Sida 2 av 9

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: tor okt 20, 2011 4:59 pm
av bonden
Jens Gustavsson skrev:Bild
Gillar att det står "Confidential do not duplicate" :D

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: mån okt 24, 2011 3:38 pm
av Jens Gustavsson
jag har nu beställt en högtrycks så kallad "super HX40 proppeller" (4035879) 7blads med 60mm inlopp och som har fin flödes mapp till över 2.5bar. jag ska sen göra iordning en kompressor kåpa utan surg inlopp och istället en stor tratt och svarva en fin övergång mot 2.5" tryckrör. då känns det som man har den optimala HX40 turbon till B20 -2012 :thumbright:

jag är sugen på en switser/borgwarner S300 61-62mm med 68mm turbin också men har inte råd med nån ny. men om någon har en begagnad så är jag spekulant.

skilnaden mot en vanlig 60mm skulle jag tro?
Bild

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: mån nov 07, 2011 10:58 am
av Jens Gustavsson
jag har bestält ett hög laddtrycks kompressor hjul från en så kallad super HX40 nu och sen så håller jag på att optimera anslutnigarna mot ett 2.5" rör med en 7graders kona.

ska fixa till inloppet lite senare efter den är svetsad. jag skiter i dubbel inloppet (anti surg) och satsar på max flöde och tryck med en stor radie liknade inlopp istället efter konsult snack med crister j. jag kommer att tejpa i 60mm inloppet sen fylla det utrymmet mellan det och 4" anslutningen. sen har man lite att svarva inloppet i.


Bild

Bild

Postat: mån nov 07, 2011 11:58 am
av Big Al
-

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: mån nov 07, 2011 12:23 pm
av Jens Gustavsson
jag tror inte en sån turbo ökar max flödet med dubbel inlopp(men jag är inte 110% säker) varför tror du det? om du tänker dig vilken hastighet du har på luften då du max:ar ur turbon så hur ska det kunna komma in luft i den springan i 90 grader rakt in i luft strömmen?

vist det vore säkert inte dumt att balansera den men mina erfarenheter är att den balansering som delarna redan har fått individuellt räcker. det är ingen klent lagrad garret T3 vi snackar nu big al :wink: (jag har kört denna säsong dynon i vintras + alla tävligar i sommar och turbons lager känns fina :thumbright: )

Postat: mån nov 07, 2011 12:39 pm
av Big Al
-

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: mån nov 07, 2011 10:20 pm
av tobiasw
Låter som ett perfekt tillfälle att testa just detta om det inte är för mycket bök :)

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: tis nov 22, 2011 4:02 pm
av ottoturbo
Vilket avgashus med T3 och wg tycker man funkar best til en gat/banmotor, 2,5l, 14 eller 16cm2? Vill hellre att motorn drar hårdare mot varvstopp på 7500 än högt moment i botten och inte orkar vidare som en dieselmotor.

Snabb: http://www.youtube.com/watch?v=CF7P6Pas_cg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: tis nov 22, 2011 4:40 pm
av Jens Gustavsson
berätta mer om motorn och användnings området och har du mätt avgas mot trycket?

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: tis nov 22, 2011 6:37 pm
av fugazi
Jens Gustavsson skrev:...jag kommer att tejpa i 60mm inloppet sen fylla det utrymmet mellan det och 4" anslutningen. sen har man lite att svarva inloppet i...
Varför inte svarva en (/flera olika) "plast"-plugg som du kan pressa/limma i?
Då kan du ju lätt se skillnaden om den är lätt att ta bort/sätta i...

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: ons nov 23, 2011 12:01 pm
av ottoturbo
Har inte mätat avgastrycket, har inte nån HX40 nu. Jag vill använda kammar med mycket överlap för högt moment på höga varv. Register 4000-8000.

Man får jo en 10 och 12 vingars turbin: http://turbohuset.se/images/stories/superhx40/kuva3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; http://turbohuset.se/images/stories/superhx40/kuva4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Lästa att med 10 vingar får man mindre flow och snabbare spool, omvänd med 12 vingar.

