Sida 2 av 2

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: mån nov 28, 2011 9:08 am
av kolle__
Jo de e sant men ändå! Det var ju på ett bar! Säg 2,5 bar på ett grövre agg borde samma incident kunna inträffa.. Men de håller alla gånger bra mycket längre

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: mån nov 28, 2011 11:36 am
av Xuri
kolle__ skrev:Jag körde utan dump på en 740 turbo med ett 15 g aggregat! Körde av axeln på turbon och skapade en duktig rökridå på motorvägen ;) så lite slitage kan man nog ändå säga att det blir!

för å slita av axeln på agget så måste de ha glappat rätt ordentligt skulle jag tro
glappet kan ju ha uppkommit av dålig smörjning å sedan brast axeln.

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: fre jul 04, 2025 11:20 am
av LOLA-Christian
Jättegammal tråd, jag vet - men….

När vi byggde iordning den första motorn till vår racerbil (SAAB B202 med turbo) jobbade jag med ”Turbo-Anders” (SAAB Södertälje).
Vi fick rådet av honom att skippa dump-ventilen, men byta ut axeln till spjället (till stål) för annars skulle den knäckas av trycket som uppstod när det stängdes.
Beträffande turbon, så sa han bara - håll handen för utloppet på hårblåsen och lyssna vad som händer med varvtalet…..

Nu ändrades reglementet så vi tävlade aldrig med motorn, bara testades ett antal gånger.
Den funkade finfint (detta var 1992/1993), sedan blev det sugmotor.