Sida 2 av 2

Re: material att svarva ventilsäten i?

Postat: tis dec 20, 2011 6:36 pm
av Erland Cox
G.Nauta skrev:Snor tråden lite om det går bra...

Vad har man för toleranser i ventilstyrningar? Visst, är det för slitet så märks det lätt med ventilen.
Men om man nu gör nya, vilket spel är tillräckligt mellan ventil och styrning?

Det beror både på material och tätning.
Med sleeves som har oljespår och vanlig tätning uppe kan man ha 1/100 dels mm.
Vanliga honade bronsstyrningar 2/100 delar.
Styrningar med en gummiring i styrningen som tätning som är det senaste på US toppar
har flera hundradelar i spel. Dom känns nästan glappiga.
Gjutjärn skulle jag nog inte våga gå under 3/100 delar i spel på.
Sen är spelet beroende på diametern, ovanstående är för 8mm ventilstjälk.

Erland

Re: material att svarva ventilsäten i?

Postat: lör dec 24, 2011 12:23 am
av G.Nauta
Tack för svaret Erland! Har länge funderat på just det..

/Gustav

Re: material att svarva ventilsäten i?

Postat: fre dec 30, 2011 10:31 am
av hauge
Cu-Be har man mest till extrema motorer och speciellt då man har titanventiler... det är overkill på en vanlig trimmad.
Dessutom är beryllium klassificerat som både giftigt (framför allt inandning... damm-mask är bra då man bearbetar det) och cancerogent.
Vitt gjutjärn, härdat stål är vanliga material. Ett vanligt kromstål borde funka bra också.

berylliumsätena har framför allt väldigt bra värmeledningsförmåga. Använder man legerat stål till sätena och har problem med kylningen av ventiler/säten så kan det till viss del kompenseras genom att ha natriumkylda ventiler