Sida 2 av 4
Re: Resept och tipps på en enkel 500+hk volvo B20
Postat: tor okt 20, 2011 9:57 am
av Daniel Bjälevik
Tänkte på oljepickupen, lär inte varea nån hit om man kör bana lr vid gataplikation, vid hård inbromsning borde det finnas risk att suga torrt
Jag har byggt väggar runt pickupen i mitt tråg med luckor som bara kan öppnas mot pickuppen, på så sätt rinner det altid olja mot pickupen vid acceleration,kurvtagning och inbromsning
Ser typ ut som på den här bilden

Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: tor okt 20, 2011 6:08 pm
av Erland Cox
Jag har för mig att nån av mina förgasare hade plastflottörer och jag ska kolla hos KG om de finns att köpa nya annars.
Tack för svaret. Det är nästan vinter även här i södern så det får bli lite B20 vinterprojekt.
Erland
Re: Resept och tipps på en enkel 500+hk volvo B20
Postat: lör okt 22, 2011 2:38 pm
av j björk
saxberg skrev:Fråga: Ang. Kolvar från b21a.. varför just dom? har en b21a liggandes här bakom huset som jag tänkte hiva men kolvarna är alltså värda att spara?
Och i exakt vilka motor hittar man M stakarna i? Man får olika svar varje gång, så man slipper införskaffa sig smidda stakar när plånboken blivit tillplattad, dock bygger jag på b230 men hoppas jag kan få svar ändå..
Mvh saxberg
Även veven kan vara intressant.
Om det är en tidig motor sitter det en hylsa och krysskil fram på veven.
Dra av hylsan, vips så har du en 8 bult b20 vev

Re: Resept och tipps på en enkel 500+hk volvo B20
Postat: lör okt 22, 2011 2:53 pm
av Baxman
Erland Cox skrev:Jag är lite sugen på att bygga en förgasarturbo B20. Behöver man göra något med flottörerna?
Tänkte mig portad topp med k-kam och dubbla 45:or. Inget monster men gärna upp till 350 hästar.
Originalgrenrör med rör till twin entry såg bra och enkelt ut. Det ska vara en bil som är trevlig att köra med.
Jag kör flera 1000 mil om året med mina nämligen.
ZF betyder Zahnradfabrik Friedrichhausen och Getrag Getriebe Aktie Gesellschaft, bara kuriosa.
Erland
Hvis forgasserene har messingflotører så er det ikke turboforgassere. Da har de ikke rette E-rør og de lekker når de trykksettes. En kompis forsøkte å turbokonvertere noen vanlige dobble Weber DCOE med messingflottører.
Resultatet bler dyrt og dårlig.
Dellorto DHLA-H er ekte turboforgassere fra begynnelsen og har plastflottører, turbo E-rør og de holder bra tett.
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: fre okt 28, 2011 4:45 pm
av DennisLundin
Vilket recept, vilken tråd!!
Jag ska börja bygga på 142:an nu i vinter, tanken var att trycksätta förgasarna till att börja med men nu blev jag mer sugen på en sån här evil motor !!
Eftersom det är lite brist på kunskapen hos mig men gärna vill lära mig så känns det som det finns mycket hjälp o råd att hämta vid en sådan här motor
Tänkte dock på besiktning... mycket strul?
Re: Resept och tipps på en enkel 500+hk volvo B20
Postat: fre okt 28, 2011 8:19 pm
av Erland Cox
Baxman skrev:Erland Cox skrev:Jag är lite sugen på att bygga en förgasarturbo B20. Behöver man göra något med flottörerna?
Tänkte mig portad topp med k-kam och dubbla 45:or. Inget monster men gärna upp till 350 hästar.
Originalgrenrör med rör till twin entry såg bra och enkelt ut. Det ska vara en bil som är trevlig att köra med.
Jag kör flera 1000 mil om året med mina nämligen.
ZF betyder Zahnradfabrik Friedrichhausen och Getrag Getriebe Aktie Gesellschaft, bara kuriosa.
Erland
Hvis forgasserene har messingflotører så er det ikke turboforgassere. Da har de ikke rette E-rør og de lekker når de trykksettes. En kompis forsøkte å turbokonvertere noen vanlige dobble Weber DCOE med messingflottører.
Resultatet bler dyrt og dårlig.
Dellorto DHLA-H er ekte turboforgassere fra begynnelsen og har plastflottører, turbo E-rør og de holder bra tett.
Många motorcyklar konverteras till turbo med trycksatta originalförgasare.
Nog borde väl DCOE 45:or med plastflottörer fungera bara man hittar rätt bestyckning?
Erland
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: lör okt 29, 2011 9:34 am
av Jens Gustavsson
jag har alltid kört weber på mina turbo maskiner förr och mina vänner också. man kan börja att köra så men om det blir billigare vet jag inte och du kommer att få ge dig på ca 1.3 bar istället för 2 bar som kombinationen har kapacitet till med insprutning med en förlust på ca 150-200hk. man behöver en BB lamda med förgasarna och bensin istället för E85.
gällande besiktning så är det inga problem. den har inga problem att få ned co under gräns värdet och den är ganska städad att både köra med och på tomgång.
mvh jens
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: lör okt 29, 2011 1:45 pm
av Baxman
Erland Cox skrev:
Många motorcyklar konverteras till turbo med trycksatta originalförgasare.
Nog borde väl DCOE 45:or med plastflottörer fungera bara man hittar rätt bestyckning?
Erland
Det har jo vist seg at Mc forgassere og Strømberg forgasser gir greit resultat nå de turbokonverteres.
Hvis man kjører leak down på Stømberg så ser man imidlertid at de lekker som siler.
Hvis du allerede har Weber forgassere så viste bl.a Stövarn at dette funket greit og gav 370 hk v/ 1,1 BAR.
Jeg hadde ikke forgassere og har nettopp kjøpt noen Dellorto DHLA-H fordi dette er turboforgassere fra begynnelsen.

Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: lör okt 29, 2011 1:57 pm
av Baxman
Jens Gustavsson skrev:jag har alltid kört weber på mina turbo maskiner förr och mina vänner också. man kan börja att köra så men om det blir billigare vet jag inte och du kommer att få ge dig på ca 1.3 bar istället för 2 bar som kombinationen har kapacitet till med insprutning med en förlust på ca 150-200hk. man behöver en BB lamda med förgasarna och bensin istället för E85.
gällande besiktning så är det inga problem. den har inga problem att få ned co under gräns värdet och den är ganska städad att både köra med och på tomgång.
mvh jens
Det er lite/ingen dragracing rundt her så motorene blir trimmet med betydelig lavere sugemotoreffekt enn Sävarmodellen.
En kar rundt her kjøpte GIK sin VT211 sats med Dellortos og etter endel bestykning etter lambdameter så ladet han 2,0 BAR på en lavkomp. B23/405/D-kam. Gidder du forklare hvorfor må man gi seg på ca. 1,3 BAR med Weber?
Mycket nyttig og bra tråd du har laget her.

Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: mån mar 26, 2012 2:43 pm
av Jens Gustavsson
jag har uppdaterat lite i första inlägget.
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: lör okt 20, 2012 1:26 pm
av Jens Gustavsson
här är tråden....

Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: tis dec 11, 2012 3:09 pm
av Jens Gustavsson
jag har uppdaterat lite nu igen så allt är enligt nyaste teorierna

Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: ons jan 23, 2013 5:56 pm
av Malmström
Jens Gustavsson skrev:
Vevstakarna..... kör jag med B23:ans så kallade M-stakar som jag bara vikt-kontrollerar. OBS! det finns stakar från B21 med M-märke i, men de är tyngre och eventuellt sämre så plocka stakarna ur en B23 så får man rätt.
Mvh Jens
Vad brukar B21 respektive B23 stakarna väga?
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: ons jan 23, 2013 7:08 pm
av Xuri
jensa slutfarter är ointressant så länge vi inte vet vad ditt chassi väger !!!
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Postat: ons jan 23, 2013 8:42 pm
av Jens Gustavsson
både min 142 och min vega väger ca 1100kg race vikt. min 142:a väger ca 50 kg mer i gat utförande då den har lite mer lull lull och lite bly här och där. slutfarten på 402m i vegan är lite felvisande då den varvar slut efter 350meter ungefär med nu varnade 5.38 utväxlig