Sida 2 av 2

Postat: tis nov 27, 2007 5:42 pm
av sura
Bilen är byggd av Göran "Dr Ernie" Ernlund tidigt 80-tal, och sponsrades av Metall.
Han körde B20 med Webrar och lustgas.

Sedan köpte Per Eriksson i Borlänge den, och körde bla med Opel maskin, och en riktigt ilsken B19 Turbo har jag för mig.

Sen köpte Mathias den, och när vi hämtade den så hade den stått i ett hönshus, så den såg förjävlig ut.
Första maskinen som hamnade i den, var den som skulle sitta i gatbilen, men bromsningen slutade på 789,6 hk, så tog vi beslutet att satsa på 140:n.

Den motorn såldes senare till Johan i Västerås med primade PV:n.

Nya maskin bromsade vi till 1127 hk, men vi använde aldrig mer än ca 1000 hk, för chassit gillade inte när vi krämade på :roll: .

Jag har filmat nästan alla repor han körde med 140:n, men det är så satans drygt att lägga ut dom :evil: .

Bästa filmen är när han får däckvibbar på Tullinge så att skärmen löser ut efter 150 mtr, men det ser inte han, så han håller järnet.
Ändå åkte han 9.70 / 230 nånting...
Han sa efteråt att maskin lät riktigt elak den resan :thumbright: .

Postat: tis nov 27, 2007 9:00 pm
av amazombie racing
cool med film vis du har tid :D
skrev med mathias ang 1127hk motor vad pris ovs.
han vill kun sälje komplet + udvikling koster også. lite mere end vad jeg har nu. Er i gang med hus byg, tid og $$$ går til :?

Postat: tis nov 27, 2007 9:31 pm
av Tommy Luhr
körde han inte 8,70 med skärmen ute?

Han körde mot min gula har jag för mig.

Helt perverst

metall volvo

Postat: fre dec 07, 2007 11:20 pm
av metall volvo
Står i ett garage i Kolsva väntar på motorn 2.5 16v.

Metall volvo

Postat: fre mar 06, 2009 11:51 am
av Total
Bilen är byggd av Göran "Dr Ernie" Ernlund tidigt 80-tal, och sponsrades av Metall.
Han körde B20 med Webrar och lustgas i början.

Sedan med hjälp av Metall sponset så fick Ernlund grejor från Volvo. Men det leverades från Magnum Racing. I början då hade han en Volvo Grupp A motor (underdel på 2,1 liter) med 16ventilers topp som Magnum Racing hade satt ihop. Tider som Dr Ernie körde på med denna motor var 9,9 sek.

Denna första motor var bara något enkelt, så att Ernlund skulle komma igång. Sedan så skulle Dr Ernie forstätta själv att trimma. Men alla delar som han sponsrades på från Volvo gick via Mats "Lillen" Magnusson (Mr Magnum Racing).