Sida 2 av 10

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: sön jul 10, 2011 10:48 am
av WTB
Kul projekt,Alldeles för få manta b som byggs :thumbright:

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: sön jul 10, 2011 1:38 pm
av Em4l
tomsan skrev:Saabs 2,3L turbomotor från 93 och framåt är ju en kanonmotor. Där har du ju även ett programerbart sprut :-)
Äntligen någon som håller med mig, ja visst det är en bra motor, och så slipper man eftermarknads sprut. :lol:
AntonD skrev:kör på saabmotorn, inte alls tokigt! vilken omegalåda kör du med? från 4an eller 3liters v6an?
från en 4a, det ska vara bult on har jag hört, det lär jag märka i veckan när jag ska försöka få ihopa det :wink:
WTB skrev:Kul projekt,Alldeles för få manta b som byggs :thumbright:
Det kan jag hålla med om :wink:

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: sön jul 10, 2011 2:32 pm
av tomsan
Behöver du hjälp att mappa sen så hojta bara.
Har nåt minne av att man ska ha svänghjul från 9-5

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: sön jul 10, 2011 3:56 pm
av AntonD
http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: sön jul 10, 2011 4:20 pm
av tomsan
För länge sen, kom rätt långt. http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=31" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: tis jul 12, 2011 9:46 pm
av volvo__242
hej. har själv en volvo 240 med saab motor i funkar riktigt fint . använd dig av ett svänghjul från 9-5 är bolt on med den sen får du ha ett stödlager som du sätter i veven till axeln i vxl lådan spelar ingen roll vilken roll om du tar lådan från 6an eller 4an båda lådorna passar bolt on är ingen större skilnad på dom föredrar mer den äldre lådan för den har lite kraftigare drev i sig.

sen om det finns plats så använder du ett tråg från 900 94-08 annars får du göra ett själv som jag fick göra
samt insugen från 900 för att spjället kommer uppåt istället för bakom använd dig av ett från sugmotor 2,3.

är det ng du tänker på o undrar så ska jag svara så gott jag kan.

mvh jimmy

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: fre jul 15, 2011 12:15 pm
av Em4l
volvo__242 skrev:hej. har själv en volvo 240 med saab motor i funkar riktigt fint . använd dig av ett svänghjul från 9-5 är bolt on med den sen får du ha ett stödlager som du sätter i veven till axeln i vxl lådan spelar ingen roll vilken roll om du tar lådan från 6an eller 4an båda lådorna passar bolt on är ingen större skilnad på dom föredrar mer den äldre lådan för den har lite kraftigare drev i sig.

sen om det finns plats så använder du ett tråg från 900 94-08 annars får du göra ett själv som jag fick göra
samt insugen från 900 för att spjället kommer uppåt istället för bakom använd dig av ett från sugmotor 2,3.

är det ng du tänker på o undrar så ska jag svara så gott jag kan.

mvh jimmy


går det inte att köra med svänghjul från 2,0?

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: fre jul 15, 2011 12:16 pm
av Em4l
det har inte hänt så mycket denna veckan, bara trädgårds arbete :thumbdown:

Men efter helgen ska det ****** hända saker ;D

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: fre jul 15, 2011 3:40 pm
av volvo__242
Du kan använda dig av vilket svänghjul du vill bara de e från 9-5 2,0 2,3 har samma bara aeron som har 240mm koppling men e samma svänghjul;-)

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: mån jul 18, 2011 6:42 pm
av Cassius
Nog är de väl lustigt att fastän det finns trådar på mer eller mindre varenda forum om vilka Omega lådor som passar på Saab motorerna så är det ändå många som inte snappat upp rätt ännu :)

Så här ligger det till!

Omega A fanns förutom med diesel med en 2 liters 4a, en 2.4 liters 4a, en 2.6 liters sexa och 3 olika 3 liters sexor.

2.4an och sexorna är CIH motorer (förutom 3 liters 24v'n, men den har ett CIH block) Dessa lådor passar INTE!

Lådan från Omega A med 2 liters motorn passar, har vajer koppling men är inte särskilt stark.

Omega B dock, som är nyare, från den passar alla lådorna som suttit bakom en bensin motor! Vad jag vet ska alla Omega B ha hudraulisk koppling. Där pratas det om att V6 lådorna ska vara starkare, men dom har samma märkning (R25/28) så det är inget jag vågar påstå är sant.

Skillnaden är ganska lätt att se, huset på en CIH låda har ett mer päronformat mönster mot lådan än OHC lådorna, OHC lådorna är mer runda i jämförelse.

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: mån jul 25, 2011 2:32 pm
av lenin
Måste bara fråga. E detta inte Mareks gammla? Han hade ju denna o körde med på driftingen en gång i juni o då va de ju me saab motor.

Lycka till!

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: tis jul 26, 2011 8:07 pm
av Em4l
lenin skrev:Måste bara fråga. E detta inte Mareks gammla? Han hade ju denna o körde med på driftingen en gång i juni o då va de ju me saab motor.

Lycka till!

jo det är hans gamla. där satt en 2,0 kort motor, nu ska där i en 2,3 långmotor. det är mycket samma. men inte allt som passar. så en hel del att bygga om.

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: ons jul 27, 2011 5:00 pm
av Erik Nygårds
Tjena jag som köpte holgers ascona ,, men varför tar du inte kortmotor måste väl vara bättre på alla vis? mvh erik

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: ons jul 27, 2011 11:10 pm
av Granlund
Fan vad kul!
Har du lust att lägga upp lite bilder från motorrummet?
VI är några stycken här på forumet som håller på att sätta i Saabmotorer i våra bilar :)

Re: Opel Manta (Drifting projekt)

Postat: mån aug 01, 2011 9:24 pm
av Em4l
Erik Nygårds skrev:Tjena jag som köpte holgers ascona ,, men varför tar du inte kortmotor måste väl vara bättre på alla vis? mvh erik

visst hade det varit det. men nu hade jag en fullt fungerade långmotor 2,3
hade ju en kortmotor med vevlager ras, men bara en 2,0
så det blir ju betydligt mer effekt hur en 2,3 långmotor