Göran
Men...jag förstår inte heller....problemet har väl aldrig varit att impellern varit för liten eller ineffektiv, utan problemet ligger väl i att restriktorn stryper flödet till ett maxflöde vilket i kompressordiagrammet låser turbon i X-led och flyttar bara lastpunkten rakt uppåt....och om man då använder en ännu större turbo så åker man ju rakt ut i surge.Big Al skrev:quattro: Nästa steg är att skippa muttern helt och låta vingarna gå helavägen in
En annan idé som jag och Martin Palm bollat ang restriktor är att heltsonika använda fruktansvärt överdimentionerad turbo minst 70mm och låta 34mm hålet vara på "ena sidan" och resten av hjulet "används inte" , blir lite som att mata in i en köttkvarn.
quattro skrev:Näe... tro nog inte heller på den idén. Så här ser min mutter ut. Eftersom den hamnar rätt nära minsta diameter i restriktorn så har jag gjort den så liten som möjligt. Inga problem med vibrationer trots att jag inte balanserat om turbon, men jag slipade den med balansen i tankarna (var muttern var lättad, mm innan jag gav mig på den).
Göran
Det är väl inte så svårt att räkna ut så att du behöver en kalkylator?Pacman skrev:Som jag trodde....extremt litet trim (43) för att kunna bygga höga PR
Kanske lite i minsta laget med 45,5mm inducer (ca 345hp) men annars rätt storlek.
Jag hade gärna sett ett kompressordiagram för den med.
Sitter och googlar efter nån form av kalkylator eller liknande för att räkna ut massflödet vid ljudhastigheten genom en 34mm restriktor, men utan framgång än sålänge...
Konan ifrån 34 till 46mm över 50mm längd blir 6,8gr vilket är perfekt.
Men jag kanske missförstod....var 50mm maxlängd för restriktorn totalt?
Är det sagt någon särskild längd som strypningen måste hålla...alltså måste 34mm hålet hålla en viss längd?
Tack!Erland Cox skrev:Det är väl inte så svårt att räkna ut så att du behöver en kalkylator?Pacman skrev: Sitter och googlar efter nån form av kalkylator eller liknande för att räkna ut massflödet vid ljudhastigheten genom en 34mm restriktor, men utan framgång än sålänge...
Nån av dessa kanske funkar annars får pappa räkna ut det åt dig:
http://www.not2fast.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
34 hålet ska vara minst 3mm så det blir 47mm diffusor.
Erland