B21 kolvar? vipper och bockar behöver bara va orginal de ställer inte till med några hyss.
har på gång några billigare sortens kamaxlar nu som är bättre än F kammarna men ändå mycket billigare än typ en AGAP om man inte har råd med en sån. kommer med mer info snart o dem.
det var en fin topp du hittat jag tror vi kan spara lite pengar och tid då jag inte behöver byta styrnigar
dock va fjädrarna du skickade med inge bra

de va tillock med sämre än oljiga orginalare om du har kvar kvittotskulle du skicka till baka de?
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: ons aug 24, 2011 5:29 pm
av jaxy
Jag lägger upp lite bilder så folk kan se att det händer något
Tomt vare här!
Här med!
Vad är detta för saker Calle?
Fullflödes SU:are!
Inpassning av vxl låda och motor.
Vi räknade lutning på motorn till 5%
Sedan kapades och masserades framvagnsbalken lite för att det var väldigt tight mellan tråg och balk, och för att ev kunna sänka motorn lite mer framtill.
En liten "In Action" bild!
Masserat.
Och Svetsat.
Tack för en kul & trevlig garagekväll Calle!!

Re: Amazon b20 förgasarturbo
Postat: tor aug 25, 2011 12:22 pm
av Jens Gustavsson
standard 44x35 topp vid 28" sen steg 1 turbo portad för 10-11mm lyft och med 44x38.5 ventiler. standard 35.0mm insugnings kanal i början och genom svängen bara lite finare yta. sen lite små puts under ventilen.
lyft/ in/ut in/ut
2 46 35 45 43
4 86 62 88 76
6 117 86 121 107
8 138 93 144 122
9 146 94 151 125
10 149 94 156 126
11 155 94 156 126
12 155 95 156 126
13 157 94 156 126
14 158 95 158 126
15 158 95 160 126
16 158 95 160 126
inte helt klar än men nästan fördig portad. fin hastighet i kanalen också

Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Postat: tor aug 25, 2011 2:44 pm
av CalleSandis
Härligt att få se lite siffror på toppen!

Bra att styrningarna var fräscha synd på fjädrarna blir nog att skicka tillbaka. Fixar du fjädrar då?
Borrad b18 till b20 borr med smidda mahle b20 kolvar i.
Härligt att det händer saker jens!
Tack detsamma johan blev mycket gjort den kvällen !

Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Postat: fre aug 26, 2011 8:54 am
av Jens Gustavsson
jag fixar dubbel fjädrar så det går att varva på riktigt
