Dumpventil, ja eller nej?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
kolle__
För mycket laddtryck
Inlägg: 252
Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:31 pm
Ort: Huskvarna
Kontakt:

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Inlägg av kolle__ »

Jo de e sant men ändå! Det var ju på ett bar! Säg 2,5 bar på ett grövre agg borde samma incident kunna inträffa.. Men de håller alla gånger bra mycket längre
Team Trailer Trash

volvo 245 turbo
volvo 940 turbo
volvo 945 16V turbo - 533hk
BMW 525 turbo
volvo 242 -75 M60B40 turbo 698hk/888nm

https://m.facebook.com/TrailerTrashSpeedShop
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Inlägg av Xuri »

kolle__ skrev:Jag körde utan dump på en 740 turbo med ett 15 g aggregat! Körde av axeln på turbon och skapade en duktig rökridå på motorvägen ;) så lite slitage kan man nog ändå säga att det blir!

för å slita av axeln på agget så måste de ha glappat rätt ordentligt skulle jag tro
glappet kan ju ha uppkommit av dålig smörjning å sedan brast axeln.
Jens Hedlund.
LOLA-Christian
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jul 04, 2025 11:05 am
Kontakt:

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Inlägg av LOLA-Christian »

Jättegammal tråd, jag vet - men….

När vi byggde iordning den första motorn till vår racerbil (SAAB B202 med turbo) jobbade jag med ”Turbo-Anders” (SAAB Södertälje).
Vi fick rådet av honom att skippa dump-ventilen, men byta ut axeln till spjället (till stål) för annars skulle den knäckas av trycket som uppstod när det stängdes.
Beträffande turbon, så sa han bara - håll handen för utloppet på hårblåsen och lyssna vad som händer med varvtalet…..

Nu ändrades reglementet så vi tävlade aldrig med motorn, bara testades ett antal gånger.
Den funkade finfint (detta var 1992/1993), sedan blev det sugmotor.
Christian Carlsson
Åmål
Skriv svar