Sida 2 av 4

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: tis maj 01, 2012 9:19 pm
av HenrikGM
primer skrev:ser bra ut! bygg gavlarna i kraftigt material de har en tendens till att svikta när du får in lite vattentryck i den.
det blir stora krafter som man inte tänker sig :)

min första broms gav sig ena gaveln med sig ca 2-3mm utåt när jag hade 4.5kg vattentryck från pumpen och då hade jag 5mm gavlar som senare förstärktes till 15mm :)


Hur stor blir diam på rotor och hur bred?
ser ganska bred ut på röret som du ska använda!
ska du bygga så stator och rotor har samma bredd?
Hi Primer.

Im wondering why the high waterpressure?

As the water is entering in/close to the center, i would not expect the pressure to reach 4,5KG to keep water in the brake.
I would think the dyno would keep the pressure high on the outside, and very low on the inside close to the center due to centrifugal action inside the brake.

What feedline pressure is needed to fill the brake to do for instance a run with 50% of the braking capacity?

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: fre jun 15, 2012 6:33 am
av troy240
Äntligen hänt lite. Två ytervingar klara och monterad på gavelen.
Bild
Sen provmonterat det, är osäker på måtet melan vingarna bara, har nu 1mm.
Bild

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: fre jun 15, 2012 8:56 am
av HenrikGM
Looks nice.
The wings looks a bit high (only judging from my intuition, no knowledge of the correct height), how were your thoughts about the height of the wings?

Are you planning on welding the rotor to a mild steel shaft, or how are you planning on fixing the shaft/rotor?

10mm plate thichness?

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: fre jun 15, 2012 6:38 pm
av troy240
Rotorn ska monteras på en 30mm axel, med 2st spieth dsk 30.50, en koppling ska klara 340nm, om inte det räcker kan man loctata med.
Vingarna blir ca 29mm höga 10mm breda,
info om koplingen. http://www.ame.com/products/components/ ... eeves-dsk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: fre jun 15, 2012 9:56 pm
av HenrikGM
Sleek way of mounting. Did not know these sleeves could transfer that high torque.

Im thinking the maximum brake capacity of a given rotor diameter should be given by the number of directions of flow change(ie number of wings), the mass of water that changes direction, and the center to the shaft(effective radius).

Radius can be increased, meaning torque arm, and velotity goes up. So does the risk of a catastrophic failure at high RPM.

Number of wings can also be increased, but at some point the wings starts taking up the space for the water, reducing the mass transfor posibilities.

Mass transfer could be increased by bigger amounts of water in the wings, ie wider wings.

Efficiency should be the ability of delievering maximum amount(mass) water from the rotor to the stator on each pass of each blade.

Am i right on these thoughts?

Im perfectly aware that making a brake like the hydraulic one pictured is a lot more complicated, but 400mm and 1500Nm on a single disc are and impressive improvement over the simple ones here. Wondering what the next "simple" step would be.

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: mån jun 18, 2012 9:06 am
av troy240
Höjden på vingarna är nog lite höga är jag rädd för, men det kommer att vara möljligt att montera schims plator för att få dom lägre, och svarva ner befintliga vingar.
Sen hur mycket den kommer att broms vet jag nog inte föran den är testad.
Men hopas på att jag ska klara mig, är inte ute efter monster hp än 8)
Ska lämna in rotor på balansering nu i veckan, Sen har jag börjar funder på vatten in och utt.

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: mån jun 18, 2012 11:22 am
av primer
vart lämnar du in för ballancering? borde gå ballancera med samma som man ballancerar vevaxlar med?

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: tis jun 19, 2012 12:27 pm
av troy240
Jag ska lämna den till primoto i morn. Har testat med en borrmaskin på ca1500 rpm och
det kändes inte bra, min rotor blir så stor och tung,
så jag vågar inte prova utan ballancera först. primoto.se
Jag har inte ballancerat nån vevaxel inan så vet inte hur det ser utt.

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: sön jul 01, 2012 9:12 pm
av troy240
Har syftat upp det hela lite. ska höja axelen ca 15mm. På sista bild är
koplingen som ska vara melan motor och bromsen,
på motorn hamnar det en lika dan, med en gumi bit i melan dom.
Har även fåt tag i en ventil som styrs med 0-10v = ca 0-16bar, som jag kan styra vatten mängeden med till bromsen. Rotorn är länmad på balancering nu,
Primer är det svårt att håla fast vartal med din vatten styrnings kran?
Bild

Bild
kopling
Bild

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: sön jul 01, 2012 9:22 pm
av Kristoffer Helle
Tål koplingen så höga varv?

tapatalk @ N8

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: sön jul 01, 2012 9:28 pm
av primer
det är lite knixigt att hålla still exakt på ett varvtal men det går! börjar motorn bygga laddtryck då banan får man vara snabb som attan :) nån syrning är ju bra men ventilen som justerar vatten in i bromsen måste vara snabb och exakt

har kört et par sugmotorer åxå och dem kan jag hålla på vilket varvtal jag vill utan problem

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: mån jul 02, 2012 7:55 am
av Jens Gustavsson
det blir inte trångt med grenrör och turbosystem då du bygger en sådan ram ?

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: tor jul 05, 2012 7:33 am
av troy240
Ventilen är 1" 1\2 anslutning tror jag mins inte nu. Så hoppas det ska funka, tror min broms kommer kräva mer vatten för det har störe volym i sig.

Jag har redan fåt erfara nakdelarna med en ram. Provmontera turbosysten en kväll, och fick kapa av en balk helt, syns lite dåligt men längst ner till vänster.
Bild

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: tor jul 05, 2012 6:37 pm
av troy240
Rotex koplingen ska klara 9500rpm

Re: Vattenbromsbänk bygge

Postat: tor jul 05, 2012 9:55 pm
av primer
lite trångt med det grenröret i bilen va? :)