M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Soppasystem?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: M60B40 TURBO,vilken bil?

Inlägg av Sten »

Den har suttit i en E28 sen i en Nova.

Ja 740 hade varit fränt,men har en 530 på g nu så det får nog bli i den till att börja med.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Norgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: tis apr 07, 2009 9:47 pm
Ort: Umeå

Re: M60B40 TURBO,vilken bil?

Inlägg av Norgren »

Sten skrev:
VippeN skrev:Volvo 164 hade passat ypperligt.
Det hade varit coolt 8) .
volvo 164an ser ju som ut som att det ska sitta en v8a i ;)
Jens Norgren

Tack Till Alfred Büchi..
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: M60B40 TURBO,vilken bil?

Inlägg av Sten »

Va iväg i helgen och köpte en kanonfin 530 V8 (Tack Jens!) så nu kan man snart börja bygga :D ,tänkte bara jag skulle besikta den först.
Bilen har gått strax över 17000mil och är väldigt välhållen,känns nästan lite sådär å bygga om den.
Märkte oxå att det nog blir mera jobb än jag trodde,men det ska jag väl försöka lösa.

Funderar om det är någon ide att prova sälja inredningen?
Den är väldigt fin ljus brun,inte nå skador eller fläckar vad jag kunde se.

Kommer bilder nångång bara jag får till det :roll: .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.

Inlägg av Sten »

Då jag trodde (lite naivt) att det "bara" skulle vara att sätta i motorn har jag nu konstaterat att det blir lite knepigare än jag trodde :doh: .
Styrväxeln och framvagnsbalken,m,m ställer till det lite (eller mycke?) för ena grenröret,så det måste byggas om.
Motorn satt ju i en E28a förut och den och E34an är inte lika under huven.

Men hur känsligt är det? Motorn är ju mappad/bromsad,om jag nu bygger om ena sidans grenrör blir det inge bra då eller vad händer?

Måste istort bygga ett nytt grenrör på ena sidan då det inte passar så speciellt bra.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
mbma
För mycket laddtryck
Inlägg: 317
Blev medlem: tor aug 27, 2009 12:48 pm
Ort: karlshamn

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av mbma »

såg du köpt bil redan men som någon sa innan fyfan vad ballt det hade varit hinka i den i en gammal bmw e9, skulle bli redigt fett tror ja:)

angånde grenrör så skulle jag tycka det blir dålig ide beroende hur det ser ut nu? för ena cylinder balken blir ju då ojämn emot andra på flöde och liknande. borde väl inte vara helt bra tycker jag?

blir det för trångt får du kanske sätta snurran monterad bak så kan du dra fina grenrör från början. lite besvärligt om du ska köra bes dock kanske. vet inte alls vad dom säger om turbo montering utanför motor rummet.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av Stener »

Kommer väl aldrig finnas en möjlighet att kunna besiktiga den bilen med M60 och turbo ändå va?

M60 med turbo överhuvudtaget i vilken bil som helst är nog svårt att få igenom.
Chevelle SS -65
mbma
För mycket laddtryck
Inlägg: 317
Blev medlem: tor aug 27, 2009 12:48 pm
Ort: karlshamn

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av mbma »

nej det e klart det tänkte jag inte på. kollade lite snabbt tjänste vikten på en e34 535 1670kg.

mins jag rätt så är det 15KW / 100kg? det skulle så fall bli 250KW - 335hk max vid ombygt fordon.
men kan det inte gå med 0,2-0,3 i ladd typ?

tror det är minsta ladd tryck du får ha vid effekt mätning när man ska regga.

har jag räknat fel bara skrik till:)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av Stener »

Det gäller ju för ombyggda fordon så då måste drivlina, bromsar etc också byggas om. Och sen gällande laddtryck så är det vad besiktningsmannen tycker är rimligt. Komma med långa pulssplittade extraktor in i en HX55 och ladda 0.2 bar kommer inte funka :) tror nog inte det laddtrycket kommer funka på vilken motor du än väljer utan det är nog typ 0.5 och uppåt minst.

Så det kommer vara svårt att hålla sig under effektgränsen
Chevelle SS -65
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av Sten »

Va å besiktade i dag,men ombesiktning så det får dröja ett tag till innan motorbytet.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
mbma
För mycket laddtryck
Inlägg: 317
Blev medlem: tor aug 27, 2009 12:48 pm
Ort: karlshamn

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av mbma »

jojo det är klart blir jobb med resten men tänkte mest på motor biten:) jag har för mig han srfo killen som sitter här inne skrep att det är minst 0,2-0,3 i ladd som gäller men som du säger bedömning också ifall det är realistiskt att man kommer köra med så lite ladd. så som du säger stor fet 55a som hänger och dinglar lirar nog inte i deras ögon:P

men nog med ot, lycka till med bilen kommer bli hel grym=)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av David Herbertsson »

För att förtydliga: Om denna motorn är turbokonverterad så kan du aldrig sätta den i en nyare bil än årsmodell 75. För alla andra årsmodeller gäller en motor i originalskick, otrimmad alltså, och komplett med avgasrening som den var från fabrik. Alltså i det utförande den är avgascertifierad. Bygger du däremot Amatörbyggt fordon, i princip en rörrams bil utan några bärande delar kvar av originalbilen, så kan du använda den motorn förutsatt att att du betalar miljöavgift och håller dig inom effektbegränsningarna som finns. 15 kw/ 100 kilo tjänstevikt. Miljöavgiften är 7000:- tror jag + bullerprov.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av Sten »

Sådärja,ombesiktningen gick bra :D .
Men ombyggnationen får vänta då bruksbilen inte vill fungera :thumbdown: ,iofs inte helt fel att bruksa i denna :thumbright: .

Vill bara berätta att här där jag bor så är det inte helt lätt när man får ombesiktning....
Bilprovningen har en vagn som dom kommer hit med och är här i två veckor och får man ombesiktning så är det inte lätt att få en ny tid inom en månad,dom kanse inte ens är här :doh: . Förut så hade man två månader på sig då man fick ombesiktning men då bilprovningen ska privatiseras så blev det "orättvist" mot andra som inte har den möjligheten. Grejen är den att just i glesbyggd så var detta bra så man han ombesikta inom perioden annars måste man åka till närmaste bilprovning och den är 14mil bort,enkel väg.... Men som tur är så är det snälla grabbar så hinner men laga felen så kan man ställa dit bilen så tar dom den när dom kan :thumbright: .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av Axxel_021 »

David Herbertsson skrev:För att förtydliga: Om denna motorn är turbokonverterad så kan du aldrig sätta den i en nyare bil än årsmodell 75. För alla andra årsmodeller gäller en motor i originalskick, otrimmad alltså, och komplett med avgasrening som den var från fabrik. Alltså i det utförande den är avgascertifierad. Bygger du däremot Amatörbyggt fordon, i princip en rörrams bil utan några bärande delar kvar av originalbilen, så kan du använda den motorn förutsatt att att du betalar miljöavgift och håller dig inom effektbegränsningarna som finns. 15 kw/ 100 kilo tjänstevikt. Miljöavgiften är 7000:- tror jag + bullerprov.

/David
Miljöavgiften försvann för måååånga år sedan :)

Mvh
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Grenrörstrubbel?!

Inlägg av Sten »

Funderar på soppasystem.
Har två Wahlbro som motorn är bromsad med men nu har jag läst att dom inte är så bra om man ska köra E85.

Funderar då om jag för enkelhetens skull (om det nu är det?) köra två Deatschwerks i tanken istället.

Hur skulle ni gjort?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: M60B40TURBO,709whp/900wnm,530V8.Soppasystem?

Inlägg av robban »

Ja 2st av dessa 340 pumpar intank är en bra lösning, som dessutom är tyst till skillnad från att ha pumparna i det fria.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar