b20 trimning tips till nybörjare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

de e sant de du säger Jens. men tycker du att man ska börja porta toppar själv? bygga eget grenrör? eller när det finns på nätet en massa trim. som man kan ta lärdom av?

exempel

portad topp 800kr. insug 44mm avgas 34mm
b20 block 100kr
b20 borrning 2000kr
b21 kollvar 500kr
b21 vev 500kr
b23 stakar gratis

sen finns det komplet turbo kit för 3000kr. beggat

6900kr allt som allt
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av PerAage »

Jens Gustavsson skrev:alla block jag har mätt upp i min sonic mätare har haft liknande tjocklek, det dära med att nyare block är bättre är en myt tror jag.
Om du bara har mät 8-bult B20, kan jag tro dina resultater, frågan är ju vad du menar med "liknande tjocklek". Det skiljer inte mycket på dom senare årgangerna. Jag ville ha åkt med vilken som hälst 8-bult-B20 och 92 i borr.

Men min B20 från 69' är inte så grov i sylindrerna som sena blocken, men jag tror at gjutjärnet är bättre på dom äldre blocken..
Ta et 8-bult block, det enda är at dom senare blocken har en tendens till å ha förskuten borrning i förhålande till sylindrerna (eller omvändt)
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar