MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
[quote="ErikR"]"Så konceptet är följande:
Breddad Calibra kaross för att få plats med M5 e39 bakvagn"[/quote
Aha, men ska de inte bli nått mellan fram å bakaxel? Mest nyfiken på hur man gör nå sånt där, sitter framaxeln o orig ramsnokar? Eller e de balk ditt lagt?
Breddad Calibra kaross för att få plats med M5 e39 bakvagn"[/quote
Aha, men ska de inte bli nått mellan fram å bakaxel? Mest nyfiken på hur man gör nå sånt där, sitter framaxeln o orig ramsnokar? Eller e de balk ditt lagt?
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Framvagnen sitter i rambenen, fast jag har svetsat dit U-balk som ska boxas och förstärkas vid sidan om rambenen för att CC måttet stämde inte.
Mellan fram och bakvagn? hmm jo typ en kardanaxel är väl lämpligt att det sitter där i mellan
hehe
Mellan fram och bakvagn? hmm jo typ en kardanaxel är väl lämpligt att det sitter där i mellan

Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Ska du i med orig golvet eller hur ska du göra? Eller ska buren och taket bära upp allt? En kardan e väl rätt bra å ha det med
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Det blir väl ny plåt där det är urkapat med förstärningar där det behövs.
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Tror de kommer bli mjukt om ni inte binder ihop deb med rör el balk i botten! När ja kommer hem ska ja vissa nån bild på vad ja menar
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Det kommer ju självklart inte bara bli ett plåtark som golv i bilen.. det va det jag menade med förstärkningar där det behövs. Det är inte första gången vi svetsar ihop något om man säger så 

Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
fränt bilval, jag kommer följa det här var så lugn
Men en fråga om golvet, vaför kapa ur hela golvet och inte bara kardantunneln?
Originalgolvet med deras tvärgående balkar är ganska styvt i förhållande till vikten.

Men en fråga om golvet, vaför kapa ur hela golvet och inte bara kardantunneln?
Originalgolvet med deras tvärgående balkar är ganska styvt i förhållande till vikten.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Blir häftigt detta! Men varför inte köra med opelsnurran? Går att få jäkla fin snurr på dom=)
Jonas Almqvist
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Var så jävla rostigt, så det var ingen ide att börja "lappa" skiten.MattiasH skrev:fränt bilval, jag kommer följa det här var så lugn![]()
Men en fråga om golvet, vaför kapa ur hela golvet och inte bara kardantunneln?
Originalgolvet med deras tvärgående balkar är ganska styvt i förhållande till vikten.

J00r: BMW sexa är fränare =)
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Tommy^_ skrev:Det kommer ju självklart inte bara bli ett plåtark som golv i bilen.. det va det jag menade med förstärkningar där det behövs. Det är inte första gången vi svetsar ihop något om man säger så
De tror ja inte heller, men lite därför ja inte förstod varfor ni gjort med buren som ni gjort.. MEN ni har säkert en plan, och de kommer säkert bli hur ballt som helst

Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
buren sitter där för å hålla upp karossen i rätt form medans man saknar golv osv.
på opeln fanns inga rambalkar "under" bilen utan det är kardantunnel och trösklarna som är den "bärande" strukturen i golvet.
men iom plåten i golvet (likt alla oplar) va dåligt fanns ingen ide att spara.
så buren kommer få ta bärigheten istället för kardantunneln, sen kommer et fackverk till golv av vanliga fyrkantsjärn (typ 25x25x2 lr liknand är lämpligt.
framvagnen hålls upp som orignal av främmre ramben(vilka även fröstärks med u-balk) och fjäderbenstorn men stärks upp av rör insvetsade tilll buren.
bakvagnen har ju en egen subframe i bmw vilken kommer användas (alusubframe som blir helsvetsad) , subframe fästs upp i orignal rambenen bak som förstärks upp med hjälp av stag till buren plus furkants järn modell gröve (gissar nått i stil med 30x70x2 lr dyl)
golvet blir vanlig 1mm plåt, detsamma med kardantunnel, även om man säkert kan gå upp i kanske 2mm i kardantunnel för att få tillbaka lite bärighet samt skydda mot avbrutna kardaner och hardyskivor.
helst skulle man ju kapa ur även orginal ramben och trösklar och ersatt med riktiga balk för å få en självbärande ram, men det tillåter inte drifintreglementet
kan vara så det är tänkt, men vad vet jag, byggherren själv vet ju bäst hur de kommer bli i slutändan
på opeln fanns inga rambalkar "under" bilen utan det är kardantunnel och trösklarna som är den "bärande" strukturen i golvet.
men iom plåten i golvet (likt alla oplar) va dåligt fanns ingen ide att spara.
så buren kommer få ta bärigheten istället för kardantunneln, sen kommer et fackverk till golv av vanliga fyrkantsjärn (typ 25x25x2 lr liknand är lämpligt.
framvagnen hålls upp som orignal av främmre ramben(vilka även fröstärks med u-balk) och fjäderbenstorn men stärks upp av rör insvetsade tilll buren.
bakvagnen har ju en egen subframe i bmw vilken kommer användas (alusubframe som blir helsvetsad) , subframe fästs upp i orignal rambenen bak som förstärks upp med hjälp av stag till buren plus furkants järn modell gröve (gissar nått i stil med 30x70x2 lr dyl)
golvet blir vanlig 1mm plåt, detsamma med kardantunnel, även om man säkert kan gå upp i kanske 2mm i kardantunnel för att få tillbaka lite bärighet samt skydda mot avbrutna kardaner och hardyskivor.
helst skulle man ju kapa ur även orginal ramben och trösklar och ersatt med riktiga balk för å få en självbärande ram, men det tillåter inte drifintreglementet
kan vara så det är tänkt, men vad vet jag, byggherren själv vet ju bäst hur de kommer bli i slutändan

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Kunde inte ha sagt det bättre själv 

Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Knotan: har ingen som helst koll på drifting reglerna, men då förstår ja lite mera! Låter därimot som väldigt knepiga regler verkar det som då? Då kan du inte åka drifting med typ micran knotan byggde då?
Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
nej orignal bärighet , dvs orignal balkar mm måste av nån anledning sitta kvar, men det går bra att försärka med extra balk,
men reglementet är på väg å ändras så hur det blir i frammtiden är inte klart ännu.
men det finns andra som kapat bort orignal balkar å ersatt med ram som fått sluta köra
tanken är väll att det ska vara "liknande" orignalbilar men i verkligheten så går det inte att köra drifting på hög nivå med orignalchassien då tex orignal drivlina och hjulvinklar inte klarar av det i praktiken...
men reglementet är på väg å ändras så hur det blir i frammtiden är inte klart ännu.
men det finns andra som kapat bort orignal balkar å ersatt med ram som fått sluta köra

tanken är väll att det ska vara "liknande" orignalbilar men i verkligheten så går det inte att köra drifting på hög nivå med orignalchassien då tex orignal drivlina och hjulvinklar inte klarar av det i praktiken...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: MadManges Calibra/BMW - www.maddrift.se
Fan va sjukt... Hoppas på en appdate med bilder i helgen från byggandet!