4-link bygge på 142 -72 ???

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

8 3/4 på min B20 142 har kostat ca 20000kr och en massa tid då jag byggt det mesta själv.

35 splans, spole, 4.56, nya lager, mm.

Då håller den till mina 400+hk och höga tior med mannuel låda.

med automat håller den säkert till 9secunders resor.

en usa byggd med bromsar kostar 30000+ kr.

den svagaste länken för mig nu är att jag kör street ger som är för hårdt härdad och kan gå sönder med grymma sinter starter med 1.3G på ettan.

en pro ger rekomenderas. om man inte kör bilen väldigt många mil på gatan.

Det hära har jag och andra runt sävar kommit fram till den hårda vägen vad jällande volvos hålbarhet.

volvos (och standard raggar) drivaxlar håller ca 1 sesong med 350+hk
och manuelllåda och +1.1G starter.

volvo 1030 utväxligar håller ca 15st +1.1G starter nåra fler om utväxlingen är tajt skimsad (0.10mm).

volvos 1031 utväxligar värkar hålla ganska bra, men jag har inga egna erfarenheter där, driv axlarna är samma som 1030.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Jag letar ju efter ett universalmedel kan man säga. Jag kommer köra både stripp och gata och kanske tom svänga runt banan nåt varv. Mestadels är det ju gatkörning som gäller. Bilsports Events är väl det enda som kommer räknas tid på.

Frågan är ju då hur man ska få det att hålla, visst håller det beroende på hur man behandlar bilen. Jag brukar busa duktigt så det kan ju slita lite.
Vad menar du med 1.1G? G-kraft menar du eller? Det säger mig inte så mycket, har aldrig räknat på det alls.

Hur mycket väger din volvo Jens?
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

nackdelen med Ford 9" är jue vikten, om du tänkt åka bana ...

tung axel + lätt bil kan väl ge rätt spännande vägegenskaper ... :?
Older and YZer ....
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Enligt love så väger chryslern mer... vilken är tungst?
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Har själv inte vägt någon av axlarna,men mina dragracingåkande vänner som har hållt på med dom där axlarna påstår att 8 3/4" är den tyngre av dom.
Men tro nu inte att Ford 9" är någon lättviktare!För den kommer ju också från det förlovade landet i väster,och saker därifrån har ju en tendens att väga lite mycket :D :D

Vill du ha en lätt bakaxel med bra hållbarhet som funkar till både raktfram och sväng åka,så kan du ju sätta dit en Corvette axel från nå'n nyare modell.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

love skrev:Har själv inte vägt någon av axlarna,men mina dragracingåkande vänner som har hållt på med dom där axlarna påstår att 8 3/4" är den tyngre av dom.
Men tro nu inte att Ford 9" är någon lättviktare!För den kommer ju också från det förlovade landet i väster,och saker därifrån har ju en tendens att väga lite mycket :D :D

Vill du ha en lätt bakaxel med bra hållbarhet som funkar till både raktfram och sväng åka,så kan du ju sätta dit en Corvette axel från nå'n nyare modell.
Åker inte corvette med delad axel? Iaf den gamle C4 är väl delad?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Tegheim skrev:Jag letar ju efter ett universalmedel kan man säga. Jag kommer köra både stripp och gata och kanske tom svänga runt banan nåt varv. Mestadels är det ju gatkörning som gäller. Bilsports Events är väl det enda som kommer räknas tid på.

Frågan är ju då hur man ska få det att hålla, visst håller det beroende på hur man behandlar bilen. Jag brukar busa duktigt så det kan ju slita lite.
Vad menar du med 1.1G? G-kraft menar du eller? Det säger mig inte så mycket, har aldrig räknat på det alls.

jo jag mena G kraften i på ettans växel. har man tex 1.2 G så blir 60foten ca 1.6sek.

min volvo väger ca 1120kg på startlinen på en prepad bana. men vikten har inte så stor betydelse enligt mig vad gällande hur långt en bakaxel håller.

sen så är jag ganska säker på att en 9 tumare är tyngre än en 8 3/4, tyngst är en dana 60! vikt skildnaden mellan volvo och 8 3/4 är mycket liten.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Jens Gustavsson skrev:
Tegheim skrev:Jag letar ju efter ett universalmedel kan man säga. Jag kommer köra både stripp och gata och kanske tom svänga runt banan nåt varv. Mestadels är det ju gatkörning som gäller. Bilsports Events är väl det enda som kommer räknas tid på.

jo jag mena G kraften i på ettans växel. har man tex 1.2 G så blir 60foten ca 1.6sek.

min volvo väger ca 1120kg på startlinen på en prepad bana. men vikten har inte så stor betydelse enligt mig vad gällande hur långt en bakaxel håller.

sen så är jag ganska säker på att en 9 tumare är tyngre än en 8 3/4, tyngst är en dana 60! vikt skildnaden mellan volvo och 8 3/4 är mycket liten.
Ingen som vet om nån 8 3/4" liggandes??
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Jens Gustavsson skrev:

Du har så rätt Jens!Jag måste ha druckit för mycket glögg eller nå't :shock:!För det är ju Dana 60 jag menat hela tiden!8 3/4" är ju som sagt "flugviktaren" i sammanhanget :D
Dana 60 är väl storebrodern till Volvos axlar,för dom heter väl Dana 40 eller 44?om jag inte tappat minnet helt...hmm! måste nog dra ner på glögg konsumtionen :D
Användarvisningsbild
Ranga
För mycket laddtryck

Inlägg av Ranga »

skulle gissa att dessa som kör sönder har svetsat diffen med drivaxlarna kvar i diffklumpen och där igenom förstört härdningen.

du har rätt Jens , Jag låter drivaxlarna sitta kvar när man svetsar.

ska ta ur dom nästa gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Ranga skrev:skulle gissa att dessa som kör sönder har svetsat diffen med drivaxlarna kvar i diffklumpen och där igenom förstört härdningen.

jag bruka punkta nåra loppor sen tar jag ut dem så att kugarna hamnar rätt.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Jens Gustavsson skrev:
Ranga skrev:skulle gissa att dessa som kör sönder har svetsat diffen med drivaxlarna kvar i diffklumpen och där igenom förstört härdningen.

jag bruka punkta nåra loppor sen tar jag ut dem så att kugarna hamnar rätt.
Mitt "problem" med effekten är att jag beställt blocket hållbart för en viss effekt, det finns inget som säger att jag lyskas plocka den med min bestyckning, så jag känner lite att om jag bara får ihop bilen med drivlina och allt och kan rulla så nöjer jag mig med 400kusar tex för att ta ett exempel, och då kan jag åka volvoaxel tillsvidare. Blir för dyrt att bygga att tipp topp direkt. Har jag väl byggt 4-link på bilen så är det ju förhållandevis enkelt att byta axel sedan. kardanen kanske måste göras om, men annars borde det funka rakt på eller har jag fel? Man svetsar på likadana boxar på den nya axeln självklart...

Hur många kusar vågar man leka med på en volvo-axel? Förstår ni mitt "problem"?
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Glömde säga att när blocket är klart så ska det enligt expereten vara skottsäkert till runda 800hk... man delar gärna inte motorn o portar lite till osv... wankel är inte som en kolv direkt där man kan byta lite delar hit o dit, här får man sätta målet och bygga blocket...
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

du har jue tekniskt sett 4-link på 140´n, men den är "jue" fast och går inte att laborera med för fullt fäste på strippen ...

bygger du om fästena till bakvagnsupphängningen bör du nog fundera på hur du kan styva upp de fästena med hjälp av buren, innan du bygger den ....

jag tror att 400+ hk i en 140 är väldigt svårt att kompromissa med, så om jag vore du skulle jag satsa på strippen ELLER bana ....
Older and YZer ....
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

fizz skrev:du har jue tekniskt sett 4-link på 140´n, men den är "jue" fast och går inte att laborera med för fullt fäste på strippen ...

bygger du om fästena till bakvagnsupphängningen bör du nog fundera på hur du kan styva upp de fästena med hjälp av buren, innan du bygger den ....

jag tror att 400+ hk i en 140 är väldigt svårt att kompromissa med, så om jag vore du skulle jag satsa på strippen ELLER bana ....
kan ju ärligt säga att den kommer nog gå mer på stripp o gata än bana o gata. För självklart ska jag åka på gatan med den. Måste ju ha en bil till jobbet :)

Ska man kanske bygga bågen först och sedan se vart fästen hamnar menar du??
Skriv svar