Buick turbo indy v6 grenrörs utvärdering i pipe max

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Buick turbo indy v6 grenrörs utvärdering i pipe max

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har inga bilder erland och på vad ska den användas (motor och turbo konsept?)
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Erland, jag tänker nog lite som Kadetten. Du vill inte ventilera bort flödet, vad du vill bli av med är mottryck. Sen är ju frågan om det verkligen är möjligt att dela på dem, men till en viss del är det nog det. Jag skulle sätta uttaget till WG så sent som möjligt o i helt "galen" vinkel.
Absolut inga WG-uttag rakt fram i ytterkurva där flödet går.
Göran
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Avgaserna vill faktiskt fara dit de lättast kommer.

På vår volvo 16v motor hände följande:

Grenröret är av pulse-split modell, 37mm innerdia, ca 0.5m rör. Turbon HX55, 70mm turbin #16 avgashus. Kollektorn pekar rakt in i avgashuset. Wastegaten är ansluten i 90 graders vinkel vid kollektorn, med mycket korta rör. Rören går ihop till ett med delningsvägg. WG:n har 60mm ventil.

I en burnout lossnade wg flänsen (p.g.a en konstruktionsmiss, flänsen var svetsad från insidan i en rörstump och riktad efteråt i svarven -> svetsen hade nästan helt svarvats bort). Följden var alltså ett 60 mm i diameter varande rör rakt ut i det fria från kollektorn.

Trots en saknad av WG laddade motorn 0.4 bar.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Då blir det som jag tänkt med wastegate rören minst 90 grader från flödesriktningen.
Räcker 2 st. 30, mm:s rör till en 40mm:s wastegate eller kan man köra ännu mindre?
Motorn är en 230 med K-kam och effektmålet är 300 hästar med så bra respons som möjligt.

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

kom ihåg å kör så korta rör du kan till wastegaten.
man kan tappa otroligt med respons där annars.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Erland Cox skrev:Då blir det som jag tänkt med wastegate rören minst 90 grader från flödesriktningen.
Räcker 2 st. 30, mm:s rör till en 40mm:s wastegate eller kan man köra ännu mindre?
Motorn är en 230 med K-kam och effektmålet är 300 hästar med så bra respons som möjligt.

Erland.
Här syns wg uttaget. Rörsvängen från ena kollektorhalvan är 37mm i innerdiameter. Stora röret är delat med skiljevägg fram till ventilen:
Bild

På förra motorn, en 350-400 hkr B21ET, var WG rören 3/4" vattenledningsrör och ventilen 35mm. Det funkade bra med 2 bars ladd. WG rören gick ihop lite före ventilen, ingen skiljevägg alltså.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det ser bra ut. Jag mätte håldiametern på wastegaten under ventilen och den är 36mm så två 25mm:s rör borde fungera bra.
Jag ska försöka få till en skiljevägg som passar mot wastegateventilen.

Erland
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag är efter att fått möjligheten att bygga om en pulssplitt wg lösning med en 50mm wg, separatarör till kollektor med skiljevägg av åsikten att då man ska puls dela så är det fördelaktigt med två mindre wg's.

Varför vet jag inte, men jag kan tänka mig att i vårar fall innebar att vi kunde montera dom bra mycket närmare kollektorn, således mindre volym i wg rördragningen.

Skillnaden, var helt klart överraskande.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

du måste nog ha grövre rör erland annars så blir det svårt att reglera turbotrycket sen som följd blir den seg på låga varv och sken ladd på höga då de måste ha mjuk fjädre mm i wg. vad blir det för turbo? detta gäller speciellt om du har en fin turbo. har man 4 bar avgastryck är det mycke högre delta tryck och lättare att reglera.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

area 2st 25mm rör 981,25kvmm
Area 1st 36mm rör 1017,36kvmm

Har inte räknat på innerdiam utan på måtten som angetts.
Skulle behövt varit lite lite större de där 25mm rören, även om jag tror det kommer funka ändå.
Allt detta med wastegaten har juh och göra med hur mycket man tänkt reglera bort.
I mitt egna fall så har jag 1.2bars fjäder i wastegaten, det är mao lägsta laddtryck jag kan ha.
Och laddar som mest 2.1bar, mao 0.9bar som wastas bort.

