Lågvarvig motor
Re: Lågvarvig motor
Går det inte få tag i en diesel motor, som då inte varvar mycket.
Mistänker bara att du vill ha en volvo röd motor.
Kan gå vrida kamen fel för att få ner varvet,
Stres meka en kväll, och fick det fel, typ fyra kug eller nåt, varva inte mycket då,
kommer inte ihåg om fram eller bak bara. Bara prova.
Vad ska du andvända motorn till då?
Mistänker bara att du vill ha en volvo röd motor.
Kan gå vrida kamen fel för att få ner varvet,
Stres meka en kväll, och fick det fel, typ fyra kug eller nåt, varva inte mycket då,
kommer inte ihåg om fram eller bak bara. Bara prova.
Vad ska du andvända motorn till då?
Re: Lågvarvig motor
Eftersom jag började med att skriva att jag ville bygga en traktormotor av en B230 så är det det som gäller fortfarande. Om man vrider kammen fel så borde man även få en massa annan skit på halsen. Även jag har haft en felmonterad kam på en 240 med B21 och den gick bara konstigt och varvade ganska bra ändå.
Den ska vara till en traktor.
Den ska vara till en traktor.
Re: Lågvarvig motor
Det finns nog inte mycket annat att göra än att specialtillverka en kam med extremkort duration, eftersom kammen har så mycket att göra med hur mycket motorn kan varva. Sedan välja en betydligt mindre förgasarstorlek som matchar effekten och ev. fylla igen kanaler.
Någon som har kamdata på nån lågvarvig diesel? Intressant att jämföra med.
Någon som har kamdata på nån lågvarvig diesel? Intressant att jämföra med.
Re: Lågvarvig motor
Du kanske måste frångå vad du vill, och sikta på något som är genomförbart istället. Sätt i foder i cylindrarna och en vev med längre slag, det går ju men är knappast aktuellt.
Låånga insugsrör kan vara en del men jag tror kammen blir kortaste vägen att gå. För du vill väl ha vrid också
Låånga insugsrör kan vara en del men jag tror kammen blir kortaste vägen att gå. För du vill väl ha vrid också
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Lågvarvig motor
Kamdata från en bensintraktor vore trevligt. Att det inte skulle vara genomförbart ser jag om otroligt.
Re: Lågvarvig motor
om man monterar strypningar på avgasidan då, det har en del mopeder.
Säter typ packning med små hål.melan grenrör och top,
och sen borrar man störe tills man är nöjd.
intresant problem, bror hade, har ide om att byga 2-takt av b230.
Säter typ packning med små hål.melan grenrör och top,
och sen borrar man störe tills man är nöjd.
intresant problem, bror hade, har ide om att byga 2-takt av b230.
Re: Lågvarvig motor
Ja, appropå det, hur mår egentligen fyrtaktare av (kraftig) strypning på avgassidan?
Re: Lågvarvig motor
Vet att lastbilar har avgasbroms som stänger för avgaserna.
får du nästan sama kraft som motorn.
Sen vet jag inte om b230 mår bra av det. förklara gärna nån som vet.
Plus är att det är enkelt att prova.
får du nästan sama kraft som motorn.
Sen vet jag inte om b230 mår bra av det. förklara gärna nån som vet.
Plus är att det är enkelt att prova.
Re: Lågvarvig motor
fast det är väl stor skillnad på att avgasbromsa en diesel och en bensinare?
Re: Lågvarvig motor
Bör också vara stor skillnad på att avgasbromsa en motor när man inte tar ut någon effekt (jag utgår från att man inte gasar samtidigt som man använder avgasbroms) och att hålla fullgas och hindra motorn från att ens komma upp i varv genom att stoppa avgaserna.
Re: Lågvarvig motor
Vad spelar det för roll om motorn varvar normalt? Det styr man ju med gaspådraget..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Re: Lågvarvig motor
Hej
Varför inte bara:
B230A/B23E/A
530/398 planad nån mm kanske
T-kam
Backa tändningen lite
ev. E85 så kan du du plana lite mer, en sådan motor kommer ändå att mattas av rejält när du kommer upp lite i varv.
Det blir ju ändå mycket mer effekt än en gammal traktor brukar ha och borde den bli ganska stark på dom varven du pratar om.
Kam, block och topp kan du få av mej om du hämtar
Mvh Hans
Varför inte bara:
B230A/B23E/A
530/398 planad nån mm kanske
T-kam
Backa tändningen lite
ev. E85 så kan du du plana lite mer, en sådan motor kommer ändå att mattas av rejält när du kommer upp lite i varv.
Det blir ju ändå mycket mer effekt än en gammal traktor brukar ha och borde den bli ganska stark på dom varven du pratar om.
Kam, block och topp kan du få av mej om du hämtar

Mvh Hans
Re: Lågvarvig motor
Hur långt har du kommit med dit byge?
Har du några bilder? lite mer info tack bara.
roligt med lite uda broblem där det inte bara är efekt som hägrar.
Har du några bilder? lite mer info tack bara.
roligt med lite uda broblem där det inte bara är efekt som hägrar.
Re: Lågvarvig motor
Jag äger några rödblockare. Så långt har jag kommit. Men jag tänker mig ett kompressionsförhållande på kanske 7:1,mindre kanaler, klent avgas och nån lämplig kam. Och som sagt, den ska inte kunna varva mer än ca 3000
Re: Lågvarvig motor
Varför får den inte kunna varva mer än 3000rpm?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan