Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Har precis beställt en 0.001µF konding till C31 tillsammans med en snabbare D24 diod, läste att den äldre versionen av D24 reagerar ganska långsamt och att nyare kit har en snabbare 1N4148-diod monterad som standard.
Kan ju knappast skada att testa tycker jag?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av backeliten »

hmm, det var underligt.
Det betyder att du har en del störningar på signalen som kommer in.

Du kan ersätta den med en 0,01uF (10nF)
Här är en ifrån Elfa:
Keramisk kondensator 10 nF 100 VDC 5.08 mm 65-709-49
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Har dragit min skärmade signalkabel så långt från alla tänkbara störkällor som möjligt, enda grejen jag kan tänka mig är mitt coil pack som sitter 10cm ovanför VR-givaren, kan detta påverka signalen tro?

Har iofs kluddat med min trigger sedan jag startade detta bygge så inget förvånar mig längre :(
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Stener »

Först och främst tycker jag att du ska köpa en billig VR-givare och pröva. Alt en lite dyrare om du känner du har råd. Kan kolla upp en som kommer funka när jag kommer hem.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av backeliten »

hmm, ja det kan faktiskt spela in. Även om den är skärmad osv så är det rätt otäcka störningar ifrån tändspolen. Det värsta är att de inte har nån frekvens som går att filtrera bort, utan de spänner över hela frekvensregistret.

Finns det nån möjlighet att tillfälligt flytta på spolen som ett test?

Har du provat att göra en impedansanpassning av signalen?
Det går ut på att du mäter VR givarens resistans, sedan sätter du ett motstånd med lika stort värde mellan signal och jord så nära boxen som möjligt, helst inne i boxen där man väljer mellan VR och Opto.. Då mäter du strömmen istället för spänningen, vilket gör att den blir mera störningsokänslig. Dessutom får du ner spänningen lite på höga varv.

Men du har alltså en skärmad kabel med en ledare i ? eller kör du med en partwistad kabel med 2 ledare och skärm?
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Ska testa att flytta spolen, det bör gå att tejpa fast den nånstans :)

Låter intressant det där med impedansanpassning, kan ju helt klart vara värt att testa, men det uppstår inte någon form av kortis eftersom jag kopplar signal direkt mot jord med resistor emellan?

Jag kör med en tvåledare med skärm, skärmen är enbart ansluten till jord i boxens ände.
Skulle te.x en coax med skyddsjord vara mindre känslig för störningar?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Kaos
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Ort: Götene
Kontakt:

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Kaos »

backeliten skrev:I loggen syns inga fel på triggersignalen iallafall.
Den vandrar, men det har nog mera att göra med att den bara går på 2cyl, därav får du stora varvtalsvariationer mellan när den tänder.

Kör du BIP eller VB? Vad har du för motstånd före dem? Att använda 680ohm motstånd är i min mening helt fel, det ger inte tillräckligt med ström för att bottna tändsteget i botten.
VB har jag dessutom haft problem med att vi kallare väderlek så slutar de funka om de har för högt motstånd (för låg ström) från processorn.

/Jonas
Menar du att "gaten" inte öppnar fult. är dom inte på (1)eller av (0)?

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av backeliten »

Du har ju resistorn mellan signal och jord, så visst kommer det att gå en ström igenom motståndet, men eftersom motståndet är relativt stort kommer det inte att bli kortis.

Näe en partvinnad kabel med skärm är i det här läget bättre än en koxialkabel med enbart en ledare + skärm.


Kaos: Precis, dessa drivsteg är egentligen en transistor typ som heter IGBT som är ett sorts mellanting mellan en Fälteffekt och bipolär transistor.
Själva gaten fungerar som på en Fälteffekt medans kraftsidan är av bipolärtyp vilket gör att den klarar stora spänningar mellan kollektor och emitter.

För varje aktivering av IGBT:n så krävs det att man "laddar" upp ingången innan den är fullt öppen. Har man för stort motstånd så kommer det att ta tid och tändsteget kommer ligga i ett flytande läge där det utvecklas mycket värme i den.
Dessutom brukar det finnas intern "logik" för överlast och överspänningar som drivs av gate pinnen. Om den inte får tillräckligt med ström kan dessa slås ut och steget hamnar återigen i ett flytande läge.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Det är inte så att C31 har något med givarens polaritet att göra?
Nu när C31 är borta beter sig bilen som om jag polvänt givaren innan jag klippte den, kanske ska testa att polvända givaren med C31 borta och se om det blir nån skillnad?

Kommer även ihåg att jag hade stora problem när jag försökte ställa in hysterersen enligt din guide Jonas har för mig att hysteresen blev "tvärtom" mot vad den skulle vara, luddigt förklarat men jag kommer inte ihåg riktigt, vet inte om det kan ha något med detta att göra.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Fikarast, var ute och polvände VR-givaren, motorn startade utan krångel med C31 borttagen.
Nu har jag inte kört maskinen men kan det vara så jäkla korkat att jag kört med givaren felvänd hela tiden pg.a C31 filtrerat den felvända signalen rätt?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Stener »

:hey:

Skönt att du verkar ha löst problemet iaf. Hoppas på filmer på spektaklet nu då.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Ja jag ska inte ropa hej ännu, går väl som en påse nötter när jag testar den sen, har ju skruvat rätt duktigt på pottarna så de stämmer klart inte med polvänd givare.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av backeliten »

C31 fasförskjuter signalen med 90grader över brytningsfrekvensen.
eftersom du har relativt hög frekvens ifrån triggerhjulet kommer den börja filtrera rätt tidigt, vilket kommer att ge en fasdrift på 90grader (dvs signalen kommer en kvartsdel våg försent)
Men noll genomgången vid den saknade tanden har ju frekvens som är hälften mot de övriga tänderna vilket kommer gör att den vågen inte får samma förskjutningen och det är nog där felet isf ligger.

Sen kommer den på ökad frekvens att dämpa signalen tills den till slut inte kan trigga på den längre. (vilket mest troligen var felet vid maxvarv)

Oftast brukar justeringen av pottarna gör att du antingen får signal eller att du inte får nån signal alls. Så extrem fintrimming är inte helt relveant.
Det är som mest känsligast vid start då du har lågt varvtal och därmed lågspänning ifrån givaren. När den väl är igång så spelar faktiskt inte pottarna någon större roll.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av JohanK »

Ah, hoppas innerligt att det är detta som orsakat alla mina problem, hade varit så grymt skönt om så är fallet.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Akut problem, tänder bara på 2cyl?!

Inlägg av Daniel-635 »

På min BMW trigger vart det mycket lockande att koppla detta fel ihop med VEMS boxen.
Vill även minnas att om man kollade på Schemat till Motronic boxen förvillade det ytterligare.
Dock är det några år sedan jag kopplade in min.

Gul tråd från givaren kopplas till -
Svart tråd till Signal ingången

Hoppas det funkar för dig nu !!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar