Lågvarvig motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av troy240 »

Går det inte få tag i en diesel motor, som då inte varvar mycket.
Mistänker bara att du vill ha en volvo röd motor.
Kan gå vrida kamen fel för att få ner varvet,
Stres meka en kväll, och fick det fel, typ fyra kug eller nåt, varva inte mycket då,
kommer inte ihåg om fram eller bak bara. Bara prova.
Vad ska du andvända motorn till då?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av loop »

Eftersom jag började med att skriva att jag ville bygga en traktormotor av en B230 så är det det som gäller fortfarande. Om man vrider kammen fel så borde man även få en massa annan skit på halsen. Även jag har haft en felmonterad kam på en 240 med B21 och den gick bara konstigt och varvade ganska bra ändå.
Den ska vara till en traktor.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av G-son »

Det finns nog inte mycket annat att göra än att specialtillverka en kam med extremkort duration, eftersom kammen har så mycket att göra med hur mycket motorn kan varva. Sedan välja en betydligt mindre förgasarstorlek som matchar effekten och ev. fylla igen kanaler.

Någon som har kamdata på nån lågvarvig diesel? Intressant att jämföra med.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av jol »

Du kanske måste frångå vad du vill, och sikta på något som är genomförbart istället. Sätt i foder i cylindrarna och en vev med längre slag, det går ju men är knappast aktuellt.
Låånga insugsrör kan vara en del men jag tror kammen blir kortaste vägen att gå. För du vill väl ha vrid också
Peter Strandberg
Alfa kombi
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av loop »

Kamdata från en bensintraktor vore trevligt. Att det inte skulle vara genomförbart ser jag om otroligt.
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av troy240 »

om man monterar strypningar på avgasidan då, det har en del mopeder.
Säter typ packning med små hål.melan grenrör och top,
och sen borrar man störe tills man är nöjd.
intresant problem, bror hade, har ide om att byga 2-takt av b230.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av G-son »

Ja, appropå det, hur mår egentligen fyrtaktare av (kraftig) strypning på avgassidan?
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av troy240 »

Vet att lastbilar har avgasbroms som stänger för avgaserna.
får du nästan sama kraft som motorn.
Sen vet jag inte om b230 mår bra av det. förklara gärna nån som vet.
Plus är att det är enkelt att prova.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av loop »

fast det är väl stor skillnad på att avgasbromsa en diesel och en bensinare?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av G-son »

Bör också vara stor skillnad på att avgasbromsa en motor när man inte tar ut någon effekt (jag utgår från att man inte gasar samtidigt som man använder avgasbroms) och att hålla fullgas och hindra motorn från att ens komma upp i varv genom att stoppa avgaserna.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av The »

Vad spelar det för roll om motorn varvar normalt? Det styr man ju med gaspådraget..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av 900hasse »

Hej

Varför inte bara:

B230A/B23E/A
530/398 planad nån mm kanske
T-kam
Backa tändningen lite

ev. E85 så kan du du plana lite mer, en sådan motor kommer ändå att mattas av rejält när du kommer upp lite i varv.

Det blir ju ändå mycket mer effekt än en gammal traktor brukar ha och borde den bli ganska stark på dom varven du pratar om.

Kam, block och topp kan du få av mej om du hämtar :lol:

Mvh Hans
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av troy240 »

Hur långt har du kommit med dit byge?
Har du några bilder? lite mer info tack bara.
roligt med lite uda broblem där det inte bara är efekt som hägrar.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av loop »

Jag äger några rödblockare. Så långt har jag kommit. Men jag tänker mig ett kompressionsförhållande på kanske 7:1,mindre kanaler, klent avgas och nån lämplig kam. Och som sagt, den ska inte kunna varva mer än ca 3000
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lågvarvig motor

Inlägg av The »

Varför får den inte kunna varva mer än 3000rpm?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar