w123 superturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Re: w123 superturbo

Inlägg av j0jje »

Fränt projekt, tror nog också att den där turbon blir extremt seg på den motorn men du får väl prova och se om du blir nöjd :) Lite offtopic vet nån av er mb kunniga om vxl-lådan från en w124 300e passar på en 250d 10v från en 124a 87a, hörde nånstans att ingående axel fanns olika så blev lite osäker. Bruksen en w123 med 250d utan turbo så länge håller på säga upp lådan och jag kan få lös en billigt från en 300e men då måste jag ta lös den från bil och vore ju bra veta så det passar.
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

124orna har väl samma sprängkåpa samma splins på axeln osv är bara utväxlingen som skiljer. Jag har då aldrig varit med om att en låda inte passar när ja bytt. (manuell)
Har montera en 230e på en 250d 10v w124
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Dieselmerc »

Babs skrev:Mynä ger 170cc... Kalixpumpen har heller ingen utvändig justering av bränslet,riktigt bra att ha..håll koll på avgastempen ligg så nära 800grader du kan, aldrig över 850
Vars får du de ifrån att Mynä lämnar 170cc? Mynä ger ~165cc enligt antti
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
K_Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K_Nilsson »

8200rpm skrev:124orna har väl samma sprängkåpa samma splins på axeln osv är bara utväxlingen som skiljer. Jag har då aldrig varit med om att en låda inte passar när ja bytt. (manuell)
Har montera en 230e på en 250d 10v w124
Är olika längd på ingående axel beroende på om det är dubbelmassesvänghjul eller inte... så det finns m a o två olika... och det passar definitivt inte från den ena till den andra...
Babs
För mycket laddtryck

Inlägg av Babs »

Dieselmerc skrev:
Babs skrev:Mynä ger 170cc... Kalixpumpen har heller ingen utvändig justering av bränslet,riktigt bra att ha..håll koll på avgastempen ligg så nära 800grader du kan, aldrig över 850
Vars får du de ifrån att Mynä lämnar 170cc? Mynä ger ~165cc enligt antti
Vi har haft tre pumpar där senaste året.enligt antti ger dom 170cc,sen blir det aldrig exakt samma värden när man mäter en pump,utan det fladdrar typ 4-5cc upp och ner,så båda värden är rätt...Två av pumparna är monterade och den tredje ska jag åka upp med till Dieselmeken i Aneby för att mäta upp samt plocka isär för kontroll vad som e gjort t.e.x med tryckventilerna,Göran har även på prov plockat ihop en 7,5mm pump som han vill ha provkörd så att säga,den ger 200cc,men i dagsläget har jag ingen motor som sväljer de mängderna..
Vi bygger ny maskin med kraftigt moddad topp och kammar till nästa höst,då ska den testas ut,hoppas på 750-800hk
En fingervisning är att 170cc räcker bevisligen till strax över 550hk i en femcylindrig motor omräknat blir det ca650hk i en sexa
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Som du sa om Göran "dieselmeken" 200cc+ för 8000kr så var redo att tillverkas ut till kund vilken dag som helst nu ! Var där i förra veckan o pratade med honom om det.

//Elias
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Dieselmerc »

Vi har haft tre pumpar där senaste året.enligt antti ger dom 170cc,sen blir det aldrig exakt samma värden när man mäter en pump,utan det fladdrar typ 4-5cc upp och ner,så båda värden är rätt...Två av pumparna är monterade och den tredje ska jag åka upp med till Dieselmeken i Aneby för att mäta upp samt plocka isär för kontroll vad som e gjort t.e.x med tryckventilerna,Göran har även på prov plockat ihop en 7,5mm pump som han vill ha provkörd så att säga,den ger 200cc,men i dagsläget har jag ingen motor som sväljer de mängderna..
Vi bygger ny maskin med kraftigt moddad topp och kammar till nästa höst,då ska den testas ut,hoppas på 750-800hk
En fingervisning är att 170cc räcker bevisligen till strax över 550hk i en femcylindrig motor omräknat blir det ca650hk i en sexa
[/quote]
vars har ni gjort eran kam? vad kostar det ca för ni lär väl gjort helt ny i råmaterial för i orginal finns inte speciell mycket att hämta, hur gör ni med lyftarna då? kör orginal eller bygger om till solida? vad har ni för ventiler? är inte lätt att hitta till dom hör motorerna då dom är ovanliga, hur mycket flöde får ni ur en 606a? många frågor här men har grubblat över toppen ett tag
mvh Didrik
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Skriv svar