Sida 2 av 3

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: ons aug 08, 2012 10:11 pm
av Steve
Vad hade du för tändläge på tomgången Peter? :)

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: tor aug 09, 2012 6:10 am
av bossrules
Ja kolla faktiskt det innan jag konstaterade att det var färdigkört. Men bara för det så mins jag inte :doh: . Tror de var 15 vid 1500 om jag minns rätt.

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre okt 26, 2012 10:58 am
av tony
oftast så är det nergångna lyftare/kamar å dåliga termostater..med fel tänding sen raggarfart..mest crusing..

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre okt 26, 2012 6:00 pm
av bossrules
Kan du förklara för en idiot som inte begriper så vore jag tacksam. Vad har det för betydelse för motortempen ifall kam och lyftare är slitna?

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre okt 26, 2012 6:30 pm
av hauge
fattar du inte det ? :hihi:

Jag ser inte heller sambandet...... :roll:

Rent allmänt så är våra jänkare konstruerade för att kunna gå i Arizona utan att bli överhettade, detta utan några eftermarknadsgrejer. Funkar det inte med originalgrejerna med måttlig trimning här i sverige så har man med största sannolikhet gjort nått fel (klåpare som NovaJörgen skrev det), eller nått är "trasigt".

Jag kör själv med 3,5 - 4 ggr originaleffekt och 50% större slagvolym o har inga problem med originalkylgrejerna. Detta trots ett motorrum som både är trångt och suger i strömningshänseende (motorrummet är onödigt varmt)

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: tis nov 06, 2012 9:13 am
av Nisse Hult
hauge skrev:Jag ser inte heller sambandet...... :roll:
Det har med norra Avesta:s lufttryck att göra, så det är bara ett lokalt problem..

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: tor nov 08, 2012 8:11 pm
av tony
sista gången jag var på en crusing..var samma dag som tromben i gick genom en del av avesta 1995-96 nånting..då skönk luftrycket å höjde dalälven med 1 meter..!!!:) sant..

åkte min 1989 ans camaro iroc z28..kom till västerrås crucing...då stog det jänkare å koka..bolma å rykte mm....många bilar i stan då.? nä jag vände å åkte tillbaks till avesta.

ex om V8 är sliten så ändras ju alla inställda parametrar.? annars så är det väl lika med alla motorer...

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre nov 09, 2012 8:07 am
av Jay-c
En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen, fast typ 150% större. vore intressant om man kunde utreda lite olika orsaker till värme, varm motor vill jag bara ha på vintern.

källor?
slitna kolvringar
låg kompression
otäta ventilsäten?
högt avgasmottryck = varma rör
hög avgastemp, orsaker & åtgärder?

smarta sätt att få ner motortemp:
beläggning avgaskanal, förbränningsrum?

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre nov 09, 2012 4:54 pm
av Tjoffe
låg tändning på tomgång=varmgång.

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre nov 09, 2012 6:38 pm
av hauge
"En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen"

:lol: Så brukar jag också säga, eller att det är som att mecka B20

Edit: de tre vanligaste felkällorna är vad jag tror
1: borttagen fläktkåpa
2: Kylare med sönderkorroderade lameller
3: Dålig eller ingen vakumförställning på tomgång/lågvarv

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre nov 09, 2012 9:37 pm
av Thunderbo1t
Passar på att tillägga trasig backventil i kylarlocket så inget övertryck kan byggas i kylsystemet, vissa motorer är hemskt känsliga på det, och vissa inte.
Min Plymouth med 400 motor klarar ca 30 min med trasigt kylarlock, från kallstart sommartid, med nytt lock har den inte kokat sen juni 2000 :)
Köpte tre kylarlock på raken, samtliga med trasig backventil, innan jag fick ett som fungerade, ibland undrar jag om dom gav mig samma lock varje gång????

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre mar 15, 2013 12:11 pm
av tony
hål i värmepaketet...:) smyg läckor...

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: fre mar 15, 2013 6:14 pm
av The
hauge skrev:"En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen"

:lol: Så brukar jag också säga, eller att det är som att mecka B20

Edit: de tre vanligaste felkällorna är vad jag tror
1: borttagen fläktkåpa
2: Kylare med sönderkorroderade lameller
3: Dålig eller ingen vakumförställning på tomgång/lågvarv
4: Dålig funktion på termostaten?

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: lör mar 16, 2013 9:12 pm
av Tollepojken
För låg tändning ofta, då dom i Usa inte har bättre oktan tal än 90 tror jag det är o vi här i Sverige oftast kör på 98 eller vissa fall 95 så blir det skillnad, testa höj tändningen till 18grader :)

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Postat: lör mar 16, 2013 9:28 pm
av T-27
För låg tändning ofta, då dom i Usa inte har bättre oktan tal än 90 tror jag det är o vi här i Sverige oftast kör på 98 eller vissa fall 95 så blir det skillnad, testa höj tändningen till 18grader
De räknar oktantalet på ett annat sätt i Usa så det skiljer inte mycket...