"Aerodynamiskt är turbinaxeln i Super HX40 klart glesare än i den traditionella turbinaxeln i HX40-serien. I praktiken innebär det att axeln ger 10-15 % mindre flöde än den traditionella, men i gengäld har den bättre "running point". På detta sätt är det möjligt att utvidga det kritiska området utan det medför störande turbofördröjning."

10 vingar och 14cm2 är kanske en god kombination för spool med vad med topp effekt i motor då, vad säger dom som har provad?

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: ons nov 23, 2011 12:26 pm
av Jens Gustavsson
Big Al skrev:Tror inte, vet. :)
Anledningen varför man får ökat flöde med Antisurge inloppet är att när de översta kompressorbladen når choke så kommer de nedre bladen att fortsätta flöda lite till då man får en extramatning av luft till dem, beroende på vinkeln på slitsen in till de nedre bladen så får man mer eller mindre extraflöde då första kompressorbladen chokar.
det är otroligt att du vet så mycket utan att ha testat nått :lol: enligt vad jag ha hört av de som jobbar med sånt så läcker det ut luft i praktiken oftast på alla varvtal men väldigt lite på höga varvtal/flöden.




jag har fått hem den nya hög trycks kompressor propellern nu, vart lycklig som ett barn på julafton när jag såg paketet i posten :hihi:

man ser att den nya compressorn är lite högre och att lutningen på vingarna är annorlunda på propellerns vingar
Bild

Bild

vi får hoppas den levererar som diagrammet säger :thumbright:
Bild

Re: Holset HX 40. olika modeller i teorin och i praktiken

Postat: ons nov 23, 2011 12:47 pm
av Jens Gustavsson
ottoturbo skrev:Har inte mätat avgastrycket, har inte nån HX40 nu. Jag vill använda kammar med mycket överlap för högt moment på höga varv. Register 4000-8000.

Man får jo en 10 och 12 vingars turbin: http://turbohuset.se/images/stories/superhx40/kuva3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; http://turbohuset.se/images/stories/superhx40/kuva4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Lästa att med 10 vingar får man mindre flow och snabbare spool, omvänd med 12 vingar.

"Aerodynamiskt är turbinaxeln i Super HX40 klart glesare än i den traditionella turbinaxeln i HX40-serien. I praktiken innebär det att axeln ger 10-15 % mindre flöde än den traditionella, men i gengäld har den bättre "running point". På detta sätt är det möjligt att utvidga det kritiska området utan det medför störande turbofördröjning."

10 vingar och 14cm2 är kanske en god kombination för spool med vad med topp effekt i motor då, vad säger dom som har provad?
jag skulle satsa på en 16# eller 18#. jag har fullt tryck i bromsbänken under 4000rpm med en trött B20 och 57/7vingar in 65 ut/12vingar och 16# avgashus. jag har 1.55 bar avgastryck vid 8300rpm vid 2.05bar laddtryck.

med 2.5L och mycket överlapp är avgastrycket viktigt. glöm inte att avgassystemet påvärkar också. 4" om du ska va kompromisslös :thumbright:

mvh jens

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya compressorn bilder!)

Postat: ons nov 23, 2011 1:29 pm
av Jens Gustavsson
undra vilken modell som är bättre?

det känns som att man vill ha raksträcka minst 15mm innan man kommer in i propeller vingarna så luften går rakt in och då är den övre bättre nästan tror jag men den undre flödar nog bäst?

model 1
Bild


model 2
Bild

denna vore ju bäst men jag måste ha ett 4" rör mot turbon så jag får in kall luft. mins magnus söderlund svarvade en sån tratt och byggde sen in den i en stor låda med ett 8" rör fram till kallluft intaget :thumbright: . men tog typ en halv vinter sen vart turbon för liten vid första provkörning så då passade inte de han byggt :(

Bild

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya compressorn bilder!)

Postat: ons nov 23, 2011 2:48 pm
av robban
Eller så skaffar du en bw 360 direkt..