Jens hur går det med testerna?
Funderar på att köpa en så'n mätare själv för att hålla koll på motorn.
Sitter det någon form av strypning i slangen på den där,eller är det "frittblås"?
Köper in verktyg och sån't här på jobbet,så jag tänkte plåga vår leverantör lite och få ett VÄLDIGT bra pris !
love skrev:Jens hur går det med testerna?
Funderar på att köpa en så'n mätare själv för att hålla koll på motorn.
Sitter det någon form av strypning i slangen på den där,eller är det "frittblås"?
Köper in verktyg och sån't här på jobbet,så jag tänkte plåga vår leverantör lite och få ett VÄLDIGT bra pris !
jag är nöjd med den, den är dock väldigt känslig då det inte är säkert att man hittar något synligt fel när man plockar ned motorn när mätaren tex visar 20% lekage.
man bör vara säker på att man har lika tryck in vid varje mät tillfälle, om man inte har två klockor så får man ränna å kolla på kompressorn å kolla vad den visar.....kan skilja massor annars
love skrev:Jens hur går det med testerna?
Funderar på att köpa en så'n mätare själv för att hålla koll på motorn.
Sitter det någon form av strypning i slangen på den där,eller är det "frittblås"?
Köper in verktyg och sån't här på jobbet,så jag tänkte plåga vår leverantör lite och få ett VÄLDIGT bra pris !
jag är nöjd med den, den är dock väldigt känslig då det inte är säkert att man hittar något synligt fel när man plockar ned motorn när mätaren tex visar 20% lekage.
Använder en sådan ofta på jobbet, har dömt ut mer en 4 motorer under förra året.
när du har 20% leakdown så hör du vart det kommer i från.
lyssna från insug,avgassystem,vevhus,expantionskärl om du hör pys från tex avgassystem så kan du konstatera en avgas ventil läker mm...
riktigt bra pryl!
Svetsar rostfritt,alu,svartstål. Bara slå en pling
Tel: 072-5178899
Har labbat lite med morosos variant. 1 klocka. ca 20% läck i snabbanslutningen mellan topp och instrument :-( Massor med läck typ 60% i en borrad bmw M10 som gått ca 2000 mil med ltt :-( Har en plåt som topp och papperspackning. Kolvarna sticker upp lite ovan deckytan, så med kolven mot packning så blir det bättre värde :-)
scanade en artikel från allt om mc om leakdown som min mc mek lärare rekomenderade åt oss..
Han rekomenderad även oss att ta gamla tändstift och slå/kapa bort det vita och sen svetsa på olika långa rör och sen tryckluft anslutningar så får man billiga adaptrar tätas bäst med en oring mellan tändstift och toppen.
kan någon vara snäll och lägga dem på en server? jag börjar få dåligt med plats på mitt fotokonto
Kan vara bra att ha en justerbar tryckreducerventil så att man inte skjuter på max lufttryck direkt, svårt att hålla still motorn då om man inte lyckats träffa ÖD till 100%, i alla fall på en mc Det är bättre att öka lufttrycket succesivt så känner man om motorn ligger i rätt läge..
cykel_freak skrev:scanade en artikel från allt om mc om leakdown som min mc mek lärare rekomenderade åt oss..
Han rekomenderad även oss att ta gamla tändstift och slå/kapa bort det vita och sen svetsa på olika långa rör och sen tryckluft anslutningar så får man billiga adaptrar tätas bäst med en oring mellan tändstift och toppen.
/AD
Dom där papperna känner man igen Hälsa till Böna från David H i Varberg
Uppar en sjukt gammal tråd. Undrar dock vad man kan säga är acceptabelt leakdown på en motor som renoverades i vintras och har körts ca 300mil i sommar. Lite info: B230 8v 600whp, 2,8bar laddtryck, e85. SPM stakar & kolvar NE-kolvringar. Blocket honades om vid renoveringen.
Jag byggde min själv med av billiga delar från Biltema. Numera säljer de även en "riktig" leakdown-tester där.
Nåt jag märkte ganska fort var att det är VÄLDIGT stor skillnad på hur kolvringarna lägger sig hur det tätar. Jag brukar dra runt motorn för hand och försöka stanna strax innan TDC och låta bli att backa igen. Då ligger kolvringarna rätt. Går man över TDC så lättar ringarna och tätar inte som de skall.
Pacman skrev:Jag byggde min själv med av billiga delar från Biltema. Numera säljer de även en "riktig" leakdown-tester där.
Nåt jag märkte ganska fort var att det är VÄLDIGT stor skillnad på hur kolvringarna lägger sig hur det tätar. Jag brukar dra runt motorn för hand och försöka stanna strax innan TDC och låta bli att backa igen. Då ligger kolvringarna rätt. Går man över TDC så lättar ringarna och tätar inte som de skall.
lyyski skrev:Ett tips är ebay 300kr för samma typ som biltema med gratis frakt:)
Too late, byggde min egen. Men jag undrar fortfarande vad som är acceptabelt leak-down? Hur många % på en hårt trimmad rödblockare?
Testa Leak-Down är en sak men att begripa vad det säger kan vara en helt annan. Det är inte så lätt som man ibland kan tro.
Pacman skrev :
Nåt jag märkte ganska fort var att det är VÄLDIGT stor skillnad på hur kolvringarna lägger sig hur det tätar. Jag brukar dra runt motorn för hand och försöka stanna strax innan TDC och låta bli att backa igen. Då ligger kolvringarna rätt. Går man över TDC så lättar ringarna och tätar inte som de skall.
Vad jag råkade ut för ett par år sen var att motorn (en Audifemma) gick dåligt, den var ner ca 30% i effekt och nya kolvringar hjälpte inte. När jag drog runt den för hand kändes kompressionen "svampig" och man hörde hur det pyste i den. Ganska mycket läckage mao. Men jag fick rådet att mäta leak-down innan jag rev motorn. Så, det gjorde jag och råkade ut för liknande som Pacman. Innan kolvringarna "satte sig" var läckaget uppåt 40%. OM man ruckade lite på vevaxeln så hörde man hur ringarna satte sig och sen var läckaget ca 5%. Så, testet sa alltså att det antagligen inte var något problem med ringarna.
MEn det var det visst. I själva verket var det så att ringarna aldrig "satte sig" under körning så jag hade det stora läckaget hela tiden och det var det som gjorde att motorn inte gav effekt. Det märkte jag när jag bytte kolvar och allt direkt blev bra igen. Varför det var på det sättet vet jag inte - men kanske var kolvringsspåren slitna även om de var inom tolerans. Men sen dess litar jag inte på Leak-Down tester.
Hej boys.
Jag har mätt några rallymotorer med biltemas variant. några med modifierade standardkolvar, några med "riktiga" kolvar o min turborallybil med rejält slitet block. (etanol o turbo med restriktor.)
normalt ligger motorerna mellan 5-8%, över det så har de gått länge o har något eller flera problem. upp till ca 12% märks ingen skillnad på vanligt komp prov, inte så man kan gå på det iallafall. över 12% så är nåt fel.
Min motor med vändkanter (i en saab, inte vanligt!!) mellan 11%-27%. då varierade den nästan 3 kg på kompmätaren.
O som vanligt är det bara ett verktyg, inte lösningen på ett problem!.
quattro, om du kan vrida motorn med tryck på är väl nåt fel. då måste han ju läcka mycket!! för han slår ju iväg kolven till botten med en gång!!
Men det med kolvringarna var en bra grj det måste testas, kanske rent av skall testa med han åt "båda" hållen för o se om det är en trend!