Då behöver det inte vara sånt hokus pokus kring vinklar på anslutningsrören etc etc.
De stora pojkarna med de häftiga bränslena brukar till slut plugga wastegaten, helt onödig på 402m.
Så mycket oktan att det kan 'ta emot' allt vad turbon kan ge.
bättre med all möjlig energi till spool istället för smygläckande wastegate som exempel.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:du måste nog ha grövre rör erland annars så blir det svårt att reglera turbotrycket sen som följd blir den seg på låga varv och sken ladd på höga då de måste ha mjuk fjädre mm i wg. vad blir det för turbo? detta gäller speciellt om du har en fin turbo. har man 4 bar avgastryck är det mycke högre delta tryck och lättare att reglera.

Jag ska köra utan responshämmare ( stor lång öppen kollektor ) så jag tror att mottrycket kommer att bli väldigt lågt.
Det blir samma area från ventilen ut till turbon förutom där rören går ihop och där de ändrar form.
Jag har försökt få till samma area hela vägen åtminstone.
En vanlig Garrett T3 har bara en 20mm:s wastegate har jag för mig så med 2 rör med 25mm invändig area så borde det fungera.
Men en skiljevägg till wastegateventilen så tar det lite area från de 36mm:arna så rören får lite större area.
Men jag kan ha fel, jag har sett att alla banracingbilar med turbo har samma rördimension till wastegaten och
de verkar inte ha någon mellanvägg heller om de har twin entry och 1 wastegate, ex. vis BMW:s F1 motor.
Jag ska fundera lite till innan jag bygger mina wasregaterör men det är väl av misstagen man lär sig.
Turbon är en av de jag köpte av Promille, en Garrett T31 43-50mm.
Större än den får inte plats med det här grenröret eftersom turbon sitter mellan motorn och innerskärmen under toppen.
Jag har kvaddat 2 datorer på sistone men det kommer bilder så småningom.
Mitt grenrör lär inte vinna några priser för sitt utseende men det kommer förhoppningsvis att funka bra.
Vad jag har förstått så har ett impulssystem högre tryck under blowdown och mycket lägre tryck under överlapp
så man ska kunna köra med sugmotorkammar. Renault 5 turbo hade tydligen 103 grader i lobseparation och
500mm långa rör med 32mm innerdiameter, 350 hästar vid 6500 varv med 1500cc.
Just nu har jag K kam men jag kan tänka mig att prova andra med mindre lobseparation.
Turbon sitter ju mellan K-jet plattan och motorn så det borde inte bli några pulser som får skivan att hoppa.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Finnsebbe skrev:
Erland Cox skrev:Då blir det som jag tänkt med wastegate rören minst 90 grader från flödesriktningen.

Erland.
Här syns wg uttaget. Rörsvängen från ena kollektorhalvan är 37mm i innerdiameter. Stora röret är delat med skiljevägg fram till ventilen:
Bild

På förra motorn, en 350-400 hkr B21ET, var WG rören 3/4" vattenledningsrör och ventilen 35mm. Det funkade bra med 2 bars ladd. WG rören gick ihop lite före ventilen, ingen skiljevägg alltså.

Märkte du någon skillnad i respons med och utan skiljeväggg?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

om jag får svara också så det blir ganska stor skillnad erland. att köra utan puls splitt om man letar laddtryck på låga varv. vi har kört med system där man på 3 sek kan byta från dubbel wg till enkel och det klipper till klart bättre från botten med. ta en fundering på detta system... (ser lite grov hugget ut på utsidan men är fint på insidan och colektorn är en kompromiss då det är trångt under huven på en 2002)

Bild

där var det två prim wg ventiler som öppna och stängde 100% vid ett vist laddtryck sen va det ett spjäll wg som reglerade laddtrycket utan att påvärkas av laddtrycket (spjäll påvärkas inte av avgastryck som en ventil gör)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Menar du på fullt allvar att du får bättre laddtryck på låga varv med ett trycksystem än ett impulssystem?
Kan du förklara hur det går till så är jag väldigt intresserad.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

nej tvärt om den svarar mycket bättre med ett delat puls system hela vägen men sen den har kommit över önskat laddtryck så öppnar de både primiär wg och då används båda sidorna av avgashuset för var puls och då ökar värknings graden och flödet i avgasturbinen så man uppnår max effekt. detta experimenterade vi i rätt mycket för ca 10 år sen.
Skriv